Bort med stora sedlar?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Tycker dom ska avskaffa kronan helt. :P
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

EZA wrote:Tycker dom ska avskaffa kronan helt. :P
Och du vill ha euro eller? nej fyfan.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag tycker att man bara borde ha kort att betala med, allting blir mycket coolare då. Helst skall det vara ett litet chip inplaneterat under tumen så att man bara kan trycka den mot en avläsare så dras summan därifrån.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Ghlargh wrote:Samma sak har sagts om massor av saker, och det har visat sig vara uppblåst av folk som förutspår katastrofer i allt dom ser.
det första man blir blind på är ögonen.. storebror vill se var du spenderar dina pengar.
lillis wrote:Jag tycker att man bara borde ha kort att betala med, allting blir mycket coolare då. Helst skall det vara ett litet chip inplaneterat under tumen så att man bara kan trycka den mot en avläsare så dras summan därifrån.
Nu är inte jag nån religiös fanatiker, men the mark of the beast i bibeln är skrämmande likt rfid-chippning.
Jag vägrar att bli chippad.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

EvilGhozt wrote:Dom vill att alla ska använda kort så alla registreras i olika databaser, jag tycker det är nog med att det går att spåra hälften av alla mina köp med kort (handlar ca 50% med kort). Jag sysslar inte med olaglig verksamhet, men jag vill ändå kunna vara något anonym, jag vill ju känna att man har lite frihet att allt jag gör inte dokumenteras/loggas... Allt går mot att dom stora jättarna ska ha så mycket kontroll över folket...

Tror inte det går igenom med något sådant förslag, men om, _"OM"_ det skulle det så är det ett stort steg mot ett helt stört samhälle med allt för mycket kontroll och lagar...
Jag är inne på din linje. Jag har inget emot att det finns möjlighet att betala med kort, men jag tycker inte för det att möjligheten att betala med kontanter ska försvinna.
Oavsett om jag köper en bok eller en HDTV så tycker jag att jag ska få välja om jag vill göra det med kort, eller med kontanter utan krav på att upge personnr eller visa upp släktträd eller dyl.



Eller varför inte ta det några steg längre?
Först avskaffar vi kontanter helt.
Sen lägger vi upp någon webservice där banker, försäkringsbolag, polis, fastighetsbolag, arbetsgivare, mm kan söka på personnr eller andra sökkriterier som namn och bostadsadress, och få upp information om personens konton och transaktioner.
Sen ser vi till att någon hackar det, eller har något löjligt lätt lösenord eller öppnar det helt publikt så att vem som helst kan söka på det.
Kan vi bara lägga till lite ytterliggare information så som relgionstillhörighet, politiska åsikter och vilka partners man har haft så blir det super!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om oron för spårbara transaktioner blir för stor lovar jag att nåt företag kommer sätta upp ett betalsystem med garanterad anonymitet på nån ö nånstans, som du betalar genom.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Istället för att avskaffa kontanter direkt borde staten kanske se till (fråga mig inte hur) att det blir bekvämare(och billigare) att betala med kort, och ta bort kontanter successivt i takt med att behovet minskar. När jämvikt skapas, låt det vara.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag tycker de ska avskaffa pengar helt och hållet. Då ska ni få se på minskad rånrisk.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

De satans bankerna får sluta med sina ockeravgifter på korten isåfall..

Både terminalerna och användandet kostar..
...Gubbe....
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Försvinner de svenska sedlarna kommer svenskarna handla med €uro istället. Jag skulle gärna vilja se staten stoppa det. Främst av den anledningen att en majoritet av riksdagsledamöterna är EMU-positiva. Sker detta kommer det leda till att vi lurar oss själva. "Sida vi sida, tillsammans hjälps de åt..."

Vad tror ni om den analysen?
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ZoM wrote:Försvinner de svenska sedlarna kommer svenskarna handla med €uro istället.
Nej, svenskarna kommer handla med mindre sedlar och kontokort.
Life's a joke, yuk it up.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Själv så använder jag bara 20-, 50- och 100-sedlarna. Summor över iaf 200 kr brukar jag ta på kort då att ha t.ex 1 000 kr på sig för att handla med sedlar känns dumt, då jag just har ett kreditkort som är kopplat till ett bankkonto (... som jag brukar ha max X antal tusen kronor på för buffert och OM man skulle tappa kortet. Internet-bank och E-sparkonto löser detta utmärkt.).

Avskaffande av 1 000 kr-sedlarna anser jag som ett bra alternativ samt kanske minska kreditkortsavgifterna, hur stora dom nu är, för att gynna kortanvändningen.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

TinyTeeth wrote:
ZoM wrote:Försvinner de svenska sedlarna kommer svenskarna handla med €uro istället.
Nej, svenskarna kommer handla med mindre sedlar och kontokort.
Klockrent.

Bara för att sedlarna försvinner kommer inte euron automatiskt.
Arbete ger frihet
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Fan ingen som använder 1000lappar idag..

Förtuom lewsers som betalar 50 spänn för att ta ut pengarna på banken..

Och de är sällynta som tur är :)

1, 5, 10, 20, 50, 100, 500 är de valörena som används..

Folk har i regel inga kontanter på sig iallafall..

Säljer satans mycket på kort. PÅ småsummor ända ner till 10an..


Man kanske skulle inför kortavgift??
...Gubbe....
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Tha_Hool wrote:De satans bankerna får sluta med sina ockeravgifter på korten isåfall..

Både terminalerna och användandet kostar..
Gratis rekommendation: byt bank ::)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

SONY wrote:Gratis rekommendation: byt bank ::)
alla banker tar väl avgift för transaktioner under 100kr på kort?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

1000:- sedlarna samt 500:- sedlarna kan man avskaffa. Men resten tycker jag bara är en dum idé.
We dance to all the wrong songs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

P-NILZ wrote:Och du vill ha euro eller? nej fyfan.
Någonting säger mig att du inte ens har en aning om vad det skulle innebära.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fenix wrote:
SONY wrote:Gratis rekommendation: byt bank ::)
alla banker tar väl avgift för transaktioner under 100kr på kort?
Vad jag vet tar alla banker ut en fast avgift på alla kortköp, det är bara det att flertalet butiker som tar ut kortavgift eller nekar kortköp för låga summor inte anser det värt att slåss om ett par kronor på en hundralapp.

Det löjliga här är att butikerna betalar för kort-terminalerna, ett antal tusen (denna avgift är mer eller mindre helt befogad) men sen tar dom ut en helt obefogad och till tjänsten relativt skyhög transaktionsavgift per betalning, det är dessa som måste bort för att vi ska kunna öka kortköpen även för mindre saker utan att priserna går upp.

Det måste dock finnas kvar något billigt och enkelt alternativ till kort för att kunna betala pengar till folk som inte har kortläsare, antingen det, eller en möjlighet för privatpersoner och små butiker att skaffa en billig kortbetalningsmottagare som kopplas till datorn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

SONY wrote:
Tha_Hool wrote:De satans bankerna får sluta med sina ockeravgifter på korten isåfall..

Både terminalerna och användandet kostar..
Gratis rekommendation: byt bank ::)
Till vad?
...Gubbe....
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Tha_Hool wrote:
SONY wrote:
Tha_Hool wrote:De satans bankerna får sluta med sina ockeravgifter på korten isåfall..

Både terminalerna och användandet kostar..
Gratis rekommendation: byt bank ::)
Till vad?
Jag har Nordea och då förekommer endast en månads/årsavgift som är låg.
Arbete ger frihet
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

GästenVLHA wrote:
Tha_Hool wrote:
SONY wrote:
Tha_Hool wrote:De satans bankerna får sluta med sina ockeravgifter på korten isåfall..

Både terminalerna och användandet kostar..
Gratis rekommendation: byt bank ::)
Till vad?
Jag har Nordea och då förekommer endast en månads/årsavgift som är låg.
Bytte bort Nordea för att de var så allmänt kassa och dyra..

Nordea är ondare än APB :o
...Gubbe....
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:
lither wrote:I första hand handlar det om att få med sig stora summor pengar när man rånar en bank. Att man vill få med sig så mycket som möjligt är en självklarhet, men jag tror över huvud taget inte på att man skulle tappa "behovet" av att råna en bank. Fyller du en bil med pengar får du med dig tillräckligt mycket för att leva gott på det, vare sig det är tusenlappar eller hundralappar.
Jag sa inte att rånen kommer upphöra, jag sa att dom kommer minska.
Ingen kommer vilja göra så grova och offentliga rån som vi sett senaste månaderna om allt man kommer iväg med är några futtiga tio tusen i skrynkliga tjugor.
~ 150 000 000sek/10 = 15 000 000sek

...inte så ynkliga summor om du frågar mig. Jag tror inte lösningen är att ta bort de höga valörerna.

Jag tror dessutom att det här bara är en undanflykt för att få bättre kontroll över skattefusket. Och då tycker jag att de går helt fel väg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

GästenVLHA wrote:Jag har Nordea och då förekommer endast en månads/årsavgift som är låg.
Du har nordea och driver butik som tar emot kort?

Kortavgifterna för köp inom landet är avgifter som tas ut av butiker, inte av dig.

Du får antagligen betala en liten procentuell avgift på alla kortbetalningar till utlandet dock.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Jag är så ***** trött på denna debatt om kortavgifter och alla som gnäller. Varför är det ingen som klagar på de avgifter som butikerna får betala för kontanthanteringen och som de självklart tar ut av konsumenterna?? ::)
Post Reply