Yttranderättens förkämpe

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Vilken del av bergspredikan är det du inte fattar?
Jag tror att det är så enkelt att ni båda "tolkar" predikan olika, som alla goda kristna gör ;)
Men Hypn0 erkänner inte att det finns något tolkningsutrymme. Därför kan det inte göras till en fråga om tolkningar och då måste han stå upp för att han anser att den centrala predikan i kristenheten inte är av någon betydelse för hur guds ord skall uttolkas. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Homosexuella anses inte vara Guds barn så dom räknas inte in i bergspredikan...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det står ju ganska bra förklarat på http://www.godhatesfags.com.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

3 Mos 18:22

Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.
Hur mycket finns det att tolka, egentligen? Bibeln förbjuder klart och tydligt homosexualitet och är man inte beredd att rätta sig efter det bör man inte vara kristen.
Dissident wrote:Det står ju ganska bra förklarat på http://www.godhatesfags.com.
Jo, 3 Mos 20:13 är ju nästan ännu tydligare än 18:22.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
lither wrote: Precis så sa jag till en kompis i går. Hon ville skylla bort det på att präster tolkar Bibeln fel. Sen att det finns präster med idiotiska åsikter, det är en sak för sig. Men det finns ingen anledning att ens försöka ändra på en religion.
Som Jesus gjorde? Och Mohammed?
Mig veterligen är det Guds ord som ska tolkas, inte varken Jesus eller Mohammeds, beroende på vilken religion vi talar om.
Hade jag varit kristen hade jag tolkat Bibeln och agerat därefter. Jag hade inte tolkat Jesus ord.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

lither wrote:Mig veterligen är det Guds ord som ska tolkas, inte varken Jesus eller Mohammeds, beroende på vilken religion vi talar om.
Hade jag varit kristen hade jag tolkat Bibeln och agerat därefter. Jag hade inte tolkat Jesus ord.
Du har inte råkat märka att ungefär halva biblen är utdrag kring Jesus ord och hans liv?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Vad är det för dumheter att gå efter homosexuella som redan ligger i en total state? Jag är nämligen övertygad om att religionen håller oss vid den rätta vägen vad gäller tankar och levnadssätt. jag är inte direkt en djup religiös människa, men tycker däremot att Mr Green har faktiskt rätt vad gäller homosexualitet. Dessutom bryter han inte mot yttrandefriheten eftersom hans predikan handlade mer eller mindre om religionsfriheten.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Alla tolkar, mina goda vänner. Alla tolkar.

"Du får inte ligga med man som man ligger med kvinna" kan tolkas såhär:

Det är ju omöjligt! Män har ju inte det kvinnliga könsorganet, vilket omöjliggör detta! En man kan inte idka samlag med en man på samma sätt som med en kvinna, så då spelar inte ursprungsuttalandet någon roll.

Sedan kan givetvis någon säga: "Men du förstår ju vad som menas!", varvid jag (utifall jag hade stått för den fetstilta åsikten ovan) hade kunnat säga: "Det är ju du som inte förstår vad som menas!".
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:Vad är det för dumheter att gå efter homosexuella som redan ligger i en total state? Jag är nämligen övertygad om att religionen håller oss vid den rätta vägen vad gäller tankar och levnadssätt. jag är inte direkt en djup religiös människa, men tycker däremot att Mr Green har faktiskt rätt vad gäller homosexualitet. Dessutom bryter han inte mot yttrandefriheten eftersom hans predikan handlade mer eller mindre om religionsfriheten.
Jag är tveksam till herr Greens svammel om att homosexualitet leder till våldtäkt av djur med mera, men han har helt rätt i att homosexualitet är helt och klart förbjudet i kristendomen. Något som nämnda bibelverser också visar.
Life's a joke, yuk it up.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Big_Bird wrote:Eller snarare, du vill bara stödja den mest konservativa samhällsinriktningen för att det är det politiskt inkorrekta att göra.
Religion precis som språk och kultur är ett levande väsen. Om religionen inte kan anpassa sig efter nya tider förtjänar den att dö.
Förstår inte direkt vad du menar med nya tider, kan du inte försöka utveckla ditt påstående? Bara för att det finns några fags därute som springer efter varandra behöver ju inte detta betyda att religionen ska anpassa sig till detta utan det finns faktiskt en gräns där vad gäller sådana saker.
x-axeln vs y-axeln
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Det är ju omöjligt! Män har ju inte det kvinnliga könsorganet, vilket omöjliggör detta! En man kan inte idka samlag med en man på samma sätt som med en kvinna, så då spelar inte ursprungsuttalandet någon roll.
Välj den mest rimliga lösningen då.

1. Gud förbjuder onormalt sexuellt beteende.
2. Gud förbjuder något som inte kan inträffa.

Mer om 3 Mos 20:13 och olika översättningar finns på http://www.religioustolerance.org/hom_bibh3.htm
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

wille wrote:
lither wrote:Mig veterligen är det Guds ord som ska tolkas, inte varken Jesus eller Mohammeds, beroende på vilken religion vi talar om.
Hade jag varit kristen hade jag tolkat Bibeln och agerat därefter. Jag hade inte tolkat Jesus ord.
Du har inte råkat märka att ungefär halva biblen är utdrag kring Jesus ord och hans liv?
Okej, hamnade på fel spår när vi blandade in Mohammed i det hela.
Vad jag menade var att en religion som Kristendomen har funnits allt för länge för att vi över huvud taget skulle kunna säga något vettigt om vad som hände då den grundades. Särskilt om vi inte själva är religiösa.
Slå mig om jag är opåläst, men på vilket sätt ändrade Mohammed på Islam? Det är väl just Guds ord som är nedprintade?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Eller så kan man välja en annan, tydligare, bibelöversättning:

Leviticus 20:13 (Living Bible) "The penalty for homosexual acts is death to both parties. They have brought it upon themselves."

Leviticus 20:13 (New Living Translation) "The penalty for homosexual acts is death to both parties. They have committed a detestable act, and are guilty of a capital offense."
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

lither wrote:Okej, hamnade på fel spår när vi blandade in Mohammed i det hela.
Vad jag menade var att en religion som Kristendomen har funnits allt för länge för att vi över huvud taget skulle kunna säga något vettigt om vad som hände då den grundades. Särskilt om vi inte själva är religiösa.
Slå mig om jag är opåläst, men på vilket sätt ändrade Mohammed på Islam? Det är väl just Guds ord som är nedprintade?
http://susning.nu/Islam
http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam
http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam#Muhammeds_tid
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Visserligen får du IG för att du använde wikipedia och susning(!!) som källa, men t.om. på wikipedia står det ju att "Islam (på arabiska الإسلام [▶], al-islām, med betydelsen 'underkastelse') är den abrahamitiska religion som räknar Muhammed som sitt upphov". Därför är det inget särskilt bra svar på frågan hur Mohammed ändrade på Islam - han gjorde det inte.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Dissident wrote:Visserligen får du IG för att du använde wikipedia och susning(!!) som källa, men t.om. på wikipedia står det ju att "Islam (på arabiska الإسلام [▶], al-islām, med betydelsen 'underkastelse') är den abrahamitiska religion som räknar Muhammed som sitt upphov". Därför är det inget särskilt bra svar på frågan hur Mohammed ändrade på Islam - han gjorde det inte.
Jag tyckte att det var enklare att länka till läsning som åtminståne har relativt hög sanningshalt (>aftonbladet), samt olika källor för att själv slippa besväret att krångla till definitioner och kanske skriva fel så att utrymme för ännu fler feltolkningar finns.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:
3 Mos 18:22

Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.
Hur mycket finns det att tolka, egentligen? Bibeln förbjuder klart och tydligt homosexualitet och är man inte beredd att rätta sig efter det bör man inte vara kristen.
Det står inget om sex, utan endast att ligga. Det kan man tolka precis hur man vill.

OT, Gud skrev inte Bibeln
Arbete ger frihet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

GästenVLHA wrote:Det står inget om sex, utan endast att ligga. Det kan man tolka precis hur man vill.

OT, Gud skrev inte Bibeln
Hade du förväntat dig att det skulle stå knulla? "Ligga" på gammelsvenska är synonymt med att ha sex.

Gud skrev inte bibeln eftersom gud inte finns.
Last edited by staretsen on 2005-11-10 20:24:44, edited 1 time in total.
Life's a joke, yuk it up.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:
GästenVLHA wrote:Det står inget om sex, utan endast att ligga. Det kan man tolka precis hur man vill.

OT, Gud skrev inte Bibeln
Hade du förväntat dig att det skulle stå knulla? "Ligga" på gammelsvenska är synonymt med att ha sex.
Du har tydligen missat poängen. Det handlar om hur gemene man tolkar det. Inte hur Du gör det.
TinyTeeth wrote: Gud skrev inte bibeln eftersom Gud inte finns.
Trots det skriver du Gud med stor bokstav. Man brukar inte sätta namn på saker som inte finns. Tvärtom skriver du Bibeln med litet b, trots det att Bibeln finns.
Arbete ger frihet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

GästenVLHA wrote:Det står inget om sex, utan endast att ligga. Det kan man tolka precis hur man vill.
Det betyder att ha sex med, eller vill du förespråka att det betyder ligga på en parkbänk bredvid x?

wille: det där var inte särskilt övertygande.
GästenVLHA wrote:
TinyTeeth wrote: Gud skrev inte bibeln eftersom Gud inte finns.
Trots det skriver du Gud med stor bokstav. Man brukar inte sätta namn på saker som inte finns. Tvärtom skriver du Bibeln med litet b, trots det att Bibeln finns.
Kalle Anka är i mina ögon lika fiktiv som Gud. Båda är egennamn, därav stor bokstav.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

GästenVLHA wrote:
TinyTeeth wrote:
GästenVLHA wrote:Det står inget om sex, utan endast att ligga. Det kan man tolka precis hur man vill.

OT, Gud skrev inte Bibeln
Hade du förväntat dig att det skulle stå knulla? "Ligga" på gammelsvenska är synonymt med att ha sex.
Du har tydligen missat poängen. Det handlar om hur gemene man tolkar det. Inte hur Du gör det.
Du tror inte att den mest rimliga tolkningen är att det handlar om sex och inget annat? Särskilt eftersom den ligger under rubriken "Lagar om könsumgänge".
GästenVLHA wrote:
TinyTeeth wrote: Gud skrev inte bibeln eftersom Gud inte finns.
Trots det skriver du Gud med stor bokstav. Man brukar inte sätta namn på saker som inte finns. Tvärtom skriver du Bibeln med litet b, trots det att Bibeln finns.
Ja, förlåt, det var ett misstag. Jag tänkte först skriva "Gud skrev inte bibeln. Gud finns inte". Jag ändrade detta till vad det står nu utan att ändra begynnelsebokstaven.
Life's a joke, yuk it up.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

lither wrote:
GästenVLHA wrote:Det står inget om sex, utan endast att ligga. Det kan man tolka precis hur man vill.
Det betyder att ha sex med, eller vill du förespråka att det betyder ligga på en parkbänk bredvid x?
Jag vill inte förespråka för någon annan eftersom luften är precis lika fri som tolkningen.
Arbete ger frihet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

GästenVLHA wrote:Jag vill inte förespråka för någon annan eftersom luften är precis lika fri som tolkningen.
Jag kan ta det klassiska exemplet, som jag tror det var nem som kom på:

- Jag är hungrig.
- Det tolkar jag som att du tycker om apelsiner mer än bananer.
- Det sa jag inte.
- Det tolkade jag det som.

Du kan inte tolka hur mycket du vill.
Life's a joke, yuk it up.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote: - Jag är hungrig.
- Det tolkar jag som att du tycker om apelsiner mer än bananer.
- Det sa jag inte.
- Det tolkade jag det som.
Ovanstående exempel passar inte in på mig.
TinyTeeth wrote: Du kan inte tolka hur mycket du vill.
Jag kan och jag får tolka precis hur jag vill.

Aja, nu bryr jag mig inte mer om den här diskussionen, enligt mig kan man bara tolka det på ett sätt.
Arbete ger frihet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

GästenVLHA wrote:Jag kan och jag får tolka precis hur jag vill.
Javisst, men du kommer bli tagen för en idiot.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply