Hjälp i notebookdjungeln! ACER 5021WMLi, HP ZV6061 mm...

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Hjälp i notebookdjungeln! ACER 5021WMLi, HP ZV6061 mm...

Post by Elamite »

Har nu fått en köpare på min stationära dator och har gett mig in i notebookdjungeln för att ersätta. Har tröttnat på att ha en stor koloss stådendes... 8)

En av huvudanledningarna till att jag vill gå över till bärbart är för att jag i nuläget behöver något hyffsat portabelt. Det behöver inte vara 12" skärm och superlätt, men det ska gå att flytta på åbäket...

Jag har i nuläget en AMD XP2500+ som är klockad till 3200+, 1024MB RAM och Radeon 9800PRO.

Då prislappen inte får hamna över 10.000 (inte långt över i alla fall) är det kanske troligt att jag måste byta ner mig prestandamässigt(?), men det får det vara värt. Jag spelar inte jättemycket, men kommer nog bli glad om jag åtminstone kan köra San Andreas, Sim City 4 och den typen av spel ibland. Sen använder jag datorn till lite hobbyinspelningar med ett Audiophile Firewire-ljudkort.

Jag har kollat på lite olika modeller...

ACER Aspire 5021WLMi som verkar trevlig på pappret med X700-kort, dvd-brännare, 80GB hdd mm. mm. Dock har jag hört ryktas om att det varit mycket problem med 5020-serien. Jag vill självfallet att datorn ska hålla rent funktionsmässigt längre än ett år... ::)

HP ZV6061 är en annan jag kika på med A64 3500+ och allt annat som jag behöver men bara Radeon Xpress 200 128MB-grafikkort. O andra sidan kanske denna dator håller bättre kvalité?

Det är lite vad jag kikat på. Men för att stolpa upp lite krav då:

* 60GB hdd minst
* 512MB RAM (kanske kan lågprioriteras då det inte är så dyrt/jobbigt att köpa det efteråt)
* DVD-brännare
* IR och eller BT
* Firewireport ett måste
* Behöver inte vara en spelmaskin men ska klara San Andreas helst... ::)

Skulle vara verkligt tacksam om någon som har koll tipsar lite om vilka av dessa två som är bäst eller om det finns någon annan stans att titta på bättre varianter... Inköpet kommer ske i slutet av månaden.

E.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Finns det minsta möjlighet för dig att höja pristaket? Du skulle kunna få mycket bättre alternativ om du hade ytterligare 2-3k till hands.

Kommer du sitta vd datorn mycket på resor etc? Tänk i så fall på att du behöver bra batteritid, och bäst lämpad för detta är ett system baserat på Pentium M (då den teknologin är en utav de mer strömsnåla).
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Tack för svar!

Batteritiden är inte det mest väsentliga, även om det är en bonus. Var inne på onoff av en händelse och blev riktigt kär i HP DV1236. 14" wide. Pentium M735 men nåt som hette Intel extreme graphics2 64MB. Verkar sunk. 12000:-... Såg att acern väger 5,5 kg.... Lite väl mycket. Men bra prestanda verkar det ju vara... Jag djunglar vidare. Hoppas på mer svar! 8)
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Försök att komma undan med <3kg. Över det kommer upplevas som en _riktig_ tegelsten.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Jo, jag försöker ju hitta en mellanväg mellan prestanda, utseende och mobilitet... Eftersom detta kommer vara min huvuddator kan jag inte tumma på prestandan hur mycket som helst. Acer 5201WLMi är riktigt frestande prestandamässigt med X700 och Turion 64bit processor. Det kanske väger (3,1 kg såg jag nu) tyngre än HP DV1236 schyssta look och storlek. (väger 2,3kg eller nåt sånt) Men HPn har som sagt Intel Extreme graphics2 graik 64MB och jag antar att det helt enkelt är för uselt för att kunna spela nånting vettigt. IOFS är jag inte jättemycket för att spela men känns ändå som att jag kommer vilja kunna göra det lite grann iaf. Några fler tips?
Post Reply