Skall spaken vara trög?!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Skall spaken vara trög?!

Post by nusrat »

Hej!


Jag försöker bygga min första dator någonsin (till min lillebror). Det första problemet jag stött på gäller installationen av processorn.

Jag har höjt spaken till sockeln och satt i processorn försiktigt, med guldtriangeln i rätt hörn. När jag ska sätta tillbaka spaken tar det emot väldigt. Jag undrar om spaken ska vara så trög? Ska jag bara fortsätta pressa? Eller går allt sönder då? Jag måste ha gjort fel på något sätt men jag kan inte förstå hur...


Det är en AMD Athlon 64 "venice" som skall in i ett Asus A8N-SLI nforce4


Vänligen,
nusrat
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Kan vara något fel på sockeln.. Det skall inte vara nämnvärt trögt.. Kolla så bra du kan att inga ben sitter lite snett..
Hur går det att stänga sockln när du ingen cpu har i?
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

det går alldeles utmärkt...när jag sätter i den blir det helt plötsligt trögt

jag kan inte se några snea ben heller men jag är förstås nybörjare på detta :)
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Det skall ta emot liiite granna bara, men inte såpass mycket att du inte kan få ner spaken.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

processorn ligger på rätt håll?
Tidigare calle909
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Det skall ta emot liiite granna bara, men inte såpass mycket att du inte kan få ner spaken.
Det är svårt att beskriva hur pass hårt jag trycker, men jag tror jag trycker ganska bra, men samtidigt prövande och väldigt försiktigt, med nerverna på helspänn. Spaken rör sig ca 5 mm sen tar den emot på ett stumt vis. I jämförelse med när sockeln är tom är det enorm skillnad, men då är det ju inget motstånd alls.
processorn ligger på rätt håll?
Jag tror det; guldtriangeln på processorn ligger mot plasttriangelmarkeringen i sockeln. Det ska väl inte ens gå att få ner den på fel håll på grund av att processorns ben bara kan glida ner när den ligger rätt?



Jag börjar bli lite nervös...det är dessutom till min lillebror jag sätter ihop datorn och hela familjen tittar på när jag bygger. Fast nu har de åkt till landet så jag har några dagar på mig att själv bygga ihop den.
Yul
Posts: 80
Joined: 2002-03-09 11:24:36

Re: Skall spaken vara trög?!

Post by Yul »

nusrat wrote:Hej!


Jag försöker bygga min första dator någonsin (till min lillebror). Det första problemet jag stött på gäller installationen av processorn.

Jag har höjt spaken till sockeln och satt i processorn försiktigt, med guldtriangeln i rätt hörn. När jag ska sätta tillbaka spaken tar det emot väldigt. Jag undrar om spaken ska vara så trög? Ska jag bara fortsätta pressa? Eller går allt sönder då? Jag måste ha gjort fel på något sätt men jag kan inte förstå hur...


Det är en AMD Athlon 64 "venice" som skall in i ett Asus A8N-SLI nforce4


Vänligen,
nusrat
Glöm inte att med andra handen trycka ner processorn medan Du sänker spaken. Processorn har nämligen tendens att höja sig medan du sänker spaken, så det gäller att hålla CPU n i rätt läge.
K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT 512 MB, Raptor 2x37 GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512 MB, Audigy 2ZS, Zalman 7700 Cu, OCZ 600W, Lian-Li PC 1200, Win XP home.
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Post by Mr.LeNo »

Det är bara till att trycka till.
Kan som sagt vara lite trögt, men det är helt okej...
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Har du läst denna?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Glöm inte att med andra handen trycka ner processorn medan Du sänker spaken. Processorn har nämligen tendens att höja sig medan du sänker spaken, så det gäller att hålla CPU n i rätt läge.

Tack för tipset, men det verkar inte fungera, åtminstonde inte när jag gör det. Det är samma stumma känsla som tidigare.


Det är bara till att trycka till.
Kan som sagt vara lite trögt, men det är helt okej...

Okej...jag vet inte om jag vågar...jag har läst någonstans att det inte ska vara trögt när man släpper ner spaken. Det står inget i någon av guiderna, varken i 64bits pc byggarskola eller någon av de andra som jag googlat, att det skulle vara trögt att släppa ner spaken eller att det behövs någon kraft. Är du säker?


Har du läst denna?

Ja, det är min huvudsakliga guide under bygget, men tack ändå. Där står inget om att det skulle vara trögt så jag undrar om inte det är något fel på mitt moderkort eller CPU:n eller mig.



tack allihopa!
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Okej! Jag vågade trycka till tillslut och jag tror det gick bra!

Känner mig lite fånig nu för att jag väntade så länge :)

Tack så jättemycket allihop! ;D




Förresten, måste man ha kylpasta på processorn eller kan man bara köra på? Har inte köpt någon kylpasta men det kanske man borde? Vad tycker ni?
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

du måste ej med det är rekomenderat för att öka kontakten och därmed kyla bättre, men du behöver alltså inte.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Tack skalman, det löste sig...det finns tydligen kylpasta på processorfläktens undersida redan...Gött!
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Okej...nu har jag problem igen...


jag råkade röra på kylpastan. sen läste jag i AMDs 64-byggar-guide att man inte får detta:
Inspect the thermal interface material on the bottom of the heatsink for scratches or gaps. This material is protected by a plastic cover. Do not use the thermal interface material if it has scratches or gaps.

If a heatsink is removed for any reason, clean the processor and heatsink surface and reapply an AMD-approved thermal interface material before reinstalling the processor.

Remove and discard the plastic cover. Be careful not to touch or scratch the thermal interface material.

Tror ni det är lugnt eller måste jag rengöra och köpa ny pasta? det är bara ett litet fingeravtryck men det är kanske lugnt eller?
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

det e lugnt :)
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Alltså, den där moderkorts-processor combon kör jag i min egen dator och jag fick ta i så helvetes för att få ner spaken och min funkar helt ok....

Annors så kan du också vilja beställa en ny nordbryggekylare från asus eftersom den som sitter som standard är en hjävligt högljudd en...

här är numret du skall ringa, de skickar en ny hem till dig ifall du ber nätt....

+358969379690
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Alltså, den där moderkorts-processor combon kör jag i min egen dator och jag fick ta i så helvetes för att få ner spaken och min funkar helt ok....
Ok! skönt att veta och tack för tipset om ny kylare :)


Jag har installerat kylaren nu (tror jag). Spelar det någon roll vilket håll man installerar den på. Jag satte plastarmen på sidan som är innåt moderkortet.


När jag tittar på plastarmen från sidan märker jag nu att den är lite sned. Den lutar ut från kylaren lite. Det ser lite ostabilt ut. Är detta lugnt? Kan jag göra om påsättandet igen eller pajas kylpastan eller något annat då?
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

I AMD´s egen 64bitars guide står det att man ska testa om fläkten fungerar nu genom att sätta på datorn. Ska jag göra detta eller ska jag bara följa 64bits PC-byggarskola?
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Vad har du för temperatur på processorn. Apropå fingeravtryck är det inte så bra eftersom dessa innehåller fett och försämrar kylning.
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Vad har du för temperatur på processorn.
fölåt vad menar du? hur mäter jag det? menar du temperaturen när den är påslagen, så har den aldrig varit påslagen ännu, så jag vet inte...

Apropå fingeravtryck är det inte så bra eftersom dessa innehåller fett och försämrar kylning.
det är ett ganska litet fingeravtryck, ca 5mm i diameter. Kan jag kolla processortemperaturen när allt är klart i windows?



En liten fråga till om du orkar :)

Jag ska försöka installera minnena nu. Två stycken corsair ValueSelect512. Kvittar det vilken slot jag sätter minnena i? jag vill att de ska köras i dual channel.
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

RTFM. :P Det står med all sannorlikhet i manualen vilka slots som ska användas...
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Ja ursäkta... :-[ det stod i manualen...

där står även en annan sak som är lite konstig...

det finns en tabell över olika RAM-minnestillverkare och märken. När jag letar upp mitt minne (corsairVS512MB400) där står där följande om det:

Doublesided - DS

A - Supports one module inserted into either the blue slots, in a Single channel memory configuration.

C - Support for 4 modules inserted into the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration.



De flesta av de andra RAM-minnena som finns med i tabellen har dessutom följande DIMM support:

B - Supports one pair of modules inserted into either the blue slots or the black slots as one pair of dual-channel memory configuration.



Så som jag tolkar det innebär detta att mina två minnen inte går att köra i dual channel. Enda möjligheten är att köpa två till likadana minen och köra två par i dual-channel, eftersom detta finns det support för.


Är jag ute och cyklar?
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Vad har du för moderkort?

Prova stoppa ett minne i blå och ett i svart slot. Färgerna visar vilken kanal det är så använd den med lägst nummer av varje färg...
nusrat
Posts: 28
Joined: 2005-05-10 17:28:43

Post by nusrat »

Jag har asus A8N SLI ...inte deluxe dock.



Prova stoppa ett minne i blå och ett i svart slot. Färgerna visar vilken kanal det är så använd den med lägst nummer av varje färg...
Gjort!

Finns det något sätt som jag kan kontrollera (i widows eller bios) om dual channel fungerar? Eller måste jag ha något speciellt program?




Tack för hjälpen!
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Jag tror att du kan kolla det i BIOS.
Post Reply