matematik guider/länkar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

matematik guider/länkar

Post by Boris »

Tänkte höra mig för om ni har tips på sidor med bra guider eller så, som behandlar matematiken, med förklaringar exempel eller liknande. Böckarna förklarar inte särskilt bra, och exemplen som finns med räcker endast för de 3-4 första talen i delkapitlet, sedan kommer det tal som inte ens liknar exempeltalen. Därför vore det schysst med andra källor som förklarar lite bättre, matte b-e är av intresse.

v.h. Boris
Stay OpenMinded: OMP design studio
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Vad för matematik är du ute efter?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Google och Wikipedia är alltid trevliga. :)

Exempel på sökning: "Matematik Guide"
Alt: +Matematik +Guide
ThomasB

Post by ThomasB »

Moonsky wrote:Google och Wikipedia är alltid trevliga. :)

Exempel på sökning: "Matematik Guide"
Alt: +Matematik +Guide
Snarare Matematikguide. Ingen särstavning.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

ThomasB wrote:
Moonsky wrote:Google och Wikipedia är alltid trevliga. :)

Exempel på sökning: "Matematik Guide"
Alt: +Matematik +Guide
Snarare Matematikguide. Ingen särstavning.
Shuuu bruuuuuushan, jag inte pratar svenskat??? OKEJ
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

Mars: Tjaa, all matematik som bearbetas i kurserna b - e är av intresse.

Lundh: Jo tack för det. Kikade litegrann där förrut, men det var väldans svårt att hitta det man letar efter, simplare matematik. De verkar koncentrera sig på mer komplicerade och djupgående områden än vad jag är ute efter.

Moonsky: Hehe, jo google är vår vän. Har sökt lite där också och hittat ett par intressanta sidor, dock inga som förklarar i detalj de olika områdena utan mer som en helhet. Hittade denna som såg ut att vara extremt bra, dock upptäckte jag att det finns fler toma fält som väntar på att fyllas i än det finns´fält som är ifyllda. http://sv.wikibooks.org/wiki/Matematik_C

Får dock testa wikipedia och se om det finns något intressant där ist.
Stay OpenMinded: OMP design studio
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Nu sov jag mig genom Matte C och D i gymnasiet men bevisligen dög det aldeles utmärkt varvid jag kan säga att derivation är det du vill konsentrera dig på. När du har förstått begreppet (och innebörden) är hälften av all tid man spenderar på matematik i gymnasiet värdelös. (Att sedan automatiskt gå över till att lära sig integration är därefter ett uppenbart steg)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply