DVD och hårddisk inspelare

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
wikoh
Posts: 81
Joined: 2004-05-11 13:05:04

DVD och hårddisk inspelare

Post by wikoh »

Jag antar att vardagsrumsmaskiner som inspelande DVD/HD enheter inte har någon fläkt. Varför måste man i datorsammanhang alltid stå ut med dessa fläktar? Om TV:n var en datorpryl, hade den haft fläkt.

Jag har fått erfara att en hårddisk i Pc inte klarar sig utan rälj fläktning. Seasonic aggets inbyggda tysta fläkt räcker inte, så nu sitter en fläkt och blåser direkt på disken som har tillägnats ett stort luftar-hål i chassifronten dessutom (fult, vist).

Har man dragit ned varvtalet på diskar i a/v-apparater eller har de extra tysta fläktar? Är disken avstängd när ingen in- eller uppspelning sker?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mina HDDn har då ingen fläktar. Optiska läsare däremot såsom DVD brännare/läsare brukar ibland ha inbyggda fläktar.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
wikoh
Posts: 81
Joined: 2004-05-11 13:05:04

Post by wikoh »

Hur har de löst värmeavledningen då?
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag har aldrig sett en DVD läsare med fläkt! Faktiskt ingen optisk enhet som har det som standard alls.

Att kyla hårddiskar kan vara bra men med en normal chassi temperatur (vilket man oftast kan få av 2st 120mm fläktar på 7v) så låter de ungefär inget. Och jag tror inte att "vardagsrumsmaskiner" (vilket ord...) behöver mindre kylning, kanske de gör som externadiskar? Ett hölje av något som leder värme bra så själva enheten blir lite varm och leder ut det i luften omkring.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Xerbee wrote:Jag har aldrig sett en DVD läsare med fläkt! Faktiskt ingen optisk enhet som har det som standard alls.
Jag har sett några tidiga plextorbrännare med en liten 20mm fläkt i bakänden, dock inga andra sen brännarna kom upp i 12X
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Nu pratar man nog inte om läsaren/hårddisken i sig utan hela lådan som man har under sin TV.

Skillnaden är nog den att i en sådan låda så är allt tillräckligt snabbt. men i en PC så körs allt i full hastighet hela tiden. I din dvd-läsare osv så sitter det gissningsvis en rätt trött men sval cpu på kanske några hundra MHz som får hjälp av hårdvaruavkodning osv.

Hårddisken i sådana burkar är säkert någon hyfsat sval men slö hårddisk som är precis så snabb att den klarar av att spela in. 5400 rpm osv.

Det är helt klart möjligt att få sin PC till något liknande om man använda sig mer av tekniken från bärbara i vanliga stationära. Det börjar ju komma med saker så som Cool & Quiet för AMD. Just nu har jag en bärbar på min praktikplats där processorn är på 1,6 GHz. Men så länge man bara sitter och surfar osv så går processorn i 800 MHz. Behövs det mer prestanda så hoppar den upp till 1,6. Nu har jag bara använt den i en dag men jag har inte hört fläkten gå igång i den ännu.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: DVD och hårddisk inspelare

Post by ADiS »

wikoh wrote:Jag antar att vardagsrumsmaskiner som inspelande DVD/HD enheter inte har någon fläkt. Varför måste man i datorsammanhang alltid stå ut med dessa fläktar? Om TV:n var en datorpryl, hade den haft fläkt.
I datorn har du en processor som utvecklar en del effekt... hhdn i sig själv är inget i jämförelse till processorn. Behöver man två eller fler fläktar som blåser in/ut från datorn? näe, jag har nämligen inte det och aldrig haft problem. Det där med kylning och fläktar är någon mer som är "coolt" inom "moddingen". Så om du känner för att sätta in en fläkt i dina "vardagsrumsmaskiner" så visst, men behövs det då? Att kyla en hdd är något onödigt, hade värmen som den skapar vart skadligt för den så hade tillverkaren gjort något åt det... inte sant?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

EN hårddisk ligger väl runt 8-10W i värmeutveckling tror jag. Ligger den så att den inte kyls så räcker det för att den lätt skall överhettas. Men, det är ju även lätt at kyla den. aningen med luftflöde runt den eller tillräckligt mycket yta i chassit som den är fastskruvad i så att värmen leds bort och det är inga problem.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
wikoh
Posts: 81
Joined: 2004-05-11 13:05:04

Post by wikoh »

ADIS: hur har du löst värmeavledningen då? Har du en bra fläkt? Ingen?
Post Reply