Ändras vi?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
skogix
Posts: 12
Joined: 2004-01-12 11:26:20
Location: Västmanland/Sala

Post by skogix »

Joel wrote:
fisk wrote:Jag har inte så mycket tid, och får inte så mycket utrymme på det här forumet för att illustrera det - men förkortat (i det här fallet) så följande:

En anka är en, enligt mig (subjektivt) evolutionärt sett lägre stående varelse än en människa. Inget ont om ankor, men så länge de kvackar, går på plattfötter, och är min middag, så är de evolutionärt lägre stående (eller tough shit, som naturen skulle ha sagt).

Diskussionen handlade om evolution, jag "dissade" Dissidents påstående om övermänniskor genom att jämföra honom med en anka, alltså - en bra bit från den övermänniska som han illustrerade var idealet.

Det där med kroppsformer och så vidare var dina egna idéer.

Orsaken till att jag tyckte att du borde gå och sova, är att jag inte borde behöva förklara det här för någon över 15 år.
Alltså tar du för givet att de flesta 15 åringar förstår sig på dig, antingen säger du att jag är dum i huvet, relativt sett, eller så utgår du från hur mycket du själv förstod och tolkade när du var 15.
Jag är 87a och förstår, och skulle nog förstått det när jag var femton också! :)

Om du läst något av fiskisens inlägg så ser du ganska fort att han har en poäng i allt han skriver. Verbal smutskastning i stil med: "Du har ju fula skor!" existerar inte, så tänk en gång extra innan du drar till med en chansning att han tycker dissident ser ut som en anka! :)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Joel wrote:Alltså tar du för givet att de flesta 15 åringar förstår sig på dig.
Ja, eftersom förstånd och ålder är två skilda saker.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Och då menar du? Att jag är intellektuellt efterbliven. Då jag inte förstår ett skit av något du skriver.
meh
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Joel wrote:Och då menar du? Att jag är intellektuellt efterbliven. Då jag inte förstår ett skit av något du skriver.
Han menade nog också att ålder och tolkningar är två HELT skilda saker.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

lither wrote:Han menade nog också att ålder och tolkningar är två HELT skilda saker.
Klart de är, en 8-åring kan ränka 4*2 där en senil 90-åring inte kan göra mer än att dregla.
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Aelrik wrote:Bortser man från att "bäst lämpade" är ohyggligt relativt (till den gräns att det är självklart?) innebär det ju att människor är precis lika styrda av detta som djuren.
Nja, vi människor skulle snarare anpassa naturen efter oss än att anpassa oss efter naturen...
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

kr1sse wrote:
Aelrik wrote:Bortser man från att "bäst lämpade" är ohyggligt relativt (till den gräns att det är självklart?) innebär det ju att människor är precis lika styrda av detta som djuren.
Nja, vi människor skulle snarare anpassa naturen efter oss än att anpassa oss efter naturen...
Jo, men då gör ju vårt intellekt oss "bäst lämpade".
Det var det jag menade med det nästan är självklart; det går alltid att vinkla så det stämmer.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Post Reply