Jordat uttag?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Jordat uttag?

Post by Moonsky »

Bor i en hyresrättlägenhet.

Har ett ojordad uttag till mitt rum, men har hört att ojordat är jätte dåligt och skärmen strålar mycket mer med ojordat, etc.

Så då skulle jag naturligtvisst vilja ha ett jordat uttag.

Om jag har ett grenuttag, behöver jag fortfarande jordat uttag då?

Kan jag få mitt ojordade uttag utbytt mot ett jordat?
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Re: Jordat uttag?

Post by Smirnoff »

Moonsky wrote:Bor i en hyresrättlägenhet.

Har ett ojordad uttag till mitt rum, men har hört att ojordat är jätte dåligt och skärmen strålar mycket mer med ojordat, etc.

Så då skulle jag naturligtvisst vilja ha ett jordat uttag.

Om jag har ett grenuttag, behöver jag fortfarande jordat uttag då?

Kan jag få mitt ojordade uttag utbytt mot ett jordat?
om du har en förgreningsdosa som är jordad så måste du fortfarande jorda.
Jordning är en komplicerad proess då det inte inte räcker att byta ut ett ickejordat uttag mot en jordat.
Du måste dra jordkabel till självaste uttaget.

Jag funderade på att göra något liknande t.ex. dra kabel från proppskåpet.
Men det var var alldeles för komplext.

Alltså så måste du har en jord "källa"
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Flyttad till elektronikforumet.
» the empire never ended
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Så jag är dömd till att ha ojordat?

Jag kan inte få uttagget jordat? :(
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

du kan, av din fastighetsägare...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

här är min gamla text om jordning och diverse regler runt jordning igen:

http://ghlargh.com/lanel/jordhemma.txt
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ghlargh, det där sista som du skrev är fel. Du får göra det själv men bara man har el certifikat.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Har man elcertifikat så kan man nog klassas som elektriker ADiS.. sen finns det olika typer av cert också, men för att få det cert som behövs för att jobba med spänningar som man hittar i hushållet så måste man ha vart lärling och gått en elteknikutbildning, dvs pluggat till elektriker
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ADiS wrote:Ghlargh, det där sista som du skrev är fel. Du får göra det själv men bara man har el certifikat.
Inte enligt dom utdrag ur ellagen vi fick med våra kursböcker, där står tydligt att det inte räcker med behörighet, man måste även vara försäkrad för den typen av arbete.

Det vanligaste sättet att få den typen av försäkring är att jobba med det och göra jobbet vitt, annars finns det ju inget sätt att visa att det faktiskt gjordes av en behörig elektriker.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jaduu, jag har hört av våra lärare som jag sa...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Nån som har fått ett ojordat uttag bytt mot ett jordat av sin fastighetsägare?

Kommer de börja jävlas och fråga varför?
Och måste jag betala?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Moonsky wrote:Nån som har fått ett ojordat uttag bytt mot ett jordat av sin fastighetsägare?
Det kan man inte göra, isf måste ALLA uttag i hela rummet jordas.

Sen hur pass villiga fastighetsägare är att göra det är juh en annan femma. Iofs borde det juh vara så svårt då det borde anses som en höjning av standarden och säkerheten (speciellt om det är gammla ledningar).
Moonsky wrote:Kommer de börja jävlas och fråga varför?
De kan de säkert göra, beror juh lite på hur pass måna de är om sina hyresgäster. Men kolla runt med fler i huset om även de är intresserade att jorda uttagen, då kanske det är lättare om man är fler med samma önskemål.
Moonsky wrote:Och måste jag betala?
Det ska du väl inte behöva då det är en hyreslägenhet och du äger juh inget i den, sen får du väl bara betala om de anser att du pajjat nått utöver "vanligt" slitage. Hade nog varit en annan femma om det varit en insatslägenhet.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Varför måste alla uttag i hela rummet bytas?
Det finns 3 uttag i rummet.
Hur går det till?

Behöver dem bara skruva uttagen, pilla lite, sen skriva på uttaget igen, eller måste de dra nya ledningar och hålla på med väggen och grejer?

Om de frågar varför, kan jag säga att jag är mån om min dator utrustning, eller kommer de säga att alla andra hyresgäster också har datorutrustning och att det inte är nån problem.
Eller ska jag ljuga och hitta på nåt bra själ till varför jag behöver jordat?
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Det där med skärmar gäller väll bara crt skärmar
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ADiS wrote:Jaduu, jag har hört av våra lärare som jag sa...
Om vi säger så här, du får göra bytet själv om du är behörig, rent lagligt sett, men det kan skapa stora problem med din hemförsäkring i fall av brand om bytet inte görs av en försäkrad behörig installatör som skriver kvitto på arbetet.

Man kan även få problem med hyresvärd om arbetet inte gjorts vitt av en behörig installatör i tjänst.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jo det kan säkerligen skapa problem men det jag säger är att man får göra det...

hur som hellst. om jag inte minns fel så för jävligt länge sedan skrev madmodder att det är en lag på att alla hushåll ska ha jordade uttag pga säkerheten efter ett visst år.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Moonsky wrote:Varför måste alla uttag i hela rummet bytas?
Det finns 3 uttag i rummet.
Hur går det till?
[url=http://www.elsakerhetsverket.se/arkiv/vanligaallmantomel/5.fc40aefeb5dea8f280005180.html]lång länk på elsäkerhetsverket[/url] wrote:Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!
Om ett fel uppstår i en jordad apparat, leds strömmen tillbaka till elcentralen där den utlöser den propp (säkring) som skyddar både ledningen och det uttag som apparaten är ansluten i. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen.
Moonsky wrote:Behöver dem bara skruva uttagen, pilla lite, sen skriva på uttaget igen, eller måste de dra nya ledningar och hålla på med väggen och grejer?
Man måste antigen komplettera med en jordledning, eller om det nu inte skulle vara möjligt måste man dra in helt nytt kablage.
Moonsky wrote:Om de frågar varför, kan jag säga att jag är mån om min dator utrustning, eller kommer de säga att alla andra hyresgäster också har datorutrustning och att det inte är nån problem.
Eller ska jag ljuga och hitta på nåt bra själ till varför jag behöver jordat?
Ja det tycker jag väl att du kan. Man kan väl alltid försöka.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag har för mig att det fanns några regler som sa att om man bytte ett befintligt uttag skulle de jordas om man satte in ett nytt. Vilket låter smart då jag chansar på att alla är för jordade uttag utan den som får stå för kostnaden :)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

elvenman wrote:Man måste antigen komplettera med en jordledning, eller om det nu inte skulle vara möjligt måste man dra in helt nytt kablage.
Vad innebär det att dra in helt nytt kablage?
Låter som nåt ganska jobbigt...
elvenman wrote:Ja det tycker jag väl att du kan. Man kan väl alltid försöka.
Vad menar du?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Moonsky wrote:
elvenman wrote:Man måste antigen komplettera med en jordledning, eller om det nu inte skulle vara möjligt måste man dra in helt nytt kablage.
Vad innebär det att dra in helt nytt kablage?
Låter som nåt ganska jobbigt...
Tja, helt nytt kablage. Är inte så jobbigt då kan som oftast kan använda de gammla kablaget som dragtråd för de nya.
Moonsky wrote:
elvenman wrote:Ja det tycker jag väl att du kan. Man kan väl alltid försöka.
Vad menar du?
Det jag menade var att vad förlorar du på att fråga om de fundarat på att byta till jordade uttag.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Om man drar in en jordad kabel i ett "datorrum" där det är endast datorn som använder jord då?
T.ex Tv, lampor, de har euro kontakter (visst heter dem så), alltså inte anslutna till jord. Gäller detta även då?

Nu menar jag inte permanet dra utan tillfälligt tills man flyttar.

Moonsky, pilla lite i kontakten? "Jordning" måste anslutas som vilken sak som helst, internet, ström, kabeltv. Finns det ingen jordkabel måste det dras. Med nytt kablage så menar han förmodligen byta stortsätt allt, alltså ny kontaktuttag, dra jordledning..
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vi har precis dragit in jordkabel i hela huset plus dragit ur all gammal fin tjärkabel ur huset och satt jordade uttag överallt och bytt elcentralen mot en sån där utan säkringar som bara har brytare. fungerar förvånansvärt bra och trevligt att man nu kan köra sitt elslukande monster och nån annan kan köra micron i köket samtidigt ;)
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

P-NILZ wrote:Vi har precis dragit in jordkabel i hela huset plus dragit ur all gammal fin tjärkabel ur huset och satt jordade uttag överallt och bytt elcentralen mot en sån där utan säkringar som bara har brytare. fungerar förvånansvärt bra och trevligt att man nu kan köra sitt elslukande monster och nån annan kan köra micron i köket samtidigt ;)
Den har fortfarande säkringar men det är elektroniska och inte "proppar" som går sönder.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

crossfire wrote:Den har fortfarande säkringar men det är elektroniska och inte "proppar" som går sönder.
Elektroniska är dom väl ändå inte, dom är elektromekaniska och termoelektriska :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Fin lagtext du hadde kopierat där elvenman men om man nu skall vara petig så har det fakktiskt kommit en ny svensk el säkerhets standard inte för att den skiljer sig så mycket från den gammla (Blå boken)

Som Elektriker som är anstäld på en firma (Tex nisses el) så får jag utföra instalationer i mitt arbete och jag får även utföra instalationer hemma. Men om jag gör något hemma så måste min chef på nisses el eller den som har den Almänna Begörigheten stå för den instalationen/renovering eller vad jag nu kan tänkas ha gjort.

Som vanlig elektriker har jag rätt att jobba med all spänning upp till 1Kv så länge det finns någon på firman som har Allmän behörighet

Det är även straffbart för mig som elektriker o ge en hobbyfixare råd om hur han skall koppla in tex en tvättmaskin (finns en alvarlig olycka som skedde precis så här för ett antal år sedan där en elektriker sa att röd är jord i gammla hus. fastighetsägaren kopplade röd som jord men den var Tändtråd till belysningen vilket resulterade i svåra bränskador på en kvinna i 20 års åldern 4,5 år efter att tvättmaskinen blev inkopplad)
Post Reply