Copyswede stämmer GNT.

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Copyswede stämmer GNT.

Post by Fenix »

Copyswede ger sig på importörer av inspelningsbar media som inte betalar den kassettersättningen som tillkom för att kompensera artister för att deras material kopieras.

Företaget GNT stäms på 14 miljoner för att de påstås ha skaffat sig fördelar mot andra konkurrenter genom att inte betala kassettavgiften.

Läs mer hos IDG
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Detta är juh fan sanslöst. Undra när polisen skall stämma posten för att de gör det möjligt för bovar och banditer att skicka olagliga saker ::)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Tyst! Ge dem inga fler idéer! :)
» the empire never ended
Takamura

Post by Takamura »

Tanken var lustig, dock så vet jag inte om 2 statligt drivna verksamheter skulle stämma varan.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Förstår inte hur de kunde ha låtit den lagen passera.
Den är ju vråk korkad.

Varför ska alla bestraffas och betala högre pris för inspelningsbar media för att vissa använder den för att lagra grejer det inte får.

Kanske borde bensin bli dyrare för att vissa använder den för att sniffa eller för mordbrand?

Kanske borde bestick och köksknivar bli dyrare för att vissa använder dem för att hugga ner andra med?

Kanske borde kaffe bli dyrare eftersom vissa använder de för att vilseleda knarkhundar vid smuggling?
tuomi

Post by tuomi »

Bensin är redan dyrare för att den skapar miljöproblem vid användning därav den omtalade bensinskatten. http://user.bahnhof.se/~danne/skatter/bensinsk.htm

Nu har de däremot lärt sig att en ny "bensinskatt" som används till allmänna ändamål inte är välkommen, därav har de en "ersättning" som faktiskt ska gå till rätt folk.

Får jag då rätt att piratkopiera eller finansierar jag jakten på piratkopierare? Vart går egentligen pengarna.


/Tuomi
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Då är bensin skatten okej, eftersom alla som använder bensin förorenar.
Men i de andra exemplen så är det ganska korkat eftersom alla bestraffas av något som bara vissa gör.

Ja man kan ju undra var pengarna går... skulle nästan tro det senare..

Du kan importera billiga CD och DVD skivor från Danmark, Tyskland, etc.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Nästa våg efter öl/vin/sprit-importen blir väl cd/dvd skivor, folk åker ner till .de med bilar/bussar/skåpbilar och fyller till bredden med tomskivor ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
flubber01

Post by flubber01 »

Istället för att komma med ovidkommande argument om bensin och annat som inte har det minsta med saken att göra så kan vi väl diskutera vad som är väsentligt i denna frågan.

GNT är ju faktiskt ett utländskt bolag. Allt som dom skickar kommer ifrån Finland. Dom har ett kontor i Sverige men bolaget är Finskt. Jag ser ingen egentlig större skillnad, i denna fråga, mot exempelvis WeSellCD och Discsonline som också är baserade utomlands. Nu anser väl dock CopySwede (ärligt talat så har jag inte orkat läsa igenom artikeln) att GNT är Svenskt men GNT i Sverige importerar inte produkten utan bara säljer den.

Om CopySwede vinner så kanske vi kan räkna med att Discsonline och WeSellCD åker på stämningar dom med eftersom då du köper deras produkter så sker det i Sverige. Jag antar att man helt enkelt måste åka ner till Tyskland och köpa skivorna där för att det inte skall räknas som att det är sålt i Sverige men det kommer väl nog att ändras det med.
Locked