Fred med Islam

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Fred med Islam

Post by lurvy »

I en tidigare tråd på 64bits debatterade två medlemmar om vad som krävs av väst för att muslimska terrorister skall sluta angripa. Här är några punkter från Osama bin Ladens brev till väst: http://observer.guardian.co.uk/worldvie ... 25,00.html

1. USA måste dra tillbaka sina trupper från muslimska länder och på alla sätt sluta ingripa i deras affärer.
2. Israel skall utrotas.
3. Väst skall konvertera till Islam.
4. Inför Sharia-lagar. Olagligförklara: alla andra religioner, sex utanför äktenskapet, homosexualitet, lån med ränta, alkohol, spel om pengar, lättklädda kvinnor och yttrandefrihet.
5. Skriv under Kyoto-avtalet.
If you fail to respond to all these conditions, then prepare for fight with the Islamic Nation. The Nation of Monotheism, that puts complete trust on Allah and fears none other than Him. The Nation which is addressed by its Quran with the words: "Do you fear them? Allah has more right that you should fear Him if you are believers. Fight against them so that Allah will punish them by your hands and disgrace them and give you victory over them and heal the breasts of believing people. And remove the anger of their (believers') hearts. Allah accepts the repentance of whom He wills. Allah is All-Knowing, All-Wise." [Quran9:13-1]
ps: Judarna kontrollerar världen.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Haha, den sista va bra. Sista spiken i kistan så att säga.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

roliga krav, istället för att alla i väst bara lägger sig ner dör så Osama och hans polare blir glada
Moo
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

4. Inför Sharia-lagar. Olagligförklara: , sex utanför äktenskapet, alkohol, spel om pengar, lättklädda kvinnor.

Är väll det som skulle vara värst

1. USA måste dra tillbaka sina trupper från muslimska länder och på alla sätt sluta ingripa i deras affärer.

Nog bäst för alla

2. Israel skall utrotas.

Israel är ju nått FN påhitt

3. Väst skall konvertera till Islam.

Skulle det vara någon skillnad

5. Skriv under Kyoto-avtalet.

Hmm jadu
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Underbart och logiskt resonemang gällande attacker mot civila, amerikanska mål - äntligen kan 9/11 rättfärdigas:
(3) You may then dispute that all the above does not justify aggression against civilians, for crimes they did not commit and offenses in which they did not partake:

(a) This argument contradicts your continuous repetition that America is the land of freedom, and its leaders in this world. Therefore, the American people are the ones who choose their government by way of their own free will; a choice which stems from their agreement to its policies. Thus the American people have chosen, consented to, and affirmed their support for the Israeli oppression of the Palestinians, the occupation and usurpation of their land, and its continuous killing, torture, punishment and expulsion of the Palestinians. The American people have the ability and choice to refuse the policies of their Government and even to change it if they want.

(b) The American people are the ones who pay the taxes which fund the planes that bomb us in Afghanistan, the tanks that strike and destroy our homes in Palestine, the armies which occupy our lands in the Arabian Gulf, and the fleets which ensure the blockade of Iraq. These tax dollars are given to Israel for it to continue to attack us and penetrate our lands. So the American people are the ones who fund the attacks against us, and they are the ones who oversee the expenditure of these monies in the way they wish, through their elected candidates.

(c) Also the American army is part of the American people. It is this very same people who are shamelessly helping the Jews fight against us.

(d) The American people are the ones who employ both their men and their women in the American Forces which attack us.

(e) This is why the American people cannot be not innocent of all the crimes committed by the Americans and Jews against us.

(f) Allah, the Almighty, legislated the permission and the option to take revenge. Thus, if we are attacked, then we have the right to attack back. Whoever has destroyed our villages and towns, then we have the right to destroy their villages and towns. Whoever has stolen our wealth, then we have the right to destroy their economy. And whoever has killed our civilians, then we have the right to kill theirs.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

De där fem punkterna låter ju inte som några problem alls. Tänk vad alla skulle vara lyckliga, tänk!

Jag hoppar hellre fallskärm utan fallskärm än konverterar till islam.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Usama Bin Laden har lika mycket i en teologisk diskussion om Islam att göra som George Bush på ett Mensa-möte.
Koranen wrote: "Gud förbjuder er inte, beträffande dem som inte bekämpar er för er tro eller inte driver bort er från era hem, att behandla dem vänligt och ärligt. Sannerligen älskar Gud de ärliga. Men Gud förbjuder er beträffande dem som bekämpar er för er tro och som driver bort er, att söka er till dem (för vänskap och skydd). Det är sådana som söker sig till dem som är skyldiga." (Surat al-Mumtahanah:8-9)
Profeten varnar för att orsaka skada för någon av "Ahl al-dhimmah" (icke-muslimer i den islamiska staten) och ordet Dhimmah på arabiska betyder förtroende, säkerhet, fördrag. Profeten sade:"Jag kommer att bli antagonist till den som skadar en Dhimmi och den, vars antagonist jag blivit, honom kommer jag att vara emot på Domedagen." Profeten sade också: "Den som skadar en Dhimmi, skadar mig, och den som skadar mig, skadar Gud."
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

dystopin wrote:Underbart och logiskt resonemang gällande attacker mot civila, amerikanska mål - äntligen kan 9/11 rättfärdigas:
Om man anser det vara ett väl underbyggt resonemang handlar om ens grundläggande människosyn; är en människa främst en individ eller en del av ett kollektiv?
Utifrån det första resonemanget - vilket jag själv utgår från - är en människa skyldig enbart för sina egna handlingar och därmed är angreppet oförsvarbart.
Dock verkar det som att de flesta människor vanligtvis resonerar utifrån en kollektivistisk synpunkt.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

lurvy wrote:Om man anser det vara ett väl underbyggt resonemang handlar om ens grundläggande människosyn; är en människa främst en individ eller en del av ett kollektiv?
Utifrån det första resonemanget - vilket jag själv utgår från - är en människa skyldig enbart för sina egna handlingar och därmed är angreppet oförsvarbart.
Dock verkar det som att de flesta människor vanligtvis resonerar utifrån en kollektivistisk synpunkt.
Dock kan man ju bygga vidare på ditt påstående och resonera så att en amerikansk medborgare faktiskt har friheten att både lämna sitt hemland och därmed sluta betala skatt till det maskineri som kallas "den amerikanska utrikespolitiken". Därmed begår denna individ en medveten handling när hon väljer att stanna kvar samt att ge sitt stöd i form av skattepengar till en stat som, enligt bin Laden, förtrycker och mördar muslimer. Hon hjälper alltså medvetet till att indirekt mörda och förtrycka muslimer.

Jag bör påpeka att jag inte instämmer med ovanstående, dock är det ett intressant ämne att diskutera.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Big_Bird wrote:Usama Bin Laden har lika mycket i en teologisk diskussion om Islam att göra som George Bush på ett Mensa-möte.
Dina citat är inte relevanta.
Den första säger att man inte behöver behandla icke-muslimer från icke-muslimska länder ovänligt.
Den andra handlar om icke-muslimer i muslimskt styrda länder.

Dock finns det stöd i Koranen för att sprida Islam "med svärdet i handen" (Jihad bis saif), vilket var hur Islam fick den spridning den har idag.
Det är ingen slump att av de flesta väpnade konflikterna på senare år var/är åtminstone en muslimsk fraktion inblandad i de flesta; Tjetjenien, Kashmir, Bosnien, Irak, Palestina, Afghanistan, Algeriet. Känns de namnen igen?
Väpnade muslimska uppror i Thailand såväl som Makedonien och Kosovo. Marockos ockupation av västsahara, Indonesiens ockupation av bl.a. Östtimor. Diverse uppror och politiska kriser i och omkring de centralasiatiska muslimska republikerna Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan och Turkmenistan. Konflikter mellan kristna och muslimska grupper i Afrika som ofta utmynnat i inbördeskrig, som Senegal, Tchad, Sudan, Nigeria och Elfenbenskusten.

De enda väpnade konflikter jag kan komma på idag som inte involverar muslimer är ett tre stycken som involverar kommunistgerillor. Zapatisterna i Mexiko, Farc i Colombia och Maoister i Nepal.
dystopin wrote:Dock kan man ju bygga vidare på ditt påstående och resonera så att en amerikansk medborgare faktiskt har friheten att både lämna sitt hemland och därmed sluta betala skatt till det maskineri som kallas "den amerikanska utrikespolitiken". Därmed begår denna individ en medveten handling när hon väljer att stanna kvar samt att ge sitt stöd i form av skattepengar till en stat som, enligt bin Laden, förtrycker och mördar muslimer. Hon hjälper alltså medvetet till att indirekt mörda och förtrycka muslimer.

Jag bör påpeka att jag inte instämmer med ovanstående, dock är det ett intressant ämne att diskutera.
Om jag har lärt mig något så är det att aldrig vara säker på att du menar vad du skriver på forum. :P

Självklart ser jag problematiken i det du skriver, men samtidigt är runt hälften av USA:s befolkning emot bl.a. Irak-kriget och många av dem arbetar aktivt emot det.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

lurvy wrote:Om jag har lärt mig något så är det att aldrig vara säker på att du menar vad du skriver på forum. :P

Självklart ser jag problematiken i det du skriver, men samtidigt är runt hälften av USA:s befolkning emot bl.a. Irak-kriget och många av dem arbetar aktivt emot det.
Om jag minns rätt så var det många som arbetade aktivt mot Vietnamkriget när det begav sig som valde att inte betala skatt i protest mot just kriget, och för att de inte ville ge ett indirekt stöd till kriget. Dock spelar det ju ingen större roll egentligen, då fundamentalister som anhängare av al-Qaida inte tycks skilja särskilt mycket på en västlänning från en annan.

Dock är det en intressant fråga som ställs huruvida man kan ses som medskyldig till en konflikt genom att enbart betala skatt till det system som är orsaken till just denna konflikt, särskilt när man har valet och möjligheten att inte behöva stödja systemet.

Jag gillar att provocera på forum, det är min grej liksom. Men det betyder förhoppningsvis inte att allt det jag skriver här skall ses och klassificeras som skräp (även om mycket nog ska det).
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

"1. USA måste dra tillbaka sina trupper från muslimska länder och på alla sätt sluta ingripa i deras affärer."
Tja... USAs högsta makter är lite idioter så varför inte? Varför just muslimska länder? Bara inte länderna blir som Iran eller liknande religöst drivna länder så ja.

"2. Israel skall utrotas."
Till viss fel kanske pga de är väldigt USA-trogna. Sedan att bygga på okuperade länderna... idioter. Sedan denna mur... idioter igen.

"3. Väst skall konvertera till Islam."
Stackars religösa nissar. Tro på sådant krimskrams. (Tänkte skriva något annat men då får man väl någon varning).

"4. Inför Sharia-lagar. Olagligförklara: alla andra religioner, sex utanför äktenskapet, homosexualitet, lån med ränta, alkohol, spel om pengar, lättklädda kvinnor och yttrandefrihet."
* Inför Sharia-lagar. Nopp, icke, aldrig. Låt inte fler bli blindade pga religionslagar.
* Det är ett "andra" mellan "alla" och "religioner" som har råkat smyga sig dit. Sex utanför äktenskapet är dumt så ja... hmm.
Förbjuda homosexualitet. Jag önskar att Bin Laden skulle varit homosexuell. *tihi*.
* Olagligförklara lån utan ränta? wtf är det för ett krav? Alla är lika-mojset i Islam som ger han denna tanke?
* Alkohol ser jag inte vitsen själv med men många andra verkar gilla det. * Spel om pengar kan väl vara dumt om man blivit beroende av det eller blir "bankrutt" men att spela för att bli rik är väl inte fel?
Lättklädda kvinnor... Religösa idioter. (Tänkte skriva något annat men då får man väl någon varning).
* Förbjuda yttrandefrihet... Gah! Går inte änns att kommentera mot denna idioti.

"5. Skriv under Kyoto-avtalet."
Ser jag inget fel med alls. Go Bin Laden på denna punkten!


Totalt tre av dessa fem punkter höll jag med till viss del eller lite iaf.
1 = hel . 2 = halvt . 4 = halvt . 5 = helt . Totalt 3 poäng om man fult fulräknar.


Jag förstår Bin Laden lite genom hans synvinkel med sitt religöst hjärntvättade huvud men religion är religion och det är blajja (skit).


(Skall nog läsa hela Bin Laden-texten för att läsa detaljerna.)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Samtliga punkter som Lurvy tog upp är oresonabla förutom kanske den senaste. Någon som faktiskt hade någon vetskap om människobeteende, historia och psykologi hade vetat att punkterna 1-4 är, i praktiken, omöjliga, barnsliga och kortsynta.

Teokratiska stater har haft dålig hållbarhet genom historien av en anledning.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

tänk vad lugnt det hade vart om Hitler hade tatt muslimer istället för judar.. ;)

Det kommer aldrig bli fred om inte religionen läggs på hyllan.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Den bästa lösningen på det här skulle nog vara att bomba, eller ockupera och konvertera de islamska länderna till någon annan religion eller göra dem till ateister.

Religion är ett födärv.
DIM kalsonger As String
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Dynamitsven wrote:Den bästa lösningen på det här skulle nog vara att bomba, eller ockupera och konvertera de islamska länderna till någon annan religion eller göra dem till ateister.

Religion är ett födärv.
en parkeringsplats för rymdfärjan kanske ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Lurvy, för att vara en som hävdar att judarna styr hela världen är du ovanligt antimuslimsk ;) . Dessutom är du lagom luddig på punkten "väpnade konflikter".
Många skulle säga att vare sig ETA eller IRA är muslimska eller kommunistiska. Deras "frihetskamp" är inte nedlagd än. (även om IRA hävdar att de tänker avmilitarisera kampen sedan 7 Juli, men det tror jag på när jag ser det)
En religion som utövas av en femtedel av jordens befolkning, varav de flesta bor i några av jordens fattigaste länder, är dessutom rätt naturligt förekommande i väpnade konflikter, inte nödvändigtvis på grund av något fel i religionens struktur utan snarare på grund av hur världen ser ut.
Om man skärskådar de konflikter som du så villigt härrör till islam så ser man snarare att rätt så många av dem handlar om pengar, makt, naturresurser eller droghandel. Ytterligare några är konflikter mellan muslimska grupperingar. (Inte olikt Bartholomeinatten)

Som det främsta exemplet på islams oförsonliga hållning skulle man kunna försöka hålla Israel/Palestina, men liknelsen haltar på ett flertal punkter. Att ge sig in i skuldfrågan där är rätt så minerat och jag skulle vilja påstå att många av de bekymmer som råder i regionen skulle kunna lösas genom strukturella förändringar.

Att det finns stöd i Koranen med "svärdet i hand" är jag medveten om. Det finns även stöd i Bibeln för barn- samt hustruaga. Men ingen skulle påstå att dessa är två av nutida kristendoms stora principfrågor.

Mitt citat om hur Dhimmahs ska behandlas äger väl relevans då punkt 4 de facto syftar till att skapa en muslimsk stat av den forna västvärlden. I en muslimsk stat följer man koranens påbud och i den finns det normer för hur icke muslimer, särskilt "Bokens folk" skall behandlas i en muslimsk stat. Punkt 4 omintetgör därmed punkt 3. Något som Usama Bin Laden borde inse om han ägde teologisk skolning ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Big_Bird wrote:Mitt citat om hur Dhimmahs ska behandlas äger väl relevans då punkt 4 de facto syftar till att skapa en muslimsk stat av den forna västvärlden. I en muslimsk stat följer man koranens påbud och i den finns det normer för hur icke muslimer, särskilt "Bokens folk" skall behandlas i en muslimsk stat. Punkt 4 omintetgör därmed punkt 3. Något som Usama Bin Laden borde inse om han ägde teologisk skolning ;)
Religiösa texter har en tendens att tolkas för egen vinnings skull
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

EZA wrote:4. Inför Sharia-lagar. Olagligförklara: , sex utanför äktenskapet, alkohol, spel om pengar, lättklädda kvinnor.

Är väll det som skulle vara värst
Är du seriös?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Fred med Islam

Post by Dissident »

"Allah has challenged anyone to bring a book like the Quran or even ten verses like it."

Jag jobbar på det.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Fenix wrote:tänk vad lugnt det hade vart om Hitler hade tatt muslimer istället för judar.. ;)

Det kommer aldrig bli fred om inte religionen läggs på hyllan.
Eller om han hade dödat alla judar istället för ynka 9miljoner så hade det varit en punkt mindre på den där listan.
We dance to all the wrong songs
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Hitler borde plockat ateister istället.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ni låter som om Hitler begränsade sig.
Han tog alla han kunde komma på: Judar, Zigenare, Jehovas Vittnen, Utvecklingsstörda, Fackföreningsaktiva, Kriminella, Kommunister... förr eller senare hade han hunnit till er favoritgrupp med.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Hade varit intressant att lära sig arabiska och kolla vad de snackar om på arabiska forum... Kanske diskuterar de hur Bush tillsammans med Israel försöker ta över världen?
DDS for life!
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Fluffy wrote:2. Israel skall utrotas."
Till viss fel kanske pga de är väldigt USA-trogna. Sedan att bygga på okuperade länderna... idioter. Sedan denna mur... idioter igen.
Frågan är kanske vem som okuperar vem och varför man bygger en mur och om inte sverige hade gjort samma sak om vi befann oss i samma situation och framförallt så handlar det nog om på vilken sida man känner för att stå eller tro på!

Att sedan med våld eller på annat sätt försöka tvinga folk att tro på något, vad det än handlar om, är självklart helt fel och omoraliskt oacceptabelt.

För övrigt så trodde jag att det var USA som var Israel-trogna men det är väl en ömsesidighet som har uppstått. Vet inte vem som började gilla vem först.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
Post Reply