Hur fäster man en peltier på cpun?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
wannabiepro
Posts: 32
Joined: 2004-06-23 12:44:54

Hur fäster man en peltier på cpun?

Post by wannabiepro »

Hej!
Jag har funderat lite över frågan som står i topic men kan inte komma med något svar. En peltier är väl helt platt, alltså utan någon sorts fästanordning?
Jag frågar av ren nyfikenhet. :)
sorgligt trög dator: 900mhz AMD duron
graffe: geforce4 mx 440
ram:256 MB
nätagg (skäms):codegen 300w
Den andvänds som server numer... (inte nätagget dock:()
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vad jag tidigare sett så limklickar i hörnerna mot kylflänsen. Annars om kylarens fästanordning är stark så räcker det kanske att klämma fast den.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

borra hål genom peltiern, cpun och mobot, och dra några M6 bultar igenom, så sitter den på plats...
wannabiepro
Posts: 32
Joined: 2004-06-23 12:44:54

Post by wannabiepro »

Fluffy: Men är det inte för "trångt" mellan flänsen och cpun för att få plats med en peltier?

486-moddare: Ok, men jag har ingen skruv hemma, tror du att det funkar med spik?(Ja jag vet att det var ett skämt)
sorgligt trög dator: 900mhz AMD duron
graffe: geforce4 mx 440
ram:256 MB
nätagg (skäms):codegen 300w
Den andvänds som server numer... (inte nätagget dock:()
User avatar
z0r3
Posts: 256
Joined: 2005-09-19 21:04:14

Post by z0r3 »

486-Moddare wrote:borra hål genom peltiern, cpun och mobot, och dra några M6 bultar igenom, så sitter den på plats...
säker på att det håller då? annars kan man ju göra så först fast med lite epoxylimm emellan + bultarna, och sen köra skiten i en mangel eller lägga en 10 tons blytyngd på det? sen kan man ju alltid mixa ihop peltiern och cpun i en mixer o sen blanda me superlimm och sen limma fast på mobot?
Post Reply