Inköp av mp3-spelare.

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Inköp av mp3-spelare.

Post by Elamite »

Har gett mig in i mp3-djungeln efter att ha tröttnat på min gamla md. Tänkte be om lite hjälp. Jag har ett par krav som jag ställer:

* Minst 10GB (helst) hårddisk. Kan diskuteras ifall spelaren har övriga funktioner som överväger bekvämligheten...
* Line-in för extern stereomick. Kan möjligtvis klaras utan ifall det finns inbyggd mick av GOD kvalité.
* Ljudet är viktigt, inte vilka hörlurar som följer med dock.
* Pris: runt 2000:- (Håller mig gärna under 2500 om det är möjligt...)
* Radio är ett plus, men övriga funktioner viktigare.

Nån som har något bra tips och länkar? Kommer det några nya heta snart som man bör vänta på, för det är ingen superbrådska...

Tacksam för svar!

E.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns en del 10GB och 20GB hårddiskspelare för 2100-2500, men jag har aldrig sett en MP3spelare som har mikrofoningång, bara line-in, vilket inte är samma sak,

För övrigt är det extremt sällsynt med ingångar för stereomikrofon på alla utrustningar för hemmabruk.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Jo, det finns mickar för 3.5mm line-in. Jag menar självfallet inte XLR-ingång som nästan är större än en flash-spelare. =) Bara den har line in så ska det vara lugnt. Är rätt sugen på en iRiver H320 SE eller vad den heter, men lite dyr...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Elamite wrote:Jo, det finns mickar för 3.5mm line-in. Jag menar självfallet inte XLR-ingång som nästan är större än en flash-spelare. =) Bara den har line in så ska det vara lugnt. Är rätt sugen på en iRiver H320 SE eller vad den heter, men lite dyr...
Men då är det ju vanlig line-in du ska ha, inte line-in för mikrofon som är nåt helt annat.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Men shit. Line för användning av extern mick då herr viktigpetter. ;)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Elamite wrote:Men shit. Line för användning av extern mick då herr viktigpetter. ;)
Det är en hel del skillnad på line-in och mic ingångar. Det är överlag en dålig idé att blanda de båda, man kan ha sönder saker och det bir aldrig något bra ljud. Alltså är det ganska bra att skilja på dem.
In cars several processors are connected by a bus
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Ok, tråden har börjat spåra ur men för att göra ytteligare förtydliga:

Line-in för användning av extern mic anpassad till bärbara medier såsom MD- och MP3-spelare. Sony t.ex. har flertalet sådana typer av micar i sitt sortiment. Såg att iRiver t.o.m. skickar med en extern mick till sin H320.

För att återgå till trådens ursprungliga tema:

Jag väljer just nu för det första mellan flash vs. hårddisk. Blir det flash blir det nog en Meizu X2 1GB. Blir det hårddisk står det mellan iRiver H10, H320 eller iAudio M3 alternativt X5. Lutar just nu åt X2 trots "lite" minne just för att den är så liten och smidig. Får se lite vad som hänt med priser efter semestern. Kanske kommer något nytt trevligt strax?
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

Du har inte funderat på en Hi-MD? Rymmer en hel del på en sketen skiva och kan även användas som flyttbart lagringsmedia med 1Gb. Har köpt en idag, har dock inte hunnit testa den än....men det kommer.
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Hmm. Nä. Vet inte vad hi-md är... Kollar upp det nu ungefär... ::)
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

Mmm, den funkar helt okej. Är dock inte säker på att jag gillar den :-/ Tar väldigt lång tid att bläddra i mapparna, kul är ju att man får in ca 7 cd på en vanlig 80 min MD i HiMD läge. Har inte fått tag på 1Gb skivor än.
Post Reply