Dödshjälp?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Dödshjälp?

Post by liger »

Hej allihoppa! Läste en fruktansvärd artikel som handlade om en man som legat i flera år i koma. Fastän han själv velat ta livet av sig och slippa lidandet var detta inget fritt alternativ för honom eftersom dödshjälp är förbjudet i Sverige, och därmed skickades den förlamade personen utomlands för att kunna utföra avlivandet.
vad tycker ni då om dödshjälp? Tycker ni att det är rätt att införa det i Sverige eller ska det fortsätta vara såsom det varit?


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 41,00.html
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Varför inte?

Att inte tillåta det känns som ett frihetsberövande enligt mig. Är man vid sina sinnens fulla bruk och utformar en ansökan som sedan behandlas ser inte jag nått skäl till att man inte borde berättigas dödshjälp.

[Edit: rättade slarv i texten]
Last edited by Eruku on 2005-10-19 18:50:34, edited 1 time in total.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Passiv dödshjälp om personen efter en psykologisk utredning kan sägas vara vid sina sinnens fulla bruk tycker jag är helt okej.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

det kanske låter rätt använda sig av dödshjälp vid akuta fall men ur många religiösa människors syn är detta fel eftersom det är Gud som har gett livet och det är endast Gud som tar det! Detta spelar väldigt stor roll för många människor har jag märkt trots att det är svårt vid sådana situationer.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

fruktfanatikern_bf wrote:det kanske låter rätt använda sig av dödshjälp vid akuta fall men ur många religiösa människors syn är detta fel eftersom det är Gud som har gett livet och det är endast Gud som tar det! Detta spelar väldigt stor roll för många människor har jag märkt trots att det är svårt vid sådana situationer.
Man kan ju ge folk alternativet, så får var och en ta det beslutet själv. Ser inget skäl varför vi skulle ha en annan policy om det än vid abort.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Religiösa människor och andra intellektuellt inkapaciterade (som tror på t.ex. tomtar och troll) bör ej få ha något yttrande i frågan överhuvudtaget.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag ser inget fel med dödshjälp.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tycker att vi även skall införa retroaktiv abort i och med att vi inför dödshjälp, min lista är väldigt lång.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Andrej wrote:Jag tycker att vi även skall införa retroaktiv abort i och med att vi inför dödshjälp, min lista är väldigt lång.
Ja ja, det är så häftigt att hata.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Eruku wrote:
Andrej wrote:Jag tycker att vi även skall införa retroaktiv abort i och med att vi inför dödshjälp, min lista är väldigt lång.
Ja ja, det är så häftigt att hata.
Jo, det är det. En annan häftig sak är ironi, det är i alla fall min mening.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Andrej wrote:Jo, det är det. En annan häftig sak är ironi, det är i alla fall min mening.
Du menar att din lista inte alls är lång?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Eruku wrote:Du menar att din lista inte alls är lång?
Inte särskillt, även om den får dagliga tillägg så ser jag alltid till att beta av den ganska snabbt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Religiösa människor behöver inte utnyttja aktiv dödshjälp. Det är bara om man skulle få för sig att idka passiv dödshjälp som det skulle uppstå ett problem.
Men det finns ju alltid religösa människor som tror att deras religion angår andra. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Det är svårt de där... En person som blivit brännskadad eller något annat, kan under en period känna sig riktigt nere och kanske tar ett beslut om dödshjälp. Men om det däremot är förbjudet kanske hon/han börjar må bättre efter kanske ett år och personen träffar en partner som vänder livet totalt... Inför man dödshjälp måste alla kunna få det, för jag tror inte det fungerar nå bra med att vissa personer som anses vara psykiskt frisk ska få dödshjälp. En person som ansöker dödshjälp är absolut INTE psykiskt frisk!
Vem ska avgöra vem som ska få leva eller dö? ska DU?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

EvilGhozt wrote:Det är svårt de där... En person som blivit brännskadad eller något annat, kan under en period känna sig riktigt nere och kanske tar ett beslut om dödshjälp. Men om det däremot är förbjudet kanske hon/han börjar må bättre efter kanske ett år och personen träffar en partner som vänder livet totalt... Inför man dödshjälp måste alla kunna få det, för jag tror inte det fungerar nå bra med att vissa personer som anses vara psykiskt frisk ska få dödshjälp. En person som ansöker dödshjälp är absolut INTE psykiskt frisk!
Vem ska avgöra vem som ska få leva eller dö? ska DU?
JA!

Allvarligt talat så borde dödshjälp vara möjligt endast då alternativet är "förvaring" resten av livet.
Life's a joke, yuk it up.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Jag är starkt emot dödshjälp. Att begå självmord på ett eller annat sätt bevisar enligt mig, endast enligt mig att man är en svag, mycket svag människa.

Om man nu inte längre vill leva är det väl bara att åka ut till närliggande slum-förorter och tjaffsa med lite jobbiga typer. Till slut sitter skottet i pannan.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

GästenVLHA wrote:Jag är starkt emot dödshjälp. Att begå självmord på ett eller annat sätt bevisar enligt mig, endast enligt mig att man är en svag, mycket svag människa.

Om man nu inte längre vill leva är det väl bara att åka ut till närliggande slum-förorter och tjaffsa med lite jobbiga typer. Till slut sitter skottet i pannan.
Det kanske är lite svårt för människor som inte har kunnat röra sig de senaste sex åren.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

GästenVLHA wrote:Jag är starkt emot dödshjälp. Att begå självmord på ett eller annat sätt bevisar enligt mig, endast enligt mig att man är en svag, mycket svag människa.

Om man nu inte längre vill leva är det väl bara att åka ut till närliggande slum-förorter och tjaffsa med lite jobbiga typer. Till slut sitter skottet i pannan.
Det skulle nog räcka med att tortera dig ett par dagar så skulle du också be om att få dö.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Eruku wrote: Det skulle nog räcka med att tortera dig ett par dagar så skulle du också be om att få dö.
Nej. Jag är inte lika svag som du :)
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

GästenVLHA wrote:Nej. Jag är inte lika svag som du :)
Vafan vet du om mig?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:
GästenVLHA wrote:Jag är starkt emot dödshjälp. Att begå självmord på ett eller annat sätt bevisar enligt mig, endast enligt mig att man är en svag, mycket svag människa.

Om man nu inte längre vill leva är det väl bara att åka ut till närliggande slum-förorter och tjaffsa med lite jobbiga typer. Till slut sitter skottet i pannan.
Det kanske är lite svårt för människor som inte har kunnat röra sig de senaste sex åren.
Det har du rätt i. Jag menade människor generellt.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

GästenVLHA wrote:Nej. Jag är inte lika svag som du :)
Image

GästenVLHA: Den här diskussionen har aldrig handlat om människor generellt, utan om människor som exempelvis legat i koma i flera år.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Eruku wrote:Varför inte?

Att inte tillåta det känns som ett frihetsberövande enligt mig. Är man vid sina sinnens fulla bruk och utformar en ansökan som sedan behandlas ser inte jag nått skäl till att man inte borde berättigas dödshjälp.

[Edit: rättade slarv i texten]
innan ansökan behandlats färdigt har man avlidit ändå.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Eruku wrote:
GästenVLHA wrote:Nej. Jag är inte lika svag som du :)
Vafan vet du om mig?
Att du är bättre än de flesta människor på att stava.

Det var trots allt du som började spydigheterna.
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Jag tror ju knappast att nån här kan föreställa sej hur det är
att vara ett riktigt vårdpaket, inget hopp och ingen framtid.

Jag tycker som många andra här att det mer rätt än fel med dödshjälp.
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
Post Reply