Tapetsera - Förlimma?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Crazy
Posts: 51
Joined: 2002-03-08 23:14:35
Location: Linköping
Contact:

Tapetsera - Förlimma?

Post by Crazy »

Tjoho alla barn!

Håller på och fixa ordning min otroligt lyxiga etta på 41 kvadrat, tänkte bland annat tapetsera om. Nu till min fråga, jag slet ner samtliga tapeter och bredspacklade samtliga väggar, nu undrar jag om det är nödvändigt att "förlimma" innan man sätter igång med uppsättningen av tapeterna.

Detta sitter nånstans i mitt bakhuvud, kan också vara helt åt skogen. Så finns de nån duktig Martin Timell wannabe som kan hjälpa mej?

Tapeterna i fråga är Easy Up tapeter.

MVH

Mattias

(De va ett jääääkla tag sen man va inne här och kollade:) kanske är fel ställe o fråga på..)
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Jag har ingen erfarenhet av "Easy up"-tapeter men när man tapetserar med vanliga tapeter stryker man lim på våden och låter den svälla en stund innan man sätter upp den. Jag antar att den blir lättare att få den jämn (sträcka ut) på väggen.

Tänk dessutom på att lägga skarvarna rätt så du slipper skuggor! :-*
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Anlita en målare som kan göra jobbet. Det är värt att lägga ner dem pengarna på det istället för att dem hänger snett eller att det blir luftbubblor inne i tapeterna.
Arbete ger frihet
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

GästenVLHA wrote:Anlita en målare som kan göra jobbet. Det är värt att lägga ner dem pengarna på det istället för att dem hänger snett eller att det blir luftbubblor inne i tapeterna.
Målare är dödens bekanta, dom är slarviga och dyra ^_^
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

* Maciato * wrote:
GästenVLHA wrote:Anlita en målare som kan göra jobbet. Det är värt att lägga ner dem pengarna på det istället för att dem hänger snett eller att det blir luftbubblor inne i tapeterna.
Målare är dödens bekanta, dom är slarviga och dyra ^_^
Dem är otroligt dyra med tanke på vad en tapet kostar att köpa, men slarviga vet jag inte.
Arbete ger frihet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

GästenVLHA wrote:Dem är otroligt dyra med tanke på vad en tapet kostar att köpa, men slarviga vet jag inte.
Morsan anlitade en målare från en rätt stor firma, han målade hela köket i helt fel färg, samt misslyckades med att sätta upp tapeterna, dom lossnade i alla kanter efter ett tag... Hans chef fick åka till morsan och fixa felen, dvs tapetsera om ett helt rum och måla om alla skåpluckor...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Måla själv, det är inte så svårt ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Crazy
Posts: 51
Joined: 2002-03-08 23:14:35
Location: Linköping
Contact:

Post by Crazy »

Har fått lite expertråd nu och man ska förlimma väggen cirka ett dygn innan tapetsering med utspätt tapetklister. OM man har spacklat mycke, vilket jag har gjort :)

Angående målare så får jag hjälp så de blir nog bra i slutänden, man vill ju slippa skämmas för hur de ser ut på väggarna när man tar med en biatch ifrån krogen ;)


/Matte
Post Reply