Radeon X800 klarar av Adaptive AA?
Radeon X800 klarar av Adaptive AA?
Det har talats en del om att även ATI:s kommande grafikkortsgeneration R520, likt Nvidias G70 / 7800-serie, kommer att ha stöd för kantutjämningstekniken Transparency AA. ATI kallar dock det, till skillnad från Nvidia, för Adaptive Anti-Aliasing. Vad man inte kunde gissa var att denna teknik även verkar fungerar på dagens X800-serie. Lösningen dök upp efter att några killar på Beyond3D:s forum fått för sig att trixa med ATI:s senaste Catalyst 5.9 drivrutiner och resultatet blev en klar visuell förbättring. Det man behöver göra är ett såkallat ”registry hack”, för att få tillgång till det kantutjämningsalternativet.
Adaptive / Transparency Anti-Aliasing är en teknik som möjliggör kantutjämna transparenta texturer, vilket inte fungerar med traditionell kantutjämningsteknik. Exempel på transparenta texturer i spel är gräs, löv, stängsel etc.
:: Läs mer om hur man ska gå tillväga här
:: Bilder med och utan Adaptive Anti-Aliasing
Last edited by milohenke on 2005-09-30 11:31:56, edited 3 times in total.
Tror att du har missat det intressanta med den här nyheten. Grejen är att ATI:s X800-serie, som funnits på marknaden långt innan G70 / 7800-serien, även verkar klara av att hantera kantutjämning på transparenta ytor; något som sas vara unikt för G70 generationen.Moonsky wrote:Anti Aliasing har funnits i evigheter.
ATI kan aldrig göra nåt nytt, de jagar ständigt efter nVidia som ligger ljusår frammåt. Sen tar de samma tekniker som nVidia lägger upp på marknaden men under deras eget namn på ett kort som är 6 månader försenat.
För övrigt så förstår jag inte riktigt vad du menar när du påstår att nVidia ligger ljusår framför ATI? Var det inte ATI som var först ut med en hårdvaruarkitektur som stödde DX9? Var det inte ATI som var först ut med VPU-arkitektur? ATI var även först ut med Unified-shader-arkitektur; den typ av arkitektur som kommer att bli standard i framtiden. Listan kan göras ganska så lång.
ATI och nVidia ligger helt enkelt steget före varandra i olika sammanhang, då de ständigt utvecklar nya tekniker och arkitekturer som överträffar konkurrenten. Innan var det NV20-arkitekturen som dominerade, sen lanserade ATI R300-arkitekturen som dominerade helt och hållet, därefter lanserade nVidia NV45-arkitekturen och den 10:e oktober finns det en del som talar för att ATI:s R520-arkitektur att slå tillbaka. Det har med andra ord hållt på så här sedan en lång tid tillbaka.
Last edited by milohenke on 2005-09-30 17:05:47, edited 2 times in total.
ATI Crossfire är väl ett skitigt wannabe SLI som inte äns är halvbra?milohenke wrote:Tror att du har missat det intressanta med den här nyheten. Grejen är att ATI:s X800-serie, som funnits på marknaden långt innan G70 / 7800-serien, även verkar klara av att hantera kantutjämning på transparenta ytor; något som sas vara unikt för G70 generationen.
För övrigt så förstår jag inte riktigt vad du menar när du påstår att nVidia ligger ljusår framför ATI? Var det inte ATI som var först ut med en hårdvaruarkitektur som stödde DX9? Var det inte ATI som var först ut med VPU-arkitektur? ATI var även först ut med Unified-shader-arkitektur; den typ av arkitektur som kommer att bli standard i framtiden. Listan kan göras ganska så lång.
ATI och nVidia ligger helt enkelt steget före varandra i olika sammanhang, då de ständigt utvecklar nya tekniker och arkitekturer som överträffar konkurrenten. Innan var det NV20-arkitekturen som dominerade, sen lanserade ATI R300-arkitekturen som dominerade helt och hållet, därefter lanserade nVidia NV45-arkitekturen och den 10:e oktober finns det en del som talar för att ATI:s R520-arkitektur att slå tillbaka. Det har med andra ord hållt på så här sedan en lång tid tillbaka.
ATI har väl skit drivrutiner för Linux?
ATI har väl tradition att alltid ha 6 månader försenade kort?
Och det baserar du på vad? Med "väl" implicerar du ju till och med själv att du inte har en aning om vad du pratar om.Moonsky wrote:ATI Crossfire är väl ett skitigt wannabe SLI som inte äns är halvbra?
Ja. Om man ska kalla dem skit kan man kanske tvista om, men visst är de sämre än Nvidias. De blir dock bättre.Moonsky wrote:ATI har väl skit drivrutiner för Linux?
Nej, vad jag vet så är R5xx det enda exemplet på en så lång försening. Jag kan mycket väl ha fel, dock.Moonsky wrote:ATI har väl tradition att alltid ha 6 månader försenade kort?
Snälla, låt inte din fanboyhet försämra din läsförståelse. Läs artikeln igen.Moonsky wrote:Anti Aliasing har funnits i evigheter.
ATI kan aldrig göra nåt nytt, de jagar ständigt efter nVidia som ligger ljusår frammåt. Sen tar de samma tekniker som nVidia lägger upp på marknaden men under deras eget namn på ett kort som är 6 månader försenat.
Life's a joke, yuk it up.
Det spelas väl som oftast på windofsplattformen vill jag minnas.Moonsky wrote:ATI har väl skit drivrutiner för Linux?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
:: Vet inte om jag skulle kalla ATI:s Crossfire-lösning för en dålig kopia av SLI, snarare en kompetent alternativ lösning. Den enda riktiga nackdelen med Crossfire är dess begränsning till 60Hz i upplösningen 1600x1200, men mycket talar för att detta kommer att förändras i och med lanseringen av x1000-serien; om fem dagar. I dagsläget är dock SLI en bättre lösning för den som tänkt att använda sig av dubbla VPU:s. Att koppla ihop flera grafikkort är för övrigt ingen nyhet. ATI har erbjudit denna lösning sedan en lång till tillbaka. Vet dessvärre inte hur det ser ut för nVidias del, men skulle gissa på att även de har haft liknande lösningar.Moonsky wrote: ATI Crossfire är väl ett skitigt wannabe SLI som inte äns är halvbra?
ATI har väl skit drivrutiner för Linux?
ATI har väl tradition att alltid ha 6 månader försenade kort?
:: De har inte jättedåliga drivrutiner, men nvidias är bättre. Samtidigt så är det inte så konstigt att de inte lägger så stor vikt vid Linuxplattformen, det är ju trots allt en mycket liten andel människor som spelar spel på den. Trist, men sant.
:: Vet inte vad du får det där sista argumentet ifrån? förvisso har ATI, likt nVidia, haft den fula vanan att papperslanserat sina produkter. Det är dock första gången som ett av deras grafikkort blir kraftigt försenade. nVidia hade förvisso samma problem med sin FX-serie. Det verkar som om tillverkarna underskattar svårigheten i att tillverka högprestandakort med en mindre tillverkningsprocess.
Det du säger om Crossfire bevisar att du knappt kan ett dyft om det...Bara som exempel kan jag säga att i Crossfire kan man mixa t.ex. ett x800 med ett x850 båda i CF edition...Detta kan man t.ex. inte göra med ett 7800gt och ett 6800gt t.ex...Moonsky wrote: ATI Crossfire är väl ett skitigt wannabe SLI som inte äns är halvbra?
/Lord Airow
Jag vet inte om det är så fortfarande men var det inte så att nVidia körde med en typ av "AGP --> PCI-express adaper" på sina PCI-E kort?
Det var alltså inte rena PCI-E kort. Själva kretsen mm körde med AGP och sedan "omvandlades" till PCI-E vid själva kontakten?
ATI hade väl rena PCI-E kort rakt igenom utan några specialsaker, om ni förstår vad jag menar.
Sedan har väl nVidia Pixel Shader 3 sedan ett 6800 serien, typ.
Det var alltså inte rena PCI-E kort. Själva kretsen mm körde med AGP och sedan "omvandlades" till PCI-E vid själva kontakten?
ATI hade väl rena PCI-E kort rakt igenom utan några specialsaker, om ni förstår vad jag menar.
Sedan har väl nVidia Pixel Shader 3 sedan ett 6800 serien, typ.
- Jonas Axman
- Übertomte
- Posts: 8138
- Joined: 2002-02-13 22:25:41
- Location: Göteborg
- Contact: