Program för automatisk utloggning

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Program för automatisk utloggning

Post by lurvy »

Jag behöver ett program eller skript som automatiskt loggar ut en utvald användare vid ett visst klockslag. Det skulle vara en fördel om programmet även har en larmklocka som varnar fem minuter före klockslaget.

Jag fann Discoverstation, som verkar ha vad jag vill ha och mycket mer därtill, men jag skulle föredra ett smidigt litet freewareprogram. Är det någon här som har en lösning?
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Använd Task Scheduler (inbyggt i XP) och kör "rundll32 user32.dll,ExitWindowsEx". Minns inte om man har möjligt att varna i förväg på nåt sätt med det dock. Det kan hända. Annars kan du väl göra en till schemalagd händelse som kör fem minuter innan och ploppar upp en alert av någon sort. "net send localhost Du kommer loggas ut om fem minuter!" funkar väl om Messenger-tjänsten är påslagen. Det ska den ju dock helst inte vara, så leta reda på någon liten exe, det är ingen big deal, borde finnas någonstans.

http://www.nirsoft.net/utils/atnow.html måste jag förresten tipsa om, det kan du använda för att snabbt lägga till events som ska köra om en stund (jag tror inte man kan lägga till beständiga schemaläggningar med det) i Task Scheduler på din egen eller andra datorer i nätverket.

Nirsoft gör många förträffliga små verktyg, NirCmd på deras sida hade ett kommando för att logga ut användaren också, men använder du kommandot jag nämnde först ska du ju inte behöva det.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Man tackar Branstrom. I slutändan schemalagde jag cmd.exe /k shutdown.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

lurvy wrote:Man tackar Branstrom. I slutändan schemalagde jag cmd.exe /k shutdown.
med shutdown ska du ju kunna specificera meddelande och tid också.
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Kan man anberopa viloläget med kommandotolken och i så fall hur?
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
Post Reply