Automagik i MacOSX :-)

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Automagik i MacOSX :-)

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Hej goda vänner!
Jag köpte härom veckan en iMac till min kära mor, men den gör inte alltid som jag vill...

Första och största problem jag stötte på är att iPhoto slänger ihop alla bilden från kameran i samma bibliotek. Jag (läs mamsen) skulle önska att en ny mapp skapades för varje gång jag importerar bilder från kameran, med rullens titel som namn. Går det att lösa?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jag har nu kommit så långt att automator fixar en ny mapp och startar iPhoto, men hur för jag över bilderna från kameran till den nya mappen?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jag löste problemet med ett bashscript istället. Hur gör jag för att kunna lägga till min nya körbara fil i dockan?
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Är väl bara att leta reda på den i Findern och dra den dit?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Njae, aset låter mig inte välja /bin/sh som program för mitt script. Hur hacka?
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Går det inte att lägga terminal.app (eller likvärdig app) i dockan och säga åt genvägen/symlänken (eller vad det nu är) att exekvera ett script?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Tossefar wrote:Njae, aset låter mig inte välja /bin/sh som program för mitt script. Hur hacka?
Minns jag rätt så ska det bara vara att se till att filen har x-flaggan och att sökvägen i början av filen är rätt. Sen ska det bara vara att dra till dock.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Lundh wrote:Minns jag rätt så ska det bara vara att se till att filen har x-flaggan och att sökvägen i början av filen är rätt. Sen ska det bara vara att dra till dock.
Det vore ju praktiskt ja, men tyvärr fungerar det inte :)
Johan von Anka
Posts: 47
Joined: 2005-09-20 15:05:28

Re: Automagik i MacOSX :-)

Post by Johan von Anka »

Tossefar wrote:Hej goda vänner!
Jag köpte härom veckan en iMac till min kära mor, men den gör inte alltid som jag vill...

Första och största problem jag stötte på är att iPhoto slänger ihop alla bilden från kameran i samma bibliotek. Jag (läs mamsen) skulle önska att en ny mapp skapades för varje gång jag importerar bilder från kameran, med rullens titel som namn. Går det att lösa?
Det här kanske är något som funkar?
http://www.macpro.se/?p=2766
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ska kontrolleras, tack för tipset.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Jag har för mig att jag la till .sh i filnamnet och sedan bad Findern öppna alla sådana filer med Terminal.app. Märkte dock precis att den inte låter mig dra filen någon annanstans i Docken än till området bredvid papperskorgen..

En idé kanske är att gå in på Last Roll efter att du har importerat bilderna och sedan flytta in dem i ett eget album..
IL1
Post Reply