Skumt problem med Dell Latitude D600

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Skumt problem med Dell Latitude D600

Post by Trogdor »

Problemet uppstod för ett par dagar sedan då jag inte kunde komma in på websidor med ssl. Testade på en annan dator i huset och det fungerade, så det var inte internetanslutningen som var felet. Tänkte då att en ominstallation av windows borde lösa det hela. Installationen avslutas när det är ungefär 10min kvar, datorn säger att den är klar och startar om sig.

Man kommer in i windows och allt ser ut som vanligt, utom i enhetshanteraren där saknas det ena nätverkskortet (wlan) och den som finns där kan man inte installera. Under windowsinstallationen kom inte rutan upp för att konfigurera nätverket heller (den där man väljer advanced eller typical och kan välja vilka protokoll som ska installeras).
Har kört ominstallationen 3ggr med två olika windowsskivor.

Låter som någon form av hårdvarufel i mina öron, har mailat Dell om saken men tänkte bara höra efter här också ifall någon varit med om något liknande.

Nån som varit med om liknande problem..?
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Re: Skumt problem med Dell Latitude D600

Post by erpan »

Trogdor wrote:Problemet uppstod för ett par dagar sedan då jag inte kunde komma in på websidor med ssl. Testade på en annan dator i huset och det fungerade, så det var inte internetanslutningen som var felet. Tänkte då att en ominstallation av windows borde lösa det hela. Installationen avslutas när det är ungefär 10min kvar, datorn säger att den är klar och startar om sig.

Man kommer in i windows och allt ser ut som vanligt, utom i enhetshanteraren där saknas det ena nätverkskortet (wlan) och den som finns där kan man inte installera. Under windowsinstallationen kom inte rutan upp för att konfigurera nätverket heller (den där man väljer advanced eller typical och kan välja vilka protokoll som ska installeras).
Har kört ominstallationen 3ggr med två olika windowsskivor.

Låter som någon form av hårdvarufel i mina öron, har mailat Dell om saken men tänkte bara höra efter här också ifall någon varit med om något liknande.

Nån som varit med om liknande problem..?
det första man gör i såna här lägen , är att prova uppdatera bios om det inte löser det hela så prova att installera wlan kortet manuellt , välja själv vilka som ska installeras . i värsta fall om detta ej funkar så får du skicka in datan på service.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Fick igång wlanet kortet, men det vanliga nätverkskortet verkar ha tackat för sig. Så den får nog åka in på service sen när jag är tillbaka i Sverige. Det har krånglat förut så jag är inte så förvånad.
Som tur är kör vi trådlöst i huset där jag bor =)
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Post by erpan »

Trogdor wrote:Fick igång wlanet kortet, men det vanliga nätverkskortet verkar ha tackat för sig. Så den får nog åka in på service sen när jag är tillbaka i Sverige. Det har krånglat förut så jag är inte så förvånad.
Som tur är kör vi trådlöst i huset där jag bor =)
Så är det när man köper dell :) , själv har jag ibm gillar dom bättre just d600 har problem med värmen från hd att palmresten(handstödet)
blir varmt om man har snabb disk.

men för övrigt funkar dom nog bra.. jag gillar ibms mittenpinne det är den som gör att jag är ibm/lenovo trogen. i början var det pest o pina men nu är man van vid den o klarar sig ej utan den. en är tangentbordet det skönaste jag stött på .
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

erpan wrote:Så är det när man köper dell :) , själv har jag ibm gillar dom bättre just d600 har problem med värmen från hd att palmresten(handstödet)
blir varmt om man har snabb disk.

men för övrigt funkar dom nog bra.. jag gillar ibms mittenpinne det är den som gör att jag är ibm/lenovo trogen. i början var det pest o pina men nu är man van vid den o klarar sig ej utan den. en är tangentbordet det skönaste jag stött på .
Jo den blir lite varm på vänstra delen av palmresten men inget jag lider av. Mittenpinne finnes på min dell också men har nog aldrig använt den, föredrar touchpaden.
Tur att man har complete care på den iaf, så då kostar det mig inte en spänn att få den lagad bara jag gör det innan maj 2006..
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Post by erpan »

Trogdor wrote:
erpan wrote:Så är det när man köper dell :) , själv har jag ibm gillar dom bättre just d600 har problem med värmen från hd att palmresten(handstödet)
blir varmt om man har snabb disk.

men för övrigt funkar dom nog bra.. jag gillar ibms mittenpinne det är den som gör att jag är ibm/lenovo trogen. i början var det pest o pina men nu är man van vid den o klarar sig ej utan den. en är tangentbordet det skönaste jag stött på .
Jo den blir lite varm på vänstra delen av palmresten men inget jag lider av. Mittenpinne finnes på min dell också men har nog aldrig använt den, föredrar touchpaden.
Tur att man har complete care på den iaf, så då kostar det mig inte en spänn att få den lagad bara jag gör det innan maj 2006..

ja men det är skillnad på mittenpinne och mittenpinne ibms är grym hp mittenpinne är inte bra dock har dom på nyare modeller härmat ibm men känns inte lika bra ändå. Dells mittenpinne är också bara jobbigt att sitta vid använder tpaden på andra burkar..
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

erpan wrote:
Trogdor wrote:
erpan wrote:Så är det när man köper dell :) , själv har jag ibm gillar dom bättre just d600 har problem med värmen från hd att palmresten(handstödet)
blir varmt om man har snabb disk.

men för övrigt funkar dom nog bra.. jag gillar ibms mittenpinne det är den som gör att jag är ibm/lenovo trogen. i början var det pest o pina men nu är man van vid den o klarar sig ej utan den. en är tangentbordet det skönaste jag stött på .
Jo den blir lite varm på vänstra delen av palmresten men inget jag lider av. Mittenpinne finnes på min dell också men har nog aldrig använt den, föredrar touchpaden.
Tur att man har complete care på den iaf, så då kostar det mig inte en spänn att få den lagad bara jag gör det innan maj 2006..

ja men det är skillnad på mittenpinne och mittenpinne ibms är grym hp mittenpinne är inte bra dock har dom på nyare modeller härmat ibm men känns inte lika bra ändå. Dells mittenpinne är också bara jobbigt att sitta vid använder tpaden på andra burkar..
Aha får leta rätt på en thinkpad på jobbet på måndag och klämma lite då :)
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Post by erpan »

Trogdor wrote:
erpan wrote:
Trogdor wrote:
erpan wrote:Så är det när man köper dell :) , själv har jag ibm gillar dom bättre just d600 har problem med värmen från hd att palmresten(handstödet)
blir varmt om man har snabb disk.

men för övrigt funkar dom nog bra.. jag gillar ibms mittenpinne det är den som gör att jag är ibm/lenovo trogen. i början var det pest o pina men nu är man van vid den o klarar sig ej utan den. en är tangentbordet det skönaste jag stött på .
Jo den blir lite varm på vänstra delen av palmresten men inget jag lider av. Mittenpinne finnes på min dell också men har nog aldrig använt den, föredrar touchpaden.
Tur att man har complete care på den iaf, så då kostar det mig inte en spänn att få den lagad bara jag gör det innan maj 2006..

ja men det är skillnad på mittenpinne och mittenpinne ibms är grym hp mittenpinne är inte bra dock har dom på nyare modeller härmat ibm men känns inte lika bra ändå. Dells mittenpinne är också bara jobbigt att sitta vid använder tpaden på andra burkar..
Aha får leta rätt på en thinkpad på jobbet på måndag och klämma lite då :)
se till att det är en t40 bara dom andra är inget att ha du har även t41 42 43.
Post Reply