Grenuttag

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Grenuttag

Post by Moonsky »

Alla har vi grenuttag, alla älskar vi grenuttag.

Men skiljer de sig åt?

Jag har en 6-ports grenuttag med en röd strömbrytare (upplyst).
Men jag har sett andra som har lite "pinne" som man kan trycka ner, efter att man gjort det åker den upp igen. Händer ingenting när jag trycker ner den. Vet inte riktigt vad det är, men har hört att det är nån slags säkring?
Kanske nån kan förklara vad det är och vad den är bra för.

Finns det inga märken eller tillverkare som gör bättre grenuttag än andra?
Är alla likadana och lika bra?

Jag såg på Kjell & Company tidningen att det fanns ett blå/svart grenuttag, det stod "Högkvalative grenuttag med överspänningskydd och överbelastningsskydd. S-märkt". 149 kr. [ Länk ]

Är det bättre än mitt nuvarande och ska jag köpa den?
Är den nån skillnad på grenuttag och grenuttag?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Överspänningsskydd är trevligt, speciellt om huset har luftledning.

Själv kör jag med: https://komplett.se/k/ki.asp?sku=119774
Tyvärr så har inte Komplett kvar dessa i sitt sortiment för de de är av riktigt god kvalitet. Petskydden är bra då många billigare grendosor petskydd är rena helvetet, lite som att man skulle ta en bottmaskin och borra rakt igenom petskydden.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Grenuttag

Post by Ghlargh »

Moonsky wrote:Alla har vi grenuttag, alla älskar vi grenuttag.

Men skiljer de sig åt?

Jag har en 6-ports grenuttag med en röd strömbrytare (upplyst).
Men jag har sett andra som har lite "pinne" som man kan trycka ner, efter att man gjort det åker den upp igen. Händer ingenting när jag trycker ner den. Vet inte riktigt vad det är, men har hört att det är nån slags säkring?
Kanske nån kan förklara vad det är och vad den är bra för.
Det är ett övertemperaturskydd på sladdvindor, när man tar ut mycket ström ur en sladdvinda blir det jävulskt varmt inne i mitten, för att minska brandrisken för idioter som inte kan läsa varningstexten har man satt dit detta skydd.
Moonsky wrote: Finns det inga märken eller tillverkare som gör bättre grenuttag än andra?
Är alla likadana och lika bra?
Själva funktionen "fördela ström" klarar alla lika bra men vissa uttag har kontakterna aningen för högt upp och funkar inte med europapluggar som bara har kontaktytor längst ut på pluggen
Annars är det kvalité, finesser och vattenskydd samt petskydd som skiljer
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply