tips på nybörjar moddning

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
ds-dark
Posts: 49
Joined: 2005-08-30 20:11:55
Location: Kalmar

tips på nybörjar moddning

Post by ds-dark »

tjena det är så att jag skulle vilja modda min trista dator lite. Nån aom har nått bra tips till en nybörjar moddare ?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Vad har du för chassi till att börja med?

Bra att veta vad man har att utgå från.
Kan inget om mycket
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Snygga galler till fläktarna + lysdioder om du är 14 eller yngre. En omlackering kan vara rätt kul och inte så svårt.
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Hej

Eller så kan du måla lådan i någon trevlig färg och sen leta reda på större dekaler som de brukar klistra på bilar och sätta dig...blir nog ganska snyggt...vet inte riktigt var man får tag på sånna men det kanske du vet...


//Elias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ni kan fixa aerodynamiken i chassit. ::)
ds-dark
Posts: 49
Joined: 2005-08-30 20:11:55
Location: Kalmar

Post by ds-dark »

Bad_and_ugly wrote:Vad har du för chassi till att börja med?

Bra att veta vad man har att utgå från.
Jag har ett In-Win S564 Midi Tower ATX Svart/Silver chassi.
Rosse Brass wrote:Snygga galler till fläktarna + lysdioder om du är 14 eller yngre. En omlackering kan vara rätt kul och inte så svårt.
Har funderat på att sätta in lite lysdioder (är 16år). Men det är bara att jag inte vet hur man gör :P
pimen

Post by pimen »

Om du kan lite om elektronik är det inte alls svårt, resten löser sej själv


Rose Brass wrote:Snygga galler till fläktarna + lysdioder om du är 14 eller yngre. En omlackering kan vara rätt kul och inte så svårt.

Jag gjorde en fönstermodd på mit chassi när jag var 13 (14 nu), tyckte inte alls att det var svårt. Länk till chassit: http://metku.net/modgallery/detail.php?id=3129
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Fönster är ju ett måste.

LED:s är inte särskilt svåra att koppla, så länge man kan hitta plus och minuspolerna. Sen är det ju bra att ha rätt spänning också, med ett 4.5-voltsbatteri.

När jag (och några andra) moddar en dator så har vi gröna, ultrablå och färdigblinkande röda LED och det räckte med ett 4.5-volt.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

kr1sse wrote:Fönster är ju ett måste
Nej, Fönster är för vanligt, man vill gärna ha lite personlig prägel på chassit, fönster och neon så liknar datorn vilket gamerchassi som helst. Bättre att satsa på finesser och funktionalitet. Lackering är ett enkelt sätt att lyfta finishen på ett chassi, t.ex vinröd metallic i grövsta kornighet plus klarlack på det för att få ett djup i färgen, det skulle kunna matchas med röda indikatorlysdioder och kanske ettpar röda lysdiodfläktar i fronten.

Annars kan man göra flames: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=44927

Är man lite händig och har verktyg till det man planerar att göra så är det inte så svårt att göra snygga chassimods, bara man har lite idéer hur man vill att det ska se ut. Man kan ju köra det vanliga CSpojke_13 stuket med billigt gamerchassi med nåt dracula eller rymdtema, fönster, neon etc men det är inte lika roligt som att själv göra modifikationer med egna teman och finesser.
Kan inget om mycket
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

Nått enkelt att börja med är ju musen, sätta in en lysdiod eller två är inte så svårt :P
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Vad är det för späning en LED får från musen?

Rättelse: Ett fönster är ett måste enligt mig.

Lackering kan också bli supersnyggt. Framförallt om man behärskar maskeringstejpen.
ds-dark
Posts: 49
Joined: 2005-08-30 20:11:55
Location: Kalmar

Post by ds-dark »

Bad_and_ugly wrote:Nej, Fönster är för vanligt, man vill gärna ha lite personlig prägel på chassit, fönster och neon så liknar datorn vilket gamerchassi som helst. Bättre att satsa på finesser och funktionalitet. Lackering är ett enkelt sätt att lyfta finishen på ett chassi, t.ex vinröd metallic i grövsta kornighet plus klarlack på det för att få ett djup i färgen, det skulle kunna matchas med röda indikatorlysdioder och kanske ettpar röda lysdiodfläktar i fronten.

Annars kan man göra flames: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=44927

Är man lite händig och har verktyg till det man planerar att göra så är det inte så svårt att göra snygga chassimods, bara man har lite idéer hur man vill att det ska se ut. Man kan ju köra det vanliga CSpojke_13 stuket med billigt gamerchassi med nåt dracula eller rymdtema, fönster, neon etc men det är inte lika roligt som att själv göra modifikationer med egna teman och finesser.
Den idéen med egna lacknin var en bra grej, kanske ska prova det.

PS. snygt chassi :D
Post Reply