Bomba usa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Bomba usa

Post by Moonsky »

Förr eller senare blir nån trött på USA och att de ska bossa runt hela tiden.

Vilken land/länder tror du blir de första som går till attack?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Om du menar "klassiskt krig", där ett land anfaller ett annat, så finns det inget land i världen som överhuvudtaget kan anfalla USA. Om du menar attacker typ 11:e september 2001, så har det ju redan hänt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

ballkula wrote:Om du menar "klassiskt krig", där ett land anfaller ett annat, så finns det inget land i världen som överhuvudtaget kan anfalla USA. Om du menar attacker typ 11:e september 2001, så har det ju redan hänt.
Just nu tror jag faktiskt rätt många länder kan anfalla USA eftersom större delen av deras militär + militär utrustning är i Irak/Afghanistan
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

thr wrote:
ballkula wrote:Om du menar "klassiskt krig", där ett land anfaller ett annat, så finns det inget land i världen som överhuvudtaget kan anfalla USA. Om du menar attacker typ 11:e september 2001, så har det ju redan hänt.
Just nu tror jag faktiskt rätt många länder kan anfalla USA eftersom större delen av deras militär + militär utrustning är i Irak/Afghanistan
Stora mängder ja, men en liten procentandel...
DIM kalsonger As String
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

thr wrote:Just nu tror jag faktiskt rätt många länder kan anfalla USA eftersom större delen av deras militär + militär utrustning är i Irak/Afghanistan
Större delen? Nä, en liten del är i utlandet. Däremot är stora delar av flottan stationerad långt ifrån USA:s territorialvatten.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Sen är d väl ingen som riktigt vet hur stora armer Korea har.
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Explorer wrote:Sen är d väl ingen som riktigt vet hur stora armer Korea har.
Tvivlar på att korea har material eller ens förmågan till att anfalla USA´s fastland. Möjligtvis ett blixanfall mot Alaska där de kunde hålla ut i ett par veckor MAX. De ska få dit sina soldater.. USA har både större flotta och större flygvapen.

Bästa sättet att slå ut USA är att låta dem vara. De sköter detta så fint själva endå.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

naken^ wrote: Bästa sättet att slå ut USA är att låta dem vara. De sköter detta så fint själva endå.
word.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

USA är överskattat. EU och Ryssland skulle tillsammans utan problem slå ut dem.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

64bits' skrivbordsgeneraler sammanträder.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Phobic wrote:USA är överskattat. EU och Ryssland skulle tillsammans utan problem slå ut dem.
Ett krig av sådan skala skulle utan tvekan döda det mesta på jorden och det vet de tre parterna.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag håller med Dissident den här gången.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

DEFENSE AND MILITARY ISSUES
North Korea now has the fourth-largest army in the world. It has an estimated 1.2 million armed personnel, compared to about 650,000 in the South. Military spending is estimated at about a quarter of GNP, with about 20% of men ages 17-54 in the regular armed forces. North Korean forces have a substantial numerical advantage over the South (approximately 2 or 3 to 1) in several key categories of offensive weapons--tanks, long-range artillery, and armored personnel carriers.

The North has perhaps the world's second-largest special operations force, designed for insertion behind the lines in wartime. While the North has a relatively impressive fleet of submarines, its surface fleet has a very limited capability. Its air force has twice the number of aircraft as the South, but, except for a few advanced fighters, the North's air force is obsolete. The North deploys the bulk of its forces well forward, along the DMZ. Several North Korean military tunnels under the DMZ were discovered in the 1970s.

In 1953, the Military Armistice Commission (MAC) was created to oversee and enforce the terms of the armistice. Over the past decade, North Korea has sought to dismantle the MAC in a push for a new "peace mechanism" on the peninsula. In April 1994, it declared the MAC void and withdrew its representatives. Over the last several years, North Korea has moved more of its rear-echelon troops to hardened bunkers closer to the DMZ. Given the proximity of Seoul to the DMZ (some 25 miles), South Korean and U.S. forces are likely to have little warning of any attack. The United States and South Korea continue to believe that the U.S. troop presence in South Korea remains an effective deterrent.
Källa
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Phobic wrote:USA är överskattat. EU och Ryssland skulle tillsammans utan problem slå ut dem.
Nä, det skulle de inte. För det första, så finns det kärnvapen med i bilden, vilket gör att det skulle vara mycket svårt att "vinna" öht. Bortser man från kärnvapnen, så spenderar USA lika mycket som hela övriga världen tillsammans, så både Kina och Ryssland är idag småpotatis. Kom ihåg att både ryssarna och kineserna har satsat stenhårt på försvar, inte nödvändigtvis anfallskapacitet.

Men som sagt, det är ju egentligen en meningslös diskussion - dagens konflikter ser inte ut som de gjorda på 40-talet, om någon har missat detta...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Big_Bird wrote:Jag håller med Dissident den här gången.
Tja, som vanligt så tycker du och dissident, och ibland fisk, att ni är de som kan bedöma kvaliteten på trådarna. Era egna trådar och inlägg kan faktiskt vara nog så pretentiösa, löjliga och uppblåsta :P Passar inte diskussionen, avstå då från att delta i den.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

ballkula wrote:
Big_Bird wrote:Jag håller med Dissident den här gången.
Tja, som vanligt så tycker du och dissident, och ibland fisk, att ni är de som kan bedöma kvaliteten på trådarna. Era egna trådar och inlägg kan faktiskt vara nog så pretentiösa, löjliga och uppblåsta :P Passar inte diskussionen, avstå då från att delta i den.
Men det som Dissident sa var ju roligt och träffsäkert. :)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ballkula wrote:Tja, som vanligt så tycker du och dissident, och ibland fisk, att ni är de som kan bedöma kvaliteten på trådarna. Era egna trådar och inlägg kan faktiskt vara nog så pretentiösa, löjliga och uppblåsta :P Passar inte diskussionen, avstå då från att delta i den.
Och du kontrar med ett Argumentum ad Hominem, istället för att kontra hans argument, så ger du dig på honom som person.

Jag måste nog hålla med såväl Dissident som Big_Bird här, jag är ytterst tveksam till att denna tråds illustrerade länstolskunskap om vapenmakt och nationers kapacitet är tämligen poänglös.

Varför lägga upp försök till slutledningar baserade på rena gissningar? Är det inte skrivbordsgeneralfasoner, så vet jag inte vad som är det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Det land som startar ett krig mot USA har begått självmord. För USA är inte bara USA det är likväl Större delen av EU, Kanada, Israel och många andra länder. Startar man ett krig mot USA så startar man ett krig mot alla världens superstater.

De enda nationerna som skulle kunna ha en chans är Kina, Ryssland eller Indien. Men det skulle bli ett INFERNO! och det är tveksamt om man skulle kunna utse en "segrare". Det man kan tänka sig vore om Ryssland, Kina, Indien och ett par arabstater+nordkorea allierade sig för att sedan föra ett krig mot "väst" (EU, Japan, USA...) Det skulle då innebära ett nytt världskrig med katastrofala följder, kanske ett som "väst" skulle fölora.

Det finns dock ett antal länder som har kapacitet att föra ett defensivt krig i stor utsträckning. Ex. nordkorea har en gigantisk försvarsinfrastruktur, men å andra sidan, vem skulle vilja attackera nordkorea?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vi kan väl börja med att konstatera att alla moderna krig som innefattar kärnvapen som regel kan sägas ha förlorats av bägge sidor och även av de stater som inte var inblandade i kriget.

Det är ingen definitiv empiriskt bevisad sanning, men som teori så har den vissa tilltalande drag.

Sen kan vi mäta militärbudgetar. Sen sovjetunionen lade ner så är USA dessväre ensamt på topp i att pumpa ut groteska summor pengar till sin militär. Visserligen kan argumenteras att kvaliteten på den amerikanska militären gång på annan har bevisats vara löjeväckande låg, men faktum kvarstår att USA har en manstark och välutrustad militär något som historiskt sett har brukat kunna avgöra krig till hemmalagets fördel.

Sen har vi realpolitiska aspekter, de flesta länder befinner sig i en ekonomisk beroendeställning till USA då deras valutor av någon anledning knutits till dollarn. Redan där vore det dumt att gå med i ett krig.
Sen har vi export/import och kulturell närhet.

Och då har vi ändå inte valt att ta med försvaralliansen NATO i beräkningarna. Inga NATO-länder skulle ansluta sig till ett anfall på USA, men de skulle förmodligen, om de inte tänkt bryta mot de undertecknade avtal som gäller, sluta sig till USA:s försvar.

Någon som orkar googla på NATO-länder och räkna upp dem här?

Allt detta är givetvis pur spekulation och bör värderas som sådan. Men som spekulation betraktat har den i alla fall fördelen att den är gjord med viss försiktighetsmarginal.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

RED DAWN!!!!!

Går inte att invadera USA, ett rent logistikproblem sätter stopp för det. Enda du kan göra är att ge dom lite bisting på deras hemmaplan eller se till att kicka ut dom när dom är på din hemmaplan.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

phastas wrote:RED DAWN!!!!!

Går inte att invadera USA, ett rent logistikproblem sätter stopp för det. Enda du kan göra är att ge dom lite bisting på deras hemmaplan eller se till att kicka ut dom när dom är på din hemmaplan.
Allt går, vi pratar bara svårighetsgrader. Vänta ni bara tills jag har tagit över europa och mellanöstern.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Ganska så intressant att mäta landets slagkraft i hur mycket krigsindustriella utgifter landet har. Ser man det så så skulle Sverige lätt ta sig an Iran, ja för Sverige lägger faktiskt mer pengar på försvaret än Iran.

Har tyvärr ingen källa på det, men jag är säker eftersom jag tidigare läst om det. Om någon viktigpetter orkar leta upp siffror så tackar jag och bugar.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

USA har nog med problem i Iraq. Nu har de tänkt att ge sig på Iran för att de har kärnvapen.

USA har redan orkan problem.

Tror knappast Kina och Ryssland har för höga tankar om dem, möjligtvisst kan Israel vara en viktig faktor.

Kärnvapen är vad som avgör kriget. Ingen vill vänta till andra sidan avfyrar nukes. Första sidan som avfyrar nukes "vinner".

USA vill att alla länder ska lägga ner sina kärnvapen, men samtidigt så lägger det ner sina pengar på att utveckla fler nukes?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

fisk wrote:Och du kontrar med ett Argumentum ad Hominem, istället för att kontra hans argument, så ger du dig på honom som person.

Jag måste nog hålla med såväl Dissident som Big_Bird här, jag är ytterst tveksam till att denna tråds illustrerade länstolskunskap om vapenmakt och nationers kapacitet är tämligen poänglös.

Varför lägga upp försök till slutledningar baserade på rena gissningar? Är det inte skrivbordsgeneralfasoner, så vet jag inte vad som är det.
Jag håller med dig om att denna tråd, liksom andra liknande är "skrivbordsgeneralsfasoner" - men är inte det en stor del av allmäna forum på nätet? Du själv har väl både startat och medverkat i trådar vars nivå är liknande, ett enda pajkastande och tyckande men som ofta är förgyllt i en högtravande språkdräkt ;)

Jag kände mig bara lite trött på att samma personer alltid återkommer som ett slags "domare" i forumet, personer som verkar vara upp över öronen förvissade om sin egen förträfflighet och intellekt...

Dissident står ju själv för många rätt så personliga påhopp, så jag tror att han tål detta, eller snarare, han bryr sig antagligen inte ett dugg. Skulle vara jävligt kul, faktiskt, att få möta ett gäng från 64bits irl och sitta en kväll och diskutera världsproblemen ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

ballkula wrote:Jag kände mig bara lite trött på att samma personer alltid återkommer som ett slags "domare" i forumet, personer som verkar vara upp över öronen förvissade om sin egen förträfflighet och intellekt...
Är beredd att hålla med dig i ditt påstående. Visst är det jävligt irriterande.
Personer (eller jag gillar mer att kalla folk på ett forum för users) som ständigt har ett makt och argumentationsbegär!
Men det finns enkla medel mot sådant beteende!
Att praktisera ignorera och gå vidare i livet, kan mycket väl vara passande. ;)
Post Reply