Har etanol nån fördel mot vatten i kylningsapplikationer?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Har etanol nån fördel mot vatten i kylningsapplikationer?

Post by Folxam »

Anledningen till frågan är att jag inte hittar nån specifik information om det.

På jobbet har vi två svetsrobotar vars svetspistoler är vätsekkylda.
Jag har alltid trott att det var vatten i dem, men när jag fyllde på systemet här om dagen luktade det inte som vatten.

På dunken står det etanol. Inget mer.

Sen står det att etanol har en konduktans på 150 uS/cm (mikroSiemens per centimeter) och jag har inte hittat nån angiven konduktans på vanligt kranvatten.

Jag har lyckats klura ut att etanol har högre konduktans än vatten, men är i gengäld sämre på att ta emot värme. Frågan är om den högre konduktansen gör det värt att ens testa?
Etanol är ju som bekant lite mer aggressiv än vatten mot diverse plaster och diverse ...

Nu undrar jag om någon har några riktiga fakta om detta, det måste finnas en anledning för tillverkarna av svetsaggregaten att köra med etanol?
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det som först slår mig är att det kanske fungerar bättre med höga temperaturer, har det högre kokpunkt?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Frågan är om den högre konduktansen gör det värt att ens testa?
Skulle inte tro det, dessutom är den elektriska ledningsförmågan ointressant.... Du skulle nog kolla på termiska egenskaper. Har för mig att det fanns ett bra test på overclockers.com under vattenkylning, där de vanligaste vätskornas värmeledning och effektivitet i en vattenkylning diskuterades.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

snigel wrote:Det som först slår mig är att det kanske fungerar bättre med höga temperaturer, har det högre kokpunkt?
Nej etanol har väll en kokpunk på 73-75 C om jag inte missminner mej helt
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

IronBull wrote:Nej etanol har väll en kokpunk på 73-75 C om jag inte missminner mej helt
Rätt.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Fast att använda omvandling mellan olika aggrigationstillstånd är ju bevisligen oerhört effektivt..
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

PilotPencil wrote:
IronBull wrote:Nej etanol har väll en kokpunk på 73-75 C om jag inte missminner mej helt
Rätt.
Hembrännar n00bz!!!!11

Ren etanol har en kokpunkt på 78.5 grader C, medans etanol med 5 % vatten har en kokpunkt på 78.15 grader C, vilket oxå är det temperatur som man siktar på om man ska göra som Ulf Lundell beskriver i "öppna landskap". Eftersom kokpunkten för etanol/vatten ligger under den för ren etanol så är det mycket krångligt, och farligt, att framställa ren etanol.

Att andvända etanol som kylning i industriella svetspistoler, skulle jag tro beror på en, eller bägge av följande anledningar.
1. Etanol leder inte ström och kan därför andvändas för kylning i elapplikationer.
2. Etanol kan kylas långt under 0 grader C (-117.5 C)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

Att andvända etanol som kylning i industriella svetspistoler, skulle jag tro beror på en, eller bägge av följande anledningar.
1. Etanol leder inte ström och kan därför andvändas för kylning i elapplikationer.
2. Etanol kan kylas långt under 0 grader C (-117.5 C)[/quote]

1. Spelar ingen roll.

2. Etanolen leds genom en vanlig radiator som kyls av fläkt, så det är inte tal om några minusgrader ...
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

phastas wrote:Hembrännar n00bz!!!!11

Ren etanol har en kokpunkt på 78.5 grader C, medans etanol med 5 % vatten har en kokpunkt på 78.15 grader C, vilket oxå är det temperatur som man siktar på om man ska göra som Ulf Lundell beskriver i "öppna landskap". Eftersom kokpunkten för etanol/vatten ligger under den för ren etanol så är det mycket krångligt, och farligt, att framställa ren etanol.
krångligt, och farligt, att framställa ren etanol? hehe ne de tycker ja inte ::) om man inte vill ha de 100% rent då blir de ju jobbigt.... men farligt ?!? de är det knappast....

Jag tror att man använder sig av etanol ist för vatten eftesom alla eventulla baktier m.m dör i etanol...

Inte för att jag försår varför det ska vara så farligt för svetsen på skolan jag går på har vi två vattenkylda svetsar en MAG och en Punktsvets.. punktsvetsen är kopplad direkt på vattensystemet i lokalen medans MAG svetsen har en ett eget kylsystem...
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Folxam wrote:1. Spelar ingen roll.

2. Etanolen leds genom en vanlig radiator som kyls av fläkt, så det är inte tal om några minusgrader ...
Om inte etanolen leder ström så kan du kyla svetshuvudet direkt med vätskan, men använder du vatten så måste du isolera hela kylsystemet.

IronBull wrote:
phastas wrote:Hembrännar n00bz!!!!11

Ren etanol har en kokpunkt på 78.5 grader C, medans etanol med 5 % vatten har en kokpunkt på 78.15 grader C, vilket oxå är det temperatur som man siktar på om man ska göra som Ulf Lundell beskriver i "öppna landskap". Eftersom kokpunkten för etanol/vatten ligger under den för ren etanol så är det mycket krångligt, och farligt, att framställa ren etanol.
krångligt, och farligt, att framställa ren etanol? hehe ne de tycker ja inte ::) om man inte vill ha de 100% rent då blir de ju jobbigt.... men farligt ?!? de är det knappast....

Jag tror att man använder sig av etanol ist för vatten eftesom alla eventulla baktier m.m dör i etanol...

Inte för att jag försår varför det ska vara så farligt för svetsen på skolan jag går på har vi två vattenkylda svetsar en MAG och en Punktsvets.. punktsvetsen är kopplad direkt på vattensystemet i lokalen medans MAG svetsen har en ett eget kylsystem...
För att få fram ren etanol (100%) så måste man tillsätta benzen (spellcheck), vilket är giftig och allmänt nasty för att sen distellera bort benzen med vattnet. Den etanolen du får fram då innehåller rester av benzen och är giftig. Men läs mitt inlägg en gång till så ser du att jag gör skillnad på 100% och 95% etanol.
95% etanol är ju en barnlek att få fram. Och nyttig 8)

Dom svetsarna du har i din skola, är det svetsen eller svetshuvudet som är vätskekylt?
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

phastas wrote:För att få fram ren etanol (100%) så måste man tillsätta benzen (spellcheck), vilket är giftig och allmänt nasty för att sen distellera bort benzen med vattnet. Den etanolen du får fram då innehåller rester av benzen och är giftig. Men läs mitt inlägg en gång till så ser du att jag gör skillnad på 100% och 95% etanol.
95% etanol är ju en barnlek att få fram. Och nyttig 8)

Dom svetsarna du har i din skola, är det svetsen eller svetshuvudet som är vätskekylt?
ok lästa lite fort där sorry... ja visst är det nyttigt 8)

MIG/MAG svetsen är det bara svetsuvudet som är vattenkylt på i svetsen sitter en fläkt som kyler vattnet och även svetsen... (blev lite blöt en gång när ja satt å svetsade med den) :[
Punktsvetsen är allt vattenkylt på har jag för mej (är inte helt säker)
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

phastas wrote: Om inte etanolen leder ström så kan du kyla svetshuvudet direkt med vätskan, men använder du vatten så måste du isolera hela kylsystemet.
Men etanolen har högre konduktivitet än vatten, ergo borde etanol leda ström bättre än vatten?

Det kanske bara är så att etanolen gör att det blev mindre avlagringar osv med mindre underhåll som följd ...
Jag har mailat Fronius, men det är nog ingen risk att man får något vettigt ur dem ... Får jag nåt vettigt ur dem så meddelar jag er :D
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Kan ju vara helt ute och cykla nu men...

Rent vatten kan ha lägre konduktans än etanol. Destillerat vatten leder iaf inte ström, medans syre och salt gör vattnet till en elektrolyt som leder ström, och vattnet blir kontaminerat förr eller senare och börjar således leda ström.
Etanolen har den egenskapen att det är en icke-elektrolyt och kan således inte leda ström, och kanske även har den egenskapen att den inte tar upp saker och ting lika lätt som vatten som gör den till en elektrolyt (inte säker på det sista där) vilket gör den mer passande till "smutsiga" installationer.
150 uS/cm kan ju vara ett riktigt lågt värde, och ger således ämnet i fråga en mycket hög resistans.

Etanol leder iaf värme sämre än vad vatten gör, så för kylning där vätskan inte kyls är den inte intressant.

Om någon vet bättre, så säg gärna till...börjar bli trött på otaliga wikipedia sidor och ännu fler googlingar...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

phastas wrote: Om någon vet bättre, så säg gärna till...börjar bli trött på otaliga wikipedia sidor och ännu fler googlingar...
Instämmer ... Ibland hittar man inte mycket på nätet :D
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

phastas wrote:Och nyttig 8)
Finns inga bevis på att det är nyttigt eller ej...
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

Jag har fått svar från tillverkaren nu ...

Det visade sig att det är destillerat vatten med etanol tillsatt för frysskydd...

Så enkelt var det!

(Dumt att det står på etiketten "Contains Ethanol" och inget mer ...)
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
Post Reply