Jag skulle vilja lära mig att laga tv-apparater...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Jag skulle vilja lära mig att laga tv-apparater...

Post by dangon »

Kan ngn tipsa mig till ngn sida där man kan lära sig att mecka med tv-apparater. För att jag har tv som ibland stänger av sig själv så jag undrar vad det är som spökar eller håller på att gå sönder..

Tacksam för svar.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Brukar den spontant självdö så bör du kolla lödningar vid varma komponenter såsom effektresistorer, dioder och tyngre komponenter som transformatorer.

Du kan även ha tur att det -kanske- sitter ett värmeskydd som slår ifrån, ovanligt varma transistorer i switchningar brukar bero på uttorkade elektrolytkondensatorer, kondensatorer som sitter i serie med basen på transistorn och förser den med styrsignal, blir kondensatorn otillräcklig får transistorn inte fyrkantsvåg utan nåt mellanting vilket gör att det blir stora värmeförluster i den. Men oftast brukar transistorerna bara gå sönder.

Det kan ju vara en switchningsregulatorkrets (IC'n som styr switchningen) som kanske går varm vilket kan bero på ovanligt mycket damm som blir som värmeisolering, du kommer sannorlikt bli förvånad över hur mycket damm det finns i TV'n. Det kan ju även bero på att transistorn löser ut kretsens interna överhettningsskydd vilket kan bero på att kylaren sitter nära IC'n.

Mest troliga är dock kondensator eller lödfelen.

Sen vet man aldrig, kan finnas många långt mer långsökta felorsaker, kanske blir överslag nånstans eller så.

I vilket fall som helst vill jag utfärda en VARNING, bildrör utgör en fara för dig ifall du råkar komma åt högspänningens ledare (sladden innuti det stetoskopliknande på ovansidan av bildröret) för där inne är det tiotusentals volt samt att bildrör är väldigt känsliga för mekanisk åverkan, det är vakuum i bildrör (ingen luft io dom vilket resulterar i ett högt undertryck) och implosionen i kombination med glas kan ha väldigt obehagliga effekter på den mänskliga kroppen. Det sitter även en stor kondensator precis efter likriktaren i nätdelen där nätspänningen kommer in, den innehåller en bit över 300V vilket inte är så kul att komma emot.

TV-apparater, oscilloskop eller datorskärmar, ja allt som innehåller bildrör innehåller dessa "farliga" komponenter såsom högspänning och implosionsrisk i bildröret.
Kan inget om mycket
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

är det inte bättre om du bara talar om vilken källa du använt dig av så att vi kan ta del av det??
x-axeln vs y-axeln
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

fruktfanatikern_bf wrote:är det inte bättre om du bara talar om vilken källa du använt dig av så att vi kan ta del av det??
Han kanske använt egen kunskap?
Arbete ger frihet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du som är nybörjare ska absolut inte in i en TV och pilla. För detta så går man i skolan där man gradvisa fixar problem i en tv. För det första så lär man sig och så hur en tv fungerar och inte stoppar in näsan i den direkt. Låt bli säger jag ;) Förmodligen har du inte instrument som krävs att fel söka, ex ett oscilloskop.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

kanske köpa ny tv? Köpa lite 'hur jag mekar med el och lagar spökande tv-apparater' -böcker hos elfa? Jag skulle nog köpt ny tv och kastat den gamla från andra våningen i backen, det är så härligt ljud när bildröret imploderar.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

perhaven wrote:härligt ljud när bildröret imploderar.
Sluta frästa mig, har gjort det förr oooo fan vilken kick man fick! kändes som man gick på droger hur det nu känns ::) ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Håller med ADiS. Att meka med TV/skärmar är inte samma sak som att meka med datorn. Att meka med TV kan jämföras med att meka med datorns nätagg med strömmen på, möjligen ännu farligare än det.


Själv vågar jag inte ens öppna TV/skärmar trots att jag är rätt så duktig på att fixa saker annars.
DDS for life!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det finns ingen guide som heter "såhär lagar du en TV". Det är något man lär sig under lång tid. Att en teve stänger av sig kan bero på i princip vad som helst. För att felsöka behöver man ofta schemat, där man kan kolla av alla testpunkter och få reda på hur signalerna ska se ut.
Ibland kan man ha tur att hitta fel mha kylspray eller att knacka på diverse komponenter, och sen löda om/byta ut och hålla tummarna...

Och man måste ju då ha teven igång när man håller på. Jag jobbade förut på ett ställe där jag bl.a fixade videomonitorer. Enkla sådana med bara ett kretskort. Det var inte så mycket som kunde gå sönder. Oftast standardfel som brända effekttransistorer till högspänningsdelen.
En gång när jag skulle trimma in högspänningen pga att bilden såg ut som ett timglas kom jag för nära en pinne på trafon där och PANG så luktade det bränt fläsk. Det gjorde förbannat ont kan jag säga...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

MadModder wrote:En gång när jag skulle trimma in högspänningen pga att bilden såg ut som ett timglas kom jag för nära en pinne på trafon där och PANG så luktade det bränt fläsk. Det gjorde förbannat ont kan jag säga...
Hehe, varför var du och skruvade på högspänningen om bildgeometrin var fel? :P Enda man kan göra där är ju att ställa fokus.

fruktfanatikern_bf
Hett tips, som tidigare sagts kan du lämna in den på nån gymnasieskola där de mekar med TV och annan hemelektronik, de tar max ettpar hundringar plus komponentkostnad. Och som GästenVLHA sa, det var av egen kunskap. Viktigt när man felsöker är att man förstår sig på konstruktionen så man ser helheten och därefter bedöma det troliga felet.
Kan inget om mycket
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

ADiS wrote:Du som är nybörjare ska absolut inte in i en TV och pilla. För detta så går man i skolan där man gradvisa fixar problem i en tv. För det första så lär man sig och så hur en tv fungerar och inte stoppar in näsan i den direkt. Låt bli säger jag ;) Förmodligen har du inte instrument som krävs att fel söka, ex ett oscilloskop.
oscilloskop lär han inte behöva för att fixa en tv slå på tvn å knacka lite med en skruvmejsel på kretskortet slår den av då är det troligen en lödning.
Annard får man värma kondingarna en och en och kyla dom med kylsprej för att se om dom torkat.

Men visst kan man få sig en liten stöt i en tv om man pillrar på fel ställen så har man ingen elkunskap ska man nog låta bli.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

EZA wrote:
ADiS wrote:Du som är nybörjare ska absolut inte in i en TV och pilla. För detta så går man i skolan där man gradvisa fixar problem i en tv. För det första så lär man sig och så hur en tv fungerar och inte stoppar in näsan i den direkt. Låt bli säger jag ;) Förmodligen har du inte instrument som krävs att fel söka, ex ett oscilloskop.
oscilloskop lär han inte behöva för att fixa en tv slå på tvn å knacka lite med en skruvmejsel på kretskortet slår den av då är det troligen en lödning.
Annard får man värma kondingarna en och en och kyla dom med kylsprej för att se om dom torkat.

Men visst kan man få sig en liten stöt i en tv om man pillrar på fel ställen så har man ingen elkunskap ska man nog låta bli.
Det räcker med en ganska liten stöt för att man ska hoppa till och riskera att skada något eller smälla bildröret.
Kan inget om mycket
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Bad_and_ugly wrote:
EZA wrote:
ADiS wrote:Du som är nybörjare ska absolut inte in i en TV och pilla. För detta så går man i skolan där man gradvisa fixar problem i en tv. För det första så lär man sig och så hur en tv fungerar och inte stoppar in näsan i den direkt. Låt bli säger jag ;) Förmodligen har du inte instrument som krävs att fel söka, ex ett oscilloskop.
oscilloskop lär han inte behöva för att fixa en tv slå på tvn å knacka lite med en skruvmejsel på kretskortet slår den av då är det troligen en lödning.
Annard får man värma kondingarna en och en och kyla dom med kylsprej för att se om dom torkat.

Men visst kan man få sig en liten stöt i en tv om man pillrar på fel ställen så har man ingen elkunskap ska man nog låta bli.
Det räcker med en ganska liten stöt för att man ska hoppa till och riskera att skada något eller smälla bildröret.
smälla bildröret ?
bryta av halsen kan man ju råka göra men smälla det vet jag ingen som gjort genom att laga en tv
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

mm bildröret kan man nog inte implodera igenom att koppla in det fel :) Det enda sättet är nog att slå på det eller tappa tvn
Nix
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Byt ett "eller" mot ett "och" i mitt förra inlägg.
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

EZA wrote:oscilloskop lär han inte behöva för att fixa en tv slå på tvn å knacka lite med en skruvmejsel på kretskortet slår den av då är det troligen en lödning.
Annard får man värma kondingarna en och en och kyla dom med kylsprej för att se om dom torkat.

Men visst kan man få sig en liten stöt i en tv om man pillrar på fel ställen så har man ingen elkunskap ska man nog låta bli.
Jag sa fel söka. Men vissa tycks inte veta hur jävla lätt man hittar fel med ett oscilloskop om man nu som madmodder sa har schemat och känner till signalerna. Men visst, slå runt i en tv du... ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Bad_and_ugly wrote:Hehe, varför var du och skruvade på högspänningen om bildgeometrin var fel? :P Enda man kan göra där är ju att ställa fokus.
tja... det var en grön rektangulär klump på ca 12x8x2cm fylld med ingjutningsmassa som kabeln till sidan av bildröret kom ut ur, och på sidan av klumpen fanns två ställskruvar och bilden ändrade på sig när man vred på dem. Riktigt gammalt skrot. Monokrom gul/svart, med inbyggd långsam cirkelrörelse så inte tidtabellerna som visades på den skulle brännas in.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

ADiS wrote:
EZA wrote:oscilloskop lär han inte behöva för att fixa en tv slå på tvn å knacka lite med en skruvmejsel på kretskortet slår den av då är det troligen en lödning.
Annard får man värma kondingarna en och en och kyla dom med kylsprej för att se om dom torkat.

Men visst kan man få sig en liten stöt i en tv om man pillrar på fel ställen så har man ingen elkunskap ska man nog låta bli.
Jag sa fel söka. Men vissa tycks inte veta hur jävla lätt man hittar fel med ett oscilloskop om man nu som madmodder sa har schemat och känner till signalerna. Men visst, slå runt i en tv du... ;)
Hitta en kalllödning i med ett oscilloskop :P tur att inte man gör det som tvreperatör då skulle man vara tvungen att skriva upp en veckas arbete på en tv vilket skulle bli lite dyrt för kunden.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

EZA wrote:Hitta en kalllödning i med ett oscilloskop :P tur att inte man gör det som tvreperatör då skulle man vara tvungen att skriva upp en veckas arbete på en tv vilket skulle bli lite dyrt för kunden.
Signalerna kan förändras på en dålig lödning.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

ADiS wrote:
EZA wrote:Hitta en kalllödning i med ett oscilloskop :P tur att inte man gör det som tvreperatör då skulle man vara tvungen att skriva upp en veckas arbete på en tv vilket skulle bli lite dyrt för kunden.
Signalerna kan förändras på en dålig lödning.
Visst men oftast är det kontakt eller inte känns lite jobbit att vänta...
När det finns enklare sätt att hitta lätta fel i utan att behöva ett oscilloskop.
Post Reply