kungen (inte jag)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dock bör det observeras, för debattens skull, att kungen åker på att betala sin egen självrisk. Förutsatt att det kungliga försäkringsbolaget inte på något sätt anser att de ska särbehandla kungen, vilket ju alltid är en möjlighet.
Sen att vi indirekt betalar för kungen genom appanaget är inte värre än att vi indirekt tvingats betala både Göran Perssons hyra och Björn Rosengrens porrbesök genom deras löner och represenationskonton.
Eller för den delen att försäkringstagarna tvingades betala lyxvåningar på strandvägen åt en bunt skandiadirrar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Big_Bird wrote:Dock bör det observeras, för debattens skull, att kungen åker på att betala sin egen självrisk. Förutsatt att det kungliga försäkringsbolaget inte på något sätt anser att de ska särbehandla kungen, vilket ju alltid är en möjlighet.
Sen att vi indirekt betalar för kungen genom appanaget är inte värre än att vi indirekt tvingats betala både Göran Perssons hyra och Björn Rosengrens porrbesök genom deras löner och represenationskonton.
Eller för den delen att försäkringstagarna tvingades betala lyxvåningar på strandvägen åt en bunt skandiadirrar.
Det är frivilligt att köpa en försäkring av Skandia, det är däremot inte frivilligt att betala knugens apanage eller någon annan av statens utgifter.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

lurvy wrote:
Big_Bird wrote:Dock bör det observeras, för debattens skull, att kungen åker på att betala sin egen självrisk. Förutsatt att det kungliga försäkringsbolaget inte på något sätt anser att de ska särbehandla kungen, vilket ju alltid är en möjlighet.
Sen att vi indirekt betalar för kungen genom appanaget är inte värre än att vi indirekt tvingats betala både Göran Perssons hyra och Björn Rosengrens porrbesök genom deras löner och represenationskonton.
Eller för den delen att försäkringstagarna tvingades betala lyxvåningar på strandvägen åt en bunt skandiadirrar.
Det är frivilligt att köpa en försäkring av Skandia, det är däremot inte frivilligt att betala knugens apanage eller någon annan av statens utgifter.
Gör det nån skillnad? Vi pröjsar ju även Göran Perssons lyxkåk han bygger om man ska räkna så.
Kan inget om mycket
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Man skulle även kunna säga såhär, ta eran valfria favorit VD, projektledare eller politiker, bråttom som bara den till ett viktigt möte. Personen krockar, skadorna är lindriga och alla försäkringsdetaljer är fort lösta, det enda som kvarstår är att vänta i minst en halvtimme på att polisen skall komma och ta ett kort på platsen för att sedan skriva några rader och skicka iväg dem. För detta som då tar kanske tio minuter att göra måste personen då antagligen vänta i totalt 40 minuter, något som kan göra att denne blir en hel halvtimme sen till sitt möte, vilket ser oerhört dåligt ut. Valet är att betala 800 kronor i böter och därgenom inte vara sen alls.. Tror ni allvarligt att en sådan person tycker att 800 kronor skulle vara något hinder ifrån att åka därifrån? Jag ser inte skillnaden. Om personen inte tar sitt "straff" allvarligt är straffet värdelöst och skillnaden emot att inte ha gett något straff alls finns inte.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
ThomasB

Post by ThomasB »

Bad_and_ugly wrote: Gör det nån skillnad? Vi pröjsar ju även Göran Perssons lyxkåk han bygger om man ska räkna så.
Vi betalar inte hans stora villa/herrgård.
Inga skattemedel har gått till det. Han har betalt med sin usla lön som han har, jag är inte ironisk. Visserligen har Anitra Steen varit med på ett hörn.

Jag förstår egentligen inte varför man klagar på honom. Han tjänar endast 110 000 kr/månad. Han får bara skit hela tiden. Att vara statsminister är ett åretrunt-jobb.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bad_and_ugly wrote:Gör det nån skillnad? Vi pröjsar ju även Göran Perssons lyxkåk han bygger om man ska räkna så.
Det är ju det jag säger.
Vår skatt går till hans lön, som han bygger hus för.
Vår skatt går till kungens lön som han betalar böter med.

Varför uppröra sig?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
ThomasB

Post by ThomasB »

Big_Bird wrote:
Bad_and_ugly wrote:Gör det nån skillnad? Vi pröjsar ju även Göran Perssons lyxkåk han bygger om man ska räkna så.
Det är ju det jag säger.
Vår skatt går till hans lön, som han bygger hus för.
Vår skatt går till kungens lön som han betalar böter med.

Varför uppröra sig?
"Vår" skatt går till många yrken.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

ThomasB wrote:
Big_Bird wrote:
Bad_and_ugly wrote:Gör det nån skillnad? Vi pröjsar ju även Göran Perssons lyxkåk han bygger om man ska räkna så.
Det är ju det jag säger.
Vår skatt går till hans lön, som han bygger hus för.
Vår skatt går till kungens lön som han betalar böter med.

Varför uppröra sig?
"Vår" skatt går till många yrken.
'Vår' skatt går till att betala bidrag till folk...
'Vår' skatt går till Äldervården
'Vår' skatt går till skolan
'Vår' skatt går till Sjukhus
'Vår' skatt går till kommunala arbetare å regeringfolk å sånt.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ThomasB wrote:"Vår" skatt går till många yrken.
Ja, och ett av dem råkar vara kung.
Blir det en öppning så är du välkommen att söka tjänsten.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Bad_and_ugly wrote:Gör det nån skillnad? Vi pröjsar ju även Göran Perssons lyxkåk han bygger om man ska räkna så.
Om det finns någon skillnad mellan tvång och frihet? Nej, självklart inte.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vi är inte fria att inte betala för Göran Persson. Det är vi lika tvingade till. Och skulle du försöka argumentera att vi kan välja en annan statsminister så vet du lika väl som jag att denne också kommer att få sin lön via skatten.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Big_Bird wrote:Vi är inte fria att inte betala för Göran Persson. Det är vi lika tvingade till. Och skulle du försöka argumentera att vi kan välja en annan statsminister så vet du lika väl som jag att denne också kommer att få sin lön via skatten.
lurvy wrote:Det är frivilligt att köpa en försäkring av Skandia, det är däremot inte frivilligt att betala knugens apanage eller någon annan av statens utgifter.
Duh.
ThomasB

Post by ThomasB »

Jag förstår inte disskussionen längre. Big_Bird, berätta för mig.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lurvy wrote:
Big_Bird wrote: Sen att vi indirekt betalar för kungen genom appanaget är inte värre än att vi indirekt tvingats betala både Göran Perssons hyra och Björn Rosengrens porrbesök genom deras löner och represenationskonton.
Eller för den delen att försäkringstagarna tvingades betala lyxvåningar på strandvägen åt en bunt skandiadirrar.
Det är frivilligt att köpa en försäkring av Skandia, det är däremot inte frivilligt att betala knugens apanage eller någon annan av statens utgifter.
Duh... yourself.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ThomasB wrote:Jag förstår inte disskussionen längre. Big_Bird, berätta för mig.
Jag tror det handlar om att någon måste vinna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Jag tror det handlar om att någon måste vinna.
Lysande självinsikt.

Men ärligt talat, hur mycket prylar finns det inte som är rena "statussymboler". Om allting handlade om praktikalitet så skulle folk inte bära en hel del klädesplagg, köra runt i bilar för 200.000+ kronor, eller för den delen ha saker som tungskrapor.

Det mänskliga släktet är fåfängt, så enkelt är det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Försäkringstagare är inte skyldiga att betala lyxvåningar åt Skandiadirektörer, de kan nämligen avsluta sin försäkring. Detsamma gäller för allting som är privat finansierat.

Den som vägrar att betala sin skatt begår ett brott och kan sättas i fängelse för det. Göran Perssons gård betalas med skattepengar och därmed är det ett tvång för sveriges skattebetalare att finansiera hans bostad. Detsamma gäller för allting som direkt eller indirekt betalas med skattepengar.

Det här är i praktiken bara en utveckling av mitt första inlägg och jag förstår inte varför det skall behövas.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

För att du inte förstår var du har fel?

Om försäkringstagarna hade vetat att pengarna gick till skandiadirrarnas barrar på strandvägen hade de haft ett val. Eftersom det enda försäkringstagarna visste var att deras premiepriser gick upp och deras ersättning ner (om de var riktigt välinformerade) hade de inte direkt något val.

Att sen du som vanligt går in på en detalj och koncentrerar dig på att hitta semantiska sprickor i den gör inte ditt resonemang mer övertygande. Om det får dig att känna dig bättre så kan vi skippa skandia helt och hållet och koncentrera oss på Kungen, Göran Person och Björn Rosengren. Eller för all del, skippa Björn Rosengren också. Varför göra det svårt för oss?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
ThomasB

Post by ThomasB »

lurvy wrote:Försäkringstagare är inte skyldiga att betala lyxvåningar åt Skandiadirektörer, de kan nämligen avsluta sin försäkring. Detsamma gäller för allting som är privat finansierat.

Den som vägrar att betala sin skatt begår ett brott och kan sättas i fängelse för det. Göran Perssons gård betalas med skattepengar och därmed är det ett tvång för sveriges skattebetalare att finansiera hans bostad. Detsamma gäller för allting som direkt eller indirekt betalas med skattepengar.

Det här är i praktiken bara en utveckling av mitt första inlägg och jag förstår inte varför det skall behövas.
Ja. Skatt går till Perssons lön. Han köpte en villa för dem pengarna. Men han har gjort sig förtjänt av dem pengarna.
Nästan alla (99%) som jobbar i den offentliga sektorn får sin lön finansierad av skattebetalarna.
Dem jobbar hårt för att Sverige ska fungera. Persson får göra precis vad han vill för sina pengar. Sluta klaga på honom.
Jag skulle kunna skriva betydligt mer men jag orkar bara inte.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Biggie är mest avundsjuk för att han får gå på soc. (som för övrigt också betalas av skattebetalarna) och inte lyckats i sin journalistkarriär.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Biggie är mest avundsjuk för att han får gå på soc. (som för övrigt också betalas av skattebetalarna) och inte lyckats i sin journalistkarriär.
Kastar vi inte stenar i glashus nu, fisk?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Några ligger väldigt nära varningsgränsen. Några ännu närmare att bli bannlysta. Om ni inte upphör med tjaffset som borde skötas via andra chattformat i stället för det flertalet trådar som ni på senare tid vänt upp-och-ner på, kommer några att inte längre ligga väldigt nära något av det ovanstående, utan väldigt på.
Upphör, för ert eget bästa. (Ni som känner er drabbade, vet vad jag menar.)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Biggie är mest avundsjuk för att han får gå på soc. (som för övrigt också betalas av skattebetalarna) och inte lyckats i sin journalistkarriär.
Har inte gått på soc sen jag fyllde 23 kan jag meddela.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Är det bara under senare tid som de diskutionsintresserade bitarna börjat tjafsa? Både Punisher och Lither är alerta nu, känner jag 8)

Punisher will punish j00 !

( med 100% säkerhet tas denna tråd bort, så fort någon får syn på den, men skicka gärna ett pm och berätta detaljerat varför )
meh
fraxnermandoola
Posts: 3
Joined: 2005-05-14 13:44:22
Location: Södertälje

Post by fraxnermandoola »

Stiiig wrote: ja det är faan irriterande... Hur vissa får betee sig. Orätvisa. det var en svensk som en gång sa 'Av lag, Skall land byggas' Undra om han tänker på det?
"Land skall med lag byggas", Karl XV:s valspråk. Tror du att Karl XV skulle råka särskilt illa ut om någonting dylikt hade hänt honom själv? Det tror inte jag, och det var nog inte så han ville att det skulle uppfattas heller.
Bad_and_ugly wrote: Gör det nån skillnad? Vi pröjsar ju även Göran Perssons lyxkåk han bygger om man ska räkna så.
Kungen och Herr Göran gör av med sina egna pengar - inte andras pengar. Om någon dåre börjar grilla korv på min gräsmatta för att denne anser att mina pengar ursprungligen kommer ifrån skattebetalarna kommer jag att tappa tålamodet. Det vore ju helt absurt!
Post Reply