programmering!??

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

programmering!??

Post by liger »

Hej alla glada programmerare! Jag är nämligen intresserad av att börja programmera lite enkelt på amatör nivå och då undrar jag vilka gratis versioner som är tillgängliga på internet. Vore bra om ni kunde nämna fördelar samt nackdelar med att programmera som en nybörjare så att jag får en liten uppfattning om hur det hela fungerar!! ;D

Tack på förhand!!
x-axeln vs y-axeln
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Programmers heaven

Där finns mycket information om allt möjligt. Du måste själv välja något språk. Vilket som är lämpligt spelar väl egentligen ingen större roll men Python och Java är språk som jag tycker är relativt bekväma att börja med.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Annars brukar jag rekommendera Python och en bra bok eller tutorial.

För att komma igång:
http://www.hetland.org/python/instant-hacking.php

En bok (fritt tillgänglig på nätet):
http://www.ibiblio.org/obp/thinkCSpy/


Här kan du finna massa med distanskurser från MIT i programmering:
www.ocw.mit.edu/
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

vad är det lättaste programmerings språket, och dessutom vill jag ha en gratis version av den för att känna av lite. Java verkade vara lite komplicerat för mig och det är nog bäst om jag nämner att det här är första gången jag skall testa mig på programmering!! :D
x-axeln vs y-axeln
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Läs första kapitlet här:

http://diveintopython.org/toc/index.html
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

är det så att man inte behöver något program, utan det räcker med att man kan skriva dessa på notepad!! Om det nu behövs program vore det bra om ni kunde nämna några gratis?? Hmm, det kanske låter konstigt men undrar om man kan drabbas av virus eller annat elände när man håller på med sådant?? I så fall skulle brorsan bli väldigt arg! :P
x-axeln vs y-axeln
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fruktfanatikern_bf wrote:är det så att man inte behöver något program, utan det räcker med att man kan skriva dessa på notepad!! Om det nu behövs program vore det bra om ni kunde nämna några gratis?? Hmm, det kanske låter konstigt men undrar om man kan drabbas av virus eller annat elände när man håller på med sådant?? I så fall skulle brorsan bli väldigt arg! :P
Du löper inte större risk att drabbas av virus när du tankar något till din programmering än vad du gör när du laddar ner något annat. Håller du dig till sidor som verkar riktiga och vettiga brukar chansen vara väldigt liten.

Nu till svaret; du kan mycket väl jobba med notepad om du vill för att skriva all kod, fördelen med att ha ett särskilt program är att det kan känna av koden du skriver och färga olika saker olika. Då får man lättare överblick över koden samt ser snabbare om man missat något tecken.

När jag programmerar i c++ använde jag devcpp, där fanns både en färgande editor att skriva i samt en kompilator.

Kompilatorn är viktigare än editorn, det är den som gör om din kod till ett fungerande program.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Man skriver ner sin kod i vilken editor som helst, sparar denna i råformat och kompilerar den sedan med en valfri (oftast helt gratis ja) kompilator. Om man däremot vill ha ett helt utvecklingsmiljö så kan det kosta. (Som t.ex. Microsofts Visual Studio)

Nu känner jag dessvärre inte till någon Python IDE då det lilla jag gjort har varit snabbt hackande i nano men jag kan slå vad om att det finns något tillägg till emacs som ger python-stöd t.ex. Om du skulle vilja kolla in Java ändå så kan jag bland annat rekommendera Eclipse. Även om det kan kännas bloatat i början så vänjer man sig snabbt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

menade du att jag skulle ladda ner den här kompliatorn?

http://www.eclipse.org/downloads/index.php

Eclipse SDK 3.1.1 heter den för nybörjarna! Är det den rätta eller finns det något annat??
x-axeln vs y-axeln
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Eclipse är alltså en hel utvecklingsplattform. Vad du laddar ner där är alltså ungefär som att ladda ner word och istället för att printa så kompilerar den. Som det står behöver du minst JRE för att faktiskt kunna köra Eclipse dock. (Rekommenderar 5.0, även om Eclipse bara kräver 1.4)

Som sagt dock, Eclipse är ett alternativ om man vill programmera vissa språk (främst Java) men den lär inte ut hur man programmerar, bara hjälper en att programmera när man väl kan det.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

PHP är ett bra språk att börja med, helt notepadkompatibelt också ;)
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Tack för PHP, kan väl klura ut hur den fungerar? Har du någon tips på en bra sida där man kan kolla up mer fakta!
x-axeln vs y-axeln
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

fruktfanatikern_bf wrote:Tack för PHP, kan väl klura ut hur den fungerar? Har du någon tips på en bra sida där man kan kolla up mer fakta!
Läs nems länkar om python också.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Annars kan man även göra en del roliga saker i gamemaker. Och de är garanterat på nybörjarrnivå.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

486-Moddare wrote:Annars kan man även göra en del roliga saker i gamemaker. Och de är garanterat på nybörjarrnivå.
Anledningen till att nem och jag lipar om pythonsidorna jämt (instant-hacking-länken) är att de inte bara lär ut python utan
programmering i allmänhet, på ett sätt som folk kan begripa.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

det låter intressant! Ska kolla upp det. 8)
x-axeln vs y-axeln
Post Reply