AntiVirus från Microsoft

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

AntiVirus från Microsoft

Post by z1nQ »

OneCare Live heter det nya Antivirusprogramet från Microsoft som ska konkurera med de andra stora skydden på marknaden från Symantec, Norman, Fsecure, Mcafee och Trend Micro. Det speciella med just OneCare Live är att det också bekämpar så kallade spionprogram som man tidigare behövt ett särskilt program för. Programmet har innan enbart använts internt hos Microsoft men finns nu tillgängligt i en betaversion här.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

At this time, participation in the Windows OneCare Live Beta is open to U.S. residents only.
Jag har inte riktigt förstått varför Microsoft alltid vill ha en produkt inom allt men det kan nog vara intressant ändå.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

HLC wrote:
At this time, participation in the Windows OneCare Live Beta is open to U.S. residents only.
Jag har inte riktigt förstått varför Microsoft alltid vill ha en produkt inom allt men det kan nog vara intressant ändå.
Mest troligt för att de vill ha ännu mer pengar.

Lär väl vara samma skit som norton med annat utseende.
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Post by z1nQ »

Jag har inte riktigt förstått varför Microsoft alltid vill ha en produkt inom allt men det kan nog vara intressant ändå.
Jag antar att Microsoft (som med Internet Explorer) vill ha ett AntiVirus-program inbyggt i operativsystemet också.
chefren

Re: AntiVirus från Microsoft

Post by chefren »

z1nQ wrote:Det speciella med just OneCare Live är att det också bekämpar så kallade spionprogram som man tidigare behövt ett särskilt program för.
Det gör F-Secure oxo, iaf i Client Security versionen
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Eneriz wrote:Mest troligt för att de vill ha ännu mer pengar.

Lär väl vara samma skit som norton med annat utseende.
Om det blir som med IE så kommer de ju inte direkt ta betalt för det, så det argumentet håller inte imo.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Microsoft lär ju ha ett klart försprång eftersom de har tillgång till källkoden och därmed lättare kan integrera programmet med operativsystemen vilket förmodligen kommer ge bättre prestanda och lär därmed ha ett försprång i marknadsföringen.

Annars kan man ju se det som att de har insett att deras operativsystem dras med stora problem i form av virus och nu tänker de erbjuda detta som en slags patch, det är ju trots allt dom som gjort operativsystemet och allehanda antivirustillverkare har (bara) dragit nytta av den bristfälliga säkerheten i operativsystemet för att på sina egna vis skydda dessa datorer.
Kan inget om mycket
Anonym

Säkerhet

Post by Anonym »

Aldrig att jag skulle förlita på Microsoft vad gäller säkerhet.
Anonym

Post by Anonym »

Vilka ockrare, de infekterar vartenda lilla nisch. Jag tackar nej oavsett om den är bra eller inte, stöder hellre de befintliga fabrikaten istället.
Locked