Uppgradering

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Uppgradering

Post by Kalleskaviar »

Sitter förtillfället i uppgraderingstankar. Datorn börjar bli lite slö och det är fler och fler grejer jag stör mig på.

Jag använder mest datorn till standard grejer, typ internet och textbehandlning, men även en del film. Jag har en tendens att köra mossa grejer samtidigt. Jag tänker även börja köra lite mjukvarusyntar (typ Reason). Vet en sak, jag kommer förmodligen aldrig ens att installera ett spel på datorn.

Jag skulle även vilja få datorn tystare.

Från början tänkte jag endast köpa ett just moderkort. Av erfarenhet vet jag att man vinner i längden på att lägga lite extra pengar här. Men då insåg jag att jag blir tvungen att köpa en massa andra saker också.

  • Detta är vad jag funderade på att köpa:

    Bra moderkort (ca 1500)

    AMD Athlon X2

    Funkis grafikkort

    1024 Mb minne

    Ev att jag åker på att köpa nytt nätagg. (+ låda).
Nu undrar jag:
  • Vad bör jag prioritera när jag ska uppgradera? (minne, processor osv.)

    Hur mycket grafik behöver jag till filmer odyl?

    Kommer jag vinna mycket på att köpa dyrare minnen?
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Kalleskaviar wrote:Hur mycket grafik behöver jag till filmer odyl?
Du kan ha princip vad som helst i grafikkort för att titta på film. Skulle t.o.m gå att ta något gammalt 4MB PCI grafikkort och stoppa i någon av 32bit PCI slottarna. Åtminstånde vad gäller DVD film så är dagens processorer mer än tillräckligt snabba för att klara att spela upp materialet utan någon hårdvaruaccelerering. Vad gäller DivX, Xvid och annat så beror det på vem som har kodat filmen (vad de har valt för inställningar) hur krävande det är. Men återigen så bör det inte vara något problem på en ny dator.

Däremot när det kommer till HDTV material så kan det vara ganska krävande. Det är inte så att det inte går att spela upp material i 720p eller högre på en ny dator utan speciell hårdvaru accelerering, men det tar rätt stor del av en ny dators resurser. Så speciellt om man ska göra annat under tiden så skulle hårdvaru accelerering antingen i grafikkortet eller ett separat dekoder kort hjälpa.
Jag har inte så bra koll på vad det finns för alternativ för hårdvaru accelerering av HDTV material. Än så länge är HDTV material ganska ovanligt. Det kommer naturligtvis bli vanligare.
Men säg om du köper ett grafikkort för 500-1000kr idag så borde det inte vara någon katastrof att köpa ett nytt om ett år eller två.
Choosing the Right PC for Windows Media High Definition Playback

Något Radeon X300 PCI Express med passiv kylning kanske kan vara något. De går att hitta för under 1000-lappen. Sen kan man alltid skaffa något värre sen om man vill det.


Det är också sagt att Windows Vista ska ställa ganska hårda krav på grafikkortet, men...
  • Du kanske inte vill/kommer att köra Windows Vista
    Det ska gå att stänga av det krävande lull lullet så att grafikkraven blir mer modesta

Dessa minnen kanske kan vara något:
Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

De är varken de dyraste eller det sämsta du kan finna. Utan är bra minnen till en rimlig summa. Även om det naturligtvis finns bättre minnen om man vill lägga mer pengar på det.
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Post by Kalleskaviar »

Ok tack!

Jag tror jag kör på ett billigare grafikkort, det är som sagt inte viktigt just nu. Det viktiga är att möjlighet till framtida uppgradering finns.

Kan det här vara nåt?


Vad finns det för bra moderkort för max ett och fem? Jag kollade lite på detta men såg att folk hade haft en del problem med det...


Vilka är dom största oljudkällorna i datorn och vad kan man göra åt dem?
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Ang grafikkort och moderkort så kan en lösning vara att skaffa ett moderkort med integrerat grafikkort och vänta tills ATI lanserar sin nya generation grafikkort. Dessa ska enligt ATI själva ha hårdvarustöd för för HDTV i samtliga segment, men det kan förvisso vara en sannig med modifikation. Förslag på ett sådan moderkort är något av dem som är baserade på Radeon Xpress 200-chipet och har integrerat grafikkort. Priset ligger runt 1000kr. Ex: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312968&cks=PRL

De största oljudskällona i en dator är grafikkortet, nätagget, processorkylaren och den aktiva kylare på moderkort.

:: Gällande processorkylaren så är AMD:s orginalkylare ganska så högljudda. Lösning: köp en annan som är tystare.

:: Gällande moderkortet så kan man byta ut fläktkylningen mot en passiv kylare, eller skaffa ett moderkort som inte har fläkt på nordbryggan.

:: Gällande nätaggregatet så erbjuder många tillverkare tysta lösningar i dagsläget. Alternativet är att köra fläkten i nätagget med lägre spänning, eller att byta ut fläkten i nätagget mot en tystare. Detta är dock lite mer riskabla lösningar, dvs. ingenting för en nybörjare.
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Post by Kalleskaviar »

Tack för hjälpen! Men jag tror att jag har kommit fram till det här. (Det är möjligt att moderkortet byts mot AN8 SLI.) Vad sägs? Är lådan/nätaggregatet just?

Graffen har passiv kylare, och agget SKA iaf vara tyst... Vad ska jag förslagsvis byta ut orginal-CPU-fläkten respektive moderkortsfläkten mot?
Post Reply