Problem med ett amerikanskt företag

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Problem med ett amerikanskt företag

Post by Phobic »

Tänkte berätta lite om mitt senaste huvudbry, Threadless, ett amerikanskt företag som säljer designade t-shirts.

Beställde förra veckan 2st t-shirtar och allt gick som planerat, trodde jag. Ordern bekräftades, pengar drogs från mitt Visa och jag fick en orderbekräftelse. Det gick sedan några dagar och jag fick ytterliggare ett mail som berättade att det hade blivit något fel på datasystemet på lagret och att en av t-shirtarna inte fanns inne. Threadless skickade då istället bara den t-shirten som fanns inne och jag mig även informationen att $14.75 (halva totalkostnaden) skickats tillbaka till mitt Visa. Men...

Jag fick aldrig några pengar och hörde således av mig till Threadless med mitt klagomål och fick då detta till svar: "The money was put back to your credit card. You should see on your credit card statement a credit for $14.75, .. Have a wonderful day!"

Nu har det gått ytterliggare några dagar och inga pengar. Tänker imorgon bege mig iväg till banken och se vad jag kan göra. Har ingen större lust att ta strid mot ett företag på andra sidan atlanten.

Eller, hur skall jag egentligen tolka "We have credited your card $14.75 for the item and its shipping costs." ? Borde inte det innebära att jag ska ha fått pengarna tillbaka?

Någon som har några tips eller idéer på hur jag ska gå tillväga?

Kan väl även tillägga att mitt Visa är kopplat till mitt bankkonto och att jag inte har någon kredit aktiverad på kortet. Kan det vara det som är problemet?
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag vet att returer vid kortbetalningar kan ta upp till 5 dagar, kanske mer. Du kan gå förbi banken och snacka med dem, annars avvakta.
DDS for life!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Okej, då skall jag ta och lugna ner mig lite och hoppas på att pengarna dyker upp snart. Det har inte gått 5 dagar än så...

Tack för ditt svar :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tänk på att helger antagligen inte räknas in i dessa 5 dagar, räkna tiden från den tid du fick mailet där dom säger "we have credited your card" etc.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Haha. Det som är lite lustigt med det hela är att jag nu har fått pengarna.

Det verkar som att en tråd var det som behövdes :P
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det är intressant hur kort tid folk orkar vänta.. Jag hade gett det en månad innan jag ens blivit irriterad.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Men jag är ingen tät borgare utan en fattig arbetslös (som måste ha t-shirtar från USA).
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

"And thus the poor shalt remain poor, as they are unable to create wealth amongst themselves and so turn to us for their needs!"

VISA-ärenden brukar väl förvisso inte ta mer än någon dag men det beror lite på hur företagets bank hanterade det på att göra.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

VISA-ärenden ska inte ta mer än typ en dag, bara den tid det tar för databaser att uppdateras. Antagligen är det ett sätt för dem att tjäna pengar.

I taxin så har jag en elektronisk terminal, det tar ca 5 dagar för att returnera pengar via den terminalen trots att den har direkt förbindelse med banken!
DDS for life!
Post Reply