Val av bootOS

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Val av bootOS

Post by Kalleskaviar »

Tjena!

Jag installerade just windows på en kompís hårddisk som slav i min dator. Med båda hårddiskarna i datorn fick jag som väntat välja vilket OS jag ville starta i (XP eller XP, mycket informativt). Men, när jag plockade ur denna hårddisken försvann inte detta val. Jag får alltså fortfarande valet om jag vill boot i XP eller XP, nu ger dock båda alternativen samma resultat, start i det enda OS som finns.

Detta är ju egentligen inget problem, utan bara störande. Är det nån som vet hur man skulle kunna fixa detta?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

På hårddisken finns en fil som heter boot.ini, i vilken information om vilka operativsystem som skall kunna välja på finns.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Post by Kalleskaviar »

hm, efter lite letande tror jag jag hittade vad du menar. filen hittade jag inte, men jag kom till den indirekt. Här har vi vad den innehåller:


[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

nu är frågan vilken som är den korrekta?

rdisk(0), innebär det master och rdisk(1) slav?
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Ja.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Post by Kalleskaviar »

ok, cool. jag skrev om filen till:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

och nu funkar allt just.

en fråga bara, vad betyder "/fastdetect" samt "/NoExecute=OptIn"???
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ett annat alternativ om man inte vill vara i boot.ini och pilla kan juh vara att ställa in så att inte det kommer upp nån lista på alla olika OS som är installerade på datorn (högerklick på den här datorn -> egenskaper -> avanceratfliken -> uppstart och återställning).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

/fastdetect är om det skall vara det förvalda valet om jag inte missminner mig och /NoExecute är om winXP skall använda sig utav just NoExecute som är ett hårdvaruskydd emot ondskefulla saker som någon annan får förklara om du vill veta, heh.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply