Sex, lögner och hårddiskar

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Vad jag fått höra så handlar det om att ingen hårddisk är perfekt, den kan lämna spår eftersig som kan spela på om det varit en nolla eller etta på platsen innan, även om den blivit överskriven ett antal gånger.

Det är iaf vad jag fått höra av min lärare i datasäkerhet, men det kanske är så att det handlar om äldre hårddiskar.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Lentroo
Posts: 7
Joined: 2002-07-22 13:24:49
Location: Sthlm
Contact:

Post by Lentroo »

Har man känslig info på datorn har man den lämpligen krypterad. Ett mycket trevligt krypteringsprogram för windows är TrueCrypt http://www.truecrypt.org/

Skriver man sedan över den krypterade filen så finns det GARANTERAT inget kvar. Det som ändå går att läsa går inte att sätta ihop till något.
User avatar
Ctrl
Posts: 49
Joined: 2003-03-09 18:26:11
Location: Någonstans häromkring
Contact:

Post by Ctrl »

RecoverMyFiles och GetDataBack har fungerat fint för mig och mina polare.
vilkenepost

Post by vilkenepost »

Mephisto wrote:
vilkenepost wrote:Intressant måste jag säga.

Det kanske låter lite fel nu, men vet någon något bra program man kan använda för att återställa en HDD som formaterats?, skulle vara snällt om någon kunde hjälpa till, har ett hundratal släkt och sommarbilder som jag gärna skulle vilja ha tillbaka.
EasyRecovery fungerar mycket bra till sådant.
Thx, ska pröva det.
vilkenepost

Post by vilkenepost »

Ctrl wrote:RecoverMyFiles och GetDataBack har fungerat fint för mig och mina polare.
Thx, ska pröva det med.
vilkenepost
Posts: 1
Joined: 2005-10-22 13:00:30

Post by vilkenepost »

Tänkte bara meddela att jag efter mycket om och men nu hittat min favorit bland alla program som ni rekommenderad.

I mitt fall var GetDataBack bäst.
Jag lyckades inte bara återställa filer som låg på HDDn då den la av, den hittade även filer som jag raderat från HDDn som jag nu kunde använda.

Underbart säger jag bara!
-Goo day.
-But Fes?
-I SAY GOO DAY!
Mikey

Post by Mikey »

vilkenepost wrote:Tänkte bara meddela att jag efter mycket om och men nu hittat min favorit bland alla program som ni rekommenderad.

I mitt fall var GetDataBack bäst.
Jag lyckades inte bara återställa filer som låg på HDDn då den la av, den hittade även filer som jag raderat från HDDn som jag nu kunde använda.

Underbart säger jag bara!
Har samma erfarenhet som dig!

En disk la av men jag fick tillbaka alla filer + 20 gb som jag tagit bort mha GetDataBack... :)

/mvh Mikael
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

OS X känns ganska säkert, där kan man välja säkerhetsalternativ när man ska formatera och det högsta är 35 pass radering, alltså datan skrivs över 35 gånger.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Locked