Mönstring?!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

P-NILZ wrote:Vill man inte göra lumpen är det bara att vänta på att psykologen ställer frågan "Vill du göra lumpen?".
Den frågan ställs av ungefär tre personer, men ja, psykologen är en av dem.
Sen är det alltid bra att komma med en vettig anledning också, men det tar du ju upp där.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

ush jag vill inte göra lumpen... eller jag vet inte, Har ångest redan nu....
Hjälper det typ att säga att man har det cp-jobbigt hemma??? :-/
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

AshTray wrote:ush jag vill inte göra lumpen... eller jag vet inte, Har ångest redan nu....
Hjälper det typ att säga att man har det cp-jobbigt hemma??? :-/
Vore inte det snarare ett argument för att få göra lumpen? Men säg helt enkelt, lugnt, att du inte vill göra lumpen utan hellre exempelvis jobba eller studera.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

AshTray wrote:ush jag vill inte göra lumpen... eller jag vet inte, Har ångest redan nu....
Hjälper det typ att säga att man har det cp-jobbigt hemma??? :-/
Vadå om du har "cp-jobbigt" hemma så är lumpen perfekt?
Vara borta på semester i 11månader, gratis käk, boende, träning, polare, respekt. osv. Dessutom panga och kräla i lera :P

Gör lumpen...
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

Psykologsamtalet var för min del fantalastiskt, fick ur mig skitmycket som jag gått och grubblat över, frågorna var ställda på ett öppet men samtidigt väldigt ledande; det kändes som att herr psykolog visste svaren innan han frågat.
Skulle blivit gruppbefäl på amfibieregementet, men fick sedermera hem en lapp om att jag inte fick plats, kunde då välja mellan att bli placerad "någonstans", kunde blivit vadsomhelst, så jag avstod. No fuzz, det var bara att säga nej.
I min blåögda verklighet så räcker det att vara ärlig för att få som man vill.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag ljög för psykologen och blev Gruppbefäl.

Klart man har bra hemförhållanden ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Andrej wrote:Klart man har bra hemförhållanden ;)
Nej, det är verkligen inte självklart.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

egar wrote:
Andrej wrote:Klart man har bra hemförhållanden ;)
Nej, det är verkligen inte självklart.
Kanske inte, det kanske är därför lögner, sarkasm, ironi och halvsanningar har en varm plats i våra hjärtan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Jag börjar däremot bli grymt sugen på att göra lumpen :D ..Synd bara att min fotbollskariär kan bli lidande :(
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Hade jag sagt nej vid mönstringen hade jag sluppit. Nu gjorde jag inte det utan upptäckte efter några dagar uppe i Luleå att jag inte ville, men jag kom därifrån ändå.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tycker faktiskt att om man kan så ska man ge värnplikten en chans.

Inte nog med att detta inte kommer finnas som möjlighet i framtiden för era barn, utan det är mycket troligt att det inte är någon som gör lupen om bara 10 år.

För mig var det en lärorik tid, man lärde sig en hel del om sig själv och personligen lyckades jag grov svarva bort en del ovanor hos mig själv som jag nu är glad över att jag inte bär med mig till lika stor del som tidigare.
Personlig positiv utveckling, var det i alla fall för mig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

När jag mönstrade började jag med intelligens-testet och gick senare vidare till hälsotesten. Där kollade de puls, blodtryck, syn, hörsel, mätte styrkan osv. Efter det var det meningen att jag skulle gått till psykologen, men det var kö där och därför blev jag skickad till läkaren. Hos läkaren fick jag min efterlängtade frisedel. Då hade jag varit där i ca 3 timmar. Men jag rekommenderar verkligen att testa maten innan man åker hem, den är utsökt.
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

phonak wrote:Jag börjar däremot bli grymt sugen på att göra lumpen :D ..Synd bara att min fotbollskariär kan bli lidande :(
spelar du i en klubb som ligger tillräckligt högt upp finns chansen att du kan få permis för att spela någon match.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Mephisto wrote:
phonak wrote:Jag börjar däremot bli grymt sugen på att göra lumpen :D ..Synd bara att min fotbollskariär kan bli lidande :(
spelar du i en klubb som ligger tillräckligt högt upp finns chansen att du kan få permis för att spela någon match.
Träningarna då? De är ju minst lika viktiga.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Om man idrottar på hög nivå, så kan man få göra lumpen i speciella idrottsplutoner som skräddarsyr värnplikten efter dina tränings/tävlingsbehov.

Eller, det fanns det iaf när jag gjorde lumpen, och det var på den tiden då dom flesta gjorde den, resten fick sitta i finkan. Nu kan väl bara löka sig undan om man har en idrottskarriär som är värd att satsas på. Men på den Goda Tiden, då allt var bättre, då man som man gjorde sin plikt till fosterlandet med varmt blod i kroppen och kallt stål i handen, då fanns det idrottsplutoner.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Joo, man får se hur utvecklingskurvan ligger till då det är dags för mönstring helt enkelt!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det hjälper inte att säga att man inte vill göra lumpen, man måste visa sig olämplig också. Jag fick stora problem eftersom jag litade på att jag skulle slippa om jag bara bad om det. Det fick jag senare bittert ångra när jag mot min vilja tilldelades en tjänst (Varpå jag vapenvägrade, varpå jag fick en ny tjänst, som jag överklagade, igen, och igen, och sen tredje gången så gick det igenom och jag förblev en fri man.)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

nem wrote:Det hjälper inte att säga att man inte vill göra lumpen, man måste visa sig olämplig också. Jag fick stora problem eftersom jag litade på att jag skulle slippa om jag bara bad om det. Det fick jag senare bittert ångra när jag mot min vilja tilldelades en tjänst (Varpå jag vapenvägrade, varpå jag fick en ny tjänst, som jag överklagade, igen, och igen, och sen tredje gången så gick det igenom och jag förblev en fri man.)
Ojdå, varför denna ovilja mot värnplikten?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Eruku wrote:
nem wrote:Det hjälper inte att säga att man inte vill göra lumpen, man måste visa sig olämplig också. Jag fick stora problem eftersom jag litade på att jag skulle slippa om jag bara bad om det. Det fick jag senare bittert ångra när jag mot min vilja tilldelades en tjänst (Varpå jag vapenvägrade, varpå jag fick en ny tjänst, som jag överklagade, igen, och igen, och sen tredje gången så gick det igenom och jag förblev en fri man.)
Ojdå, varför denna ovilja mot värnplikten?
Att tvinga människor till värnplikt är inte särskilt förenligt med nyliberalism, så jag tror det är av ideologiska skäl.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

phastas wrote:Om man idrottar på hög nivå, så kan man få göra lumpen i speciella idrottsplutoner som skräddarsyr värnplikten efter dina tränings/tävlingsbehov.

Eller, det fanns det iaf när jag gjorde lumpen, och det var på den tiden då dom flesta gjorde den, resten fick sitta i finkan. Nu kan väl bara löka sig undan om man har en idrottskarriär som är värd att satsas på. Men på den Goda Tiden, då allt var bättre, då man som man gjorde sin plikt till fosterlandet med varmt blod i kroppen och kallt stål i handen, då fanns det idrottsplutoner.
Dom är numera nedlagda. Det tyckte Gunde Svan var synd.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Vad är det för sorts folk som gör lumpen eller vilka kamrater hade ni i lumpen?
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

P-NILZ wrote:Vill man inte göra lumpen är det bara att vänta på att psykologen ställer frågan "Vill du göra lumpen?".
ja så får du göra det ändån! :p
Those who have wings,
fly your dreams.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Eruku wrote:Ojdå, varför denna ovilja mot värnplikten?
Av ren egoism. Inte vill jag lägga 15 månader på att leka soldat när jag kan göra saker jag har så mycket mer nytta av för egen del.

Sen tycker jag förvisso också att det är ett övergrepp likställt med slaveri att med hot om reprissalier tvinga oskyldiga människor att utföra tvångsarbete mot deras vilja.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

nem wrote:Av ren egoism. Inte vill jag lägga 15 månader på att leka soldat när jag kan göra saker jag har så mycket mer nytta av för egen del.

Sen tycker jag förvisso också att det är ett övergrepp likställt med slaveri att med hot om reprissalier tvinga oskyldiga människor att utföra tvångsarbete mot deras vilja.
Japp, bättre att inte göra lumpen om man har den inställningen. Blir bara jobbigt för alla i längden annars.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:[Av ren egoism. Inte vill jag lägga 15 månader på att leka soldat när jag kan göra saker jag har så mycket mer nytta av för egen del.
Draft dodger!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply