peltier element?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

peltier element?

Post by derfl@ »

Hej.
jo eftersom minikylar har blivit så populära vill ja också bygga en :D
men ja funderar på vilken "sorts" peltier element man ska ha. Rättare sagt effekten?

slarvigt räknat ska boxen vara 40x40x25. väldigt slarvigt där men ni fattar säkert.

Har tittat på elfa men de blev ja inte mycket klokare av. Hoppas någon här har lite erfarenhet av detta eller vet på ett ungefär.

Nu till strömmen då. Ett vanligt nätagg förstår jag är ganska så optimalt. eller?? tänkte kanske ha ett dator lysrör i burken också orkar ett litet skit nätagg driva nätagg driva både peltiern och lysröret?

ursäkta alla oklarheter. hoppas på massor av svar ;)
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

I köpta kylar sitter det väldigt ofta en peltier på 12V 4A, alltså 48W vid 12V.

Antagligen är det en peltier som ligger runt 90W vid 15V
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Titta inte ens åt elfas håll när du nämner peltier element! Där tar de runt 350kr för en 80w om jag inte minns fel medans på ebay brukar de ligga betydligt lägre. Såg en 170w för 8pund som jämförelse.

Sök även på den tyska delen av ebay, där brukar de finnas mycket sådant. Sök på "TEC peltier" eller "Peltier elements" eller något :)

EDIT: Den här kanske kan hjälpa till med några frågor
http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=463351
Om inte så sök lite på forumet, är många som byggt kylar där du kan hitta mycket bra information.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Xerbee wrote:Titta inte ens åt elfas håll när du nämner peltier element! Där tar de runt 350kr för en 80w om jag inte minns fel medans på ebay brukar de ligga betydligt lägre. Såg en 170w för 8pund som jämförelse.

Sök även på den tyska delen av ebay, där brukar de finnas mycket sådant. Sök på "TEC peltier" eller "Peltier elements" eller något :)

EDIT: Den här kanske kan hjälpa till med några frågor
http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=463351
Om inte så sök lite på forumet, är många som byggt kylar där du kan hitta mycket bra information.
jo har läst den.
men de ska jag kolla, på ebay alltså.
men fixar ett nätagg en 170w peltier plus fläktar?

ebay de är väl en annonsmarknad för privat personer va?
tänkte annars att du kunde länka till 170w:aren?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

kollade på ebay.com å hittade en 170w:are men från usa dock :P finns det ingen återförsäljare i sverige eller kanske nått ställe som bygger peltiers?:P
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

tror inte att det finns så många europeiska tillverkare av endast elementet (dessa tillverkas ofta i kina), dock kan det finnas tillverkare av färdiga lösningar
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Nertus
Posts: 5
Joined: 2005-08-09 18:12:16

Post by Nertus »

Kanske http://www.supercool.se kan ge något. Ligger i Göteborg.
Sansao
Posts: 6
Joined: 2005-08-11 21:04:47

Re: peltier element?

Post by Sansao »

defectio wrote:Hej.
jo eftersom minikylar har blivit så populära vill ja också bygga en :D
men ja funderar på vilken "sorts" peltier element man ska ha. Rättare sagt effekten?

slarvigt räknat ska boxen vara 40x40x25. väldigt slarvigt där men ni fattar säkert.

Har tittat på elfa men de blev ja inte mycket klokare av. Hoppas någon här har lite erfarenhet av detta eller vet på ett ungefär.

Nu till strömmen då. Ett vanligt nätagg förstår jag är ganska så optimalt. eller?? tänkte kanske ha ett dator lysrör i burken också orkar ett litet skit nätagg driva nätagg driva både peltiern och lysröret?

ursäkta alla oklarheter. hoppas på massor av svar ;)
Du kan få köpa ett av mig, det ligger på 78W
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Dubbel Inlägg!!!11!1!11!!! ;D ;D ;D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Sansao
Posts: 6
Joined: 2005-08-11 21:04:47

Post by Sansao »

Men hur tar man bort det :S
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Stuggi wrote:Dubbel Inlägg!!!11!1!11!!! ;D ;D ;D
stuggi läs min
hoppas på massor av svar
haha ;D ;D
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

nu närmar det sej med bygget nätagget å peltiern e påväg.
men vad jag har förstått på sweclockers minikyl FAQ som finns på deras forum rekommenderas en kylare för runt 400 kr , till att kyla peltiern.
jag har en kylare som följde med till en AMD 3700. kan man kyla med den?

blir det mindre effekt eller kan peltiern "brinna" upp?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

huvudsaken är att den varma sidan av elementet får tillräcklig kylning och inte överstiger 70°C (kan variera)
Kan inget om mycket
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Bad_and_ugly wrote:huvudsaken är att den varma sidan av elementet får tillräcklig kylning och inte överstiger 70°C (kan variera)
så du tror inte att de ska var någon fara?
Vill ju ju helst inte se att kylen blir ugnen ;)
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Jag har själv haft planen att bygga peltierÖLkylare i flera år, nu har jag skaffat alla delar Förutom nånting som kan sitta runt sjävla ölburken.
jag har gjort en fin liten ritning i ett 3D program på hur själva burhållaren som peltiern ska sitta fast i ser ut men inte lyckats göra en sådan anordning i alu eller koppar.

Någon som har någon ide' om hur man kan bäst överföra den kyliga sidan av peltiern till en burk ?
Sansao
Posts: 6
Joined: 2005-08-11 21:04:47

Post by Sansao »

Mind wrote:Jag har själv haft planen att bygga peltierÖLkylare i flera år, nu har jag skaffat alla delar Förutom nånting som kan sitta runt sjävla ölburken.
jag har gjort en fin liten ritning i ett 3D program på hur själva burhållaren som peltiern ska sitta fast i ser ut men inte lyckats göra en sådan anordning i alu eller koppar.

Någon som har någon ide' om hur man kan bäst överföra den kyliga sidan av peltiern till en burk ?
Tag ett aluminium rör med lämplig inner diameter, fräs rund botten av aluminium och där fäster du peltiern.
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

man skulle väll kunna göra om hela burken till ett kylskåp ? eller de kanske inte funkar bra ? har funderat lite på de 8)
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Mind wrote:Jag har själv haft planen att bygga peltierÖLkylare i flera år, nu har jag skaffat alla delar Förutom nånting som kan sitta runt sjävla ölburken.
jag har gjort en fin liten ritning i ett 3D program på hur själva burhållaren som peltiern ska sitta fast i ser ut men inte lyckats göra en sådan anordning i alu eller koppar.

Någon som har någon ide' om hur man kan bäst överföra den kyliga sidan av peltiern till en burk ?
En massiv aluminiumstång som du fräser ur för burken och svarvar utsidan till en fin finnish, eller ett mässingsrör i tjockt gods som du sedan hårdlöder på en mässings eller kopparplatta. isolera gärna utsidan av cylindern du kyler ölen i så du får det så kallt som möjligt.
Kan inget om mycket
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

vilken sida är varm och vilken är kall på ett peltier element?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

defectio wrote:vilken sida är varm och vilken är kall på ett peltier element?
Det finns datablad, om du inte har det så kan ja lova dig att du känner det när du kopplar in den ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7538997865

Där finns en 110wattare (Har inte läst hela tråden och vet inte hur många watt osv du ska ha :P)
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

fck reda på det av en kompis det va den sidan med text på de hade han läst:P
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
Post Reply