musikspelare - Mp3

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

musikspelare - Mp3

Post by liger »

Tänkte köpa en musikspelare troligen en mp3 och då undrar jag om man behöver en speciell laddare till olika spelare, eller funkar en laddare på de flesta. Hur blir det nu, kan någon hjälpa till här?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag har bara haft mp3 spelare som man laddar genom datorn ( usb - firewire ) men till min senaste mp3 ( Jos mp-120 ) så kan man köpa till en vägg laddare och det kan man nog till som flesta stora mp3 tillverkarna.
The town where i was born...
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Om min mp3 nu har en inbyggd usb port, betyder detta att jag kan ladda den via datorn och i så fall hur långt blir tiden då?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Hmm, jag vet att det går genom ( som sagt tidigare ) med dom stora företagens mp3 spelare, så ja det borde gå. Med dom jag har haft så har det tagit ca 3-5h att ladda och då räckte dom i 10-25h. hoppas det är vad du undrade
The town where i was born...
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det beror helt på vilken spelare du köper. Det är bäst att kolla upp det för just den spelaren du vill ha.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

tack för svaren! Det hjälpte iaf tillräckligt, kan väl annars fråga butiken
x-axeln vs y-axeln
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Jag tänkte nämligen på en
PHILIPS SA178

eller

DENVER MP1002

och undrar då om dessa går att ladda på datan genom usb-porten. Sen vore det perfekt om ni kunde nämna fördelar samt nackdelar med dessa spelare så att jag kan tänka över det innan jag ger mig till affären.
tack på förhand för alla goda svar! :D

Lundh kortade länkarna
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Båda spelarna har ju ett AAA-batteri, dvs du får välja själv om du vill ha laddbart, och då får du köpa en egen extern laddare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Så alla AAA-batteri betyder att man kan ladda dessa om man köper en extern laddare eller? och hur länge tror ni att man kan ladda dessa?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

fruktfanatikern_bf wrote:Så alla AAA-batteri betyder att man kan ladda dessa om man köper en extern laddare eller? och hur länge tror ni att man kan ladda dessa?
Det beror på laddaren och hur fort batteriet tål att laddas...

Allt från nån timme till 12 timmar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

undrade detta för att det stod laddbart på en mp3 spelare, men då är ju i princip alla mp3 spelare laddbara om man köpern en extern laddare!? Då är det ju bara att köpa ett AAA-batteri som tål upp till 18 timmar och sedan köpa en lika kraftfull laddare, så har man ju allt klart där eller hur? kan ni inte rekommendera några fina och billiga laddare så ska jag försöka skaffa en tämligen bra laddare?!
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det måste vara laddningsbara batterier också.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

men det går ju att köpa laddningsbara batterier det jag har förstått iaf.
x-axeln vs y-axeln
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

hur blir det när man laddar via usb-porten då? Kan man ladda batteriet fullt eller är det bara ett begränsat antal timmar?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Har MP3-spelaren ett AAA-batteri kan du INTE ladda denna via USB-porten. Om nu detta gick skulle det medföra att ett alkaliskt batteri "exploderade", då dessa inte tåls att laddas.

Därför måste du i så fall köpa extern laddare med tillhörande batterier. Till exempel GP PowerBank är ett bra alternativ.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

jag påstod aldrig att Mp3-spelaren har AAA-batteri, utan den har en lithium eller något dylikt, men min fråga kvarstår om ni nu kan besvara dessa???
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MP3spelare med inbyggda batterier kan nästan alltid laddas via USB (eller firewire om det är en sån).

Jag har aldrig sett en MP3spelare med AA eller AAA som kan laddas från USBporten.

Laddtider och speltider skiljer mellan olika spelare, det finns inga svar som gäller för alla spelare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

AAA-batterier (eller LR06 om man vill det) finns förmodligen både laddbara och icke laddbara. Jag föredrar att köpa icke-laddbara från teknikmagasinet.

Om man köper laddbara så tror jag att det är bäst att ladda dem med en laddare av samma märke. (mao inte datorns moderkort.)
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

AA = LR06
AAA = LR03
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

AA = (Eligt mina erfarenheter LR6)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

kr1sse wrote:AAA-batterier (eller LR06 om man vill det) finns förmodligen både laddbara och icke laddbara. Jag föredrar att köpa icke-laddbara från teknikmagasinet.

Om man köper laddbara så tror jag att det är bäst att ladda dem med en laddare av samma märke. (mao inte datorns moderkort.)
Bullshit båda påståendena.

Du måste inte ha en laddare av samma märke för att ladda vanliga stavbatterier.

R6 = AA
R03 = AAA
(R14 = C)
(R20 = D)

Sätter man L framför betyder det att det är alkaliska batterier.

Bästa alkaliska AA för pengarna får man på ikea, 10st för 19:-, bästa AAA finns på Clasohlsons 10st för 32:-.

Bästa laddbara AA och AAA för pengarna får man på Biltema.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

"Bästa alkaliska AA för pengarna får man på ikea..."

Jo, IKEA:s batterier verkar utgöra standardjämförelsebatterier i många batteritester jag har läst.
Jag har själv inte använt de något speciellt. Men fått en uppfattning om att de inte är så jättebra med billiga.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

kr1sse wrote:"Bästa alkaliska AA för pengarna får man på ikea..."

Jo, IKEA:s batterier verkar utgöra standardjämförelsebatterier i många batteritester jag har läst.
Jag har själv inte använt de något speciellt. Men fått en uppfattning om att de inte är så jättebra med billiga.
Njae, IKEAs batterier är VARTA Alkaliska som är gjorda med IKEAs logga. För övrigt är det exakt samma batterier som Clas Ohlsons Alkaliska "CoTech".
Det är inte dom absolut bästa batterierna på marknaden, men dom är bra och det är definitivt bästa batterierna för pengarna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply