Futuremark licencierar AGEIA PhysX
Futuremark licencierar AGEIA PhysX
Futuremark har nyligen skrivit ett avtal med AGEIA, företaget bakom den omtalade fysikprocessorn PhysX. Avtalet gör det möjligt för Futuremarks att använda sig av AGEIA:s PhysX-teknologi i samband med utvecklingen av ett specifikt test av fysikprestandan. Det ser med andra ord ut som om framtida Futuremark-produkter även kommer att lägga vikt vid fysikprestandan i spel. Frågan är om det kommer att röra sig om ett separat testprogram, eller om det kommer att inkluderas i tex. 3DMark?
:: Pressmeddelande
Det kommer nog i så fall handla om bättre AI om man köper modulen, precis som i det här fallet, och inte att du inte får någon AI om du inte har den.Exige wrote:Eller tills man behöver en lika dan för AI...
Kommer alltid upp inlägg som "ännu ett sätt för tillverkarna att suga ut mer pengar ur oss". Jag fattar inte varför människor blir så otroligt upprörda över att få fler valmöjligheter.
Life's a joke, yuk it up.
Det är nog grafikkortet det handlar om i så fall. Och om man bakar in det i grafikkortet så kommer grafikkort bli flera tusen kronor dyrare. Så vad är det för fel på att få välja själv om man vill ha det eller inte? Förstår inte varför det är så fruktansvärt hemskt.Moonsky wrote:De kan ju alltid baka in den här "PhysX" grejen in CPU'n eller grafikkortet.
Vem orkar lägga ut flera tusen kronor på ytterligare ett kort?
Och för att svara på din andra fråga: Vill man inte så är det ingen som tvingar en.
Life's a joke, yuk it up.
När jag har hört pm PhysX har jag också tänkt att det kanske kommer att integreras i grafikkort. Vad gäller 3D accelerering har vi ju sett det tidigare.TinyTeeth wrote:Det är nog grafikkortet det handlar om i så fall. Och om man bakar in det i grafikkortet så kommer grafikkort bli flera tusen kronor dyrare. Så vad är det för fel på att få välja själv om man vill ha det eller inte? Förstår inte varför det är så fruktansvärt hemskt.Moonsky wrote:De kan ju alltid baka in den här "PhysX" grejen in CPU'n eller grafikkortet.
Vem orkar lägga ut flera tusen kronor på ytterligare ett kort?
Och för att svara på din andra fråga: Vill man inte så är det ingen som tvingar en.
"Du måste ju ha ett separat kort för 3D accelereringen fattur du väl, ett grafikkort klarar inte av att göra det bra också. 3D accelerering på grafikkort suger!"
Men titta nu på de grafikkort som säljs idag. Det klarar av 3D accelerering betydligt bättre än Voodoo 2 kort, trotts att det är 'allt på ett kort' (Förutom möjligtvis applikationer (mest spel) som skrivits bara för Glide som hårdvaru 3D-accelerering).
En annan tanke är att det kanske kommer att finnas alternativ med fysik accelerering integrerad i grafikkortet respektive separata kort under en längre tid. Där den integrerade lösningarna är mest för budget och mellansegment och separata kort är mest för det övre segmentet. Folk som redan idag gärna köper grafikkort för 4kkr+ och kanske t.o.m. dubbla (SLI/Crossfire).
Just nu känner jag personligen ingen lust att lägga pengar på PhysX så snart man bara kan, men då andra sidan har jag inte testat med och jämfört mot utan.
Det verkar iaf ganska sannolikt att det kommer bli mainstream förr eller senare och att vid det laget spel kommer kräva fysikaccelerering för att överhuvudtaget kunna köras, så kommer det finnas billiga lösningar som åtminstånde är bättre än vad som är minimumkrav.
Kanske kommer det finnas olika inställningar för realismen på fysiken, likt att det finns olika grafikinställningar idag och alla kanske inte blir kinkiga om de inte kan köra allt på max.
Det mesta som är sagt i detta inlägg är rena spekulationer. Den som lever får se. :)
Det finns faktiskt indikationer på att en del fysiska applikationer kommer att kunna förläggas på grafikkortet. ATI har bla. skapat ett demo där VPU:n beräknar "Fluid Flow".
http://www.ati.com/developer/demos/rx850.html
http://www.ati.com/developer/demos/rx850.html
Jag tror också att PhysX kommer integreras på grafikkorten precis som 3D-accelerering, men till en början kommer de nog endast finnas på separata kort. Jag tror folk skulle bli väldigt sura om man chockhöjde priserna med flera tusen kronor för alla grafikkort för att få med en liten krets.GuessWho wrote:När jag har hört pm PhysX har jag också tänkt att det kanske kommer att integreras i grafikkort. Vad gäller 3D accelerering har vi ju sett det tidigare.
"Du måste ju ha ett separat kort för 3D accelereringen fattur du väl, ett grafikkort klarar inte av att göra det bra också. 3D accelerering på grafikkort suger!"
Men titta nu på de grafikkort som säljs idag. Det klarar av 3D accelerering betydligt bättre än Voodoo 2 kort, trotts att det är 'allt på ett kort' (Förutom möjligtvis applikationer (mest spel) som skrivits bara för Glide som hårdvaru 3D-accelerering).
En annan tanke är att det kanske kommer att finnas alternativ med fysik accelerering integrerad i grafikkortet respektive separata kort under en längre tid. Där den integrerade lösningarna är mest för budget och mellansegment och separata kort är mest för det övre segmentet. Folk som redan idag gärna köper grafikkort för 4kkr+ och kanske t.o.m. dubbla (SLI/Crossfire).
Just nu känner jag personligen ingen lust att lägga pengar på PhysX så snart man bara kan, men då andra sidan har jag inte testat med och jämfört mot utan.
Det verkar iaf ganska sannolikt att det kommer bli mainstream förr eller senare och att vid det laget spel kommer kräva fysikaccelerering för att överhuvudtaget kunna köras, så kommer det finnas billiga lösningar som åtminstånde är bättre än vad som är minimumkrav.
Kanske kommer det finnas olika inställningar för realismen på fysiken, likt att det finns olika grafikinställningar idag och alla kanske inte blir kinkiga om de inte kan köra allt på max.
Det mesta som är sagt i detta inlägg är rena spekulationer. Den som lever får se.
Det jag reagerar mot är att en del blir så vansinnigt sura över att teknikutvecklingen går framåt, hittills har ju ingen försökt tvinga dem att köpa kortet.
Life's a joke, yuk it up.