Dreamhack Winter 2005 avslutat

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Dreamhack Winter 2005 avslutat

Post by Najze »

Image
Idag var sista dagen för världens största LAN, Dreamhack Winter, som i år firar 10-års jubileum.

Sedan i torsdags har över 6000 personer varit samlade i den stora Elmia-mässan i Jönköping för att träffa likasinnade och utöva de intressen som de har gemensamt. Allt från spelturneringar, moddning, överklockning, till att binda nya kontakter.

Fragzone har under hela evenemanget skrivit om de händelser som kunnat skådats och upplevts. De har flera artiklar och guider som till exempel: "Den ultimata packlistan för LAN" och "11 ursäkter till tjejen för att kunna åka till Jönköping". FZ Crew har även skrivit dagböcker där man kan följa LAN:et dag för dag. Är man mer intresserad att se bilder från evenemanget så finns även det. Du hittar allt på dreamhack.fz.se.

Hos IDG kan man läsa en kort artikel om hur det är för Telia att gå in som ansvarig för Internetuppkopplingen.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Det var trevligt. Lite för varmt bara, men vad kan man förvänta sig?
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

Jag saknar de gamla goda dagarna när demoscenen var stor och levande. Tidigt 90-tal. Inget tjafs om headshots, bara flödande kreativitet. Ser ingen anledning nu för tiden att dra till dessa sammankomster.

Visst, demoscenen finns fortfarande, men den har förlorat sin gnista.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Kazutoyo wrote:Ser ingen anledning nu för tiden att dra till dessa sammankomster.
Nej, usch för dreamhack. Men varför inte åka på demopartyn? Är väl inget fel på demoscenen idag?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

jallabert wrote:
Kazutoyo wrote:Ser ingen anledning nu för tiden att dra till dessa sammankomster.
Nej, usch för dreamhack. Men varför inte åka på demopartyn? Är väl inget fel på demoscenen idag?
När Dreamhack startade för 10 år sedan så var det i huvudsak ett demoparty.

Men jag ser personligen som demoscenen som en grupp av människor som pressar hårdvarugränser. Det var riktigt tufft och se hur mycket de kunde få ut från en 7MHz A500 eller 14MHz A1200.

Idag så är det inte riktigt så längre, med 3GHz datorer, monstergrafikkort och 64+ musikkanaler. Gränser har suddats ut med teknikens framsteg.

Visst, det släpps fortfarande lite läckra grejer, men de är inte lika revolutionerande eller imponerande längre. Iaf inte enligt mig. .theprodukkt är i stort sett de enda som impat mig de senaste 5 åren med sina extremt små demos.

Fast å andra sidan, så har jag ju faktiskt inte sett så himla många demos de senaste 5 åren heller :P
User avatar
jarlen
Posts: 36
Joined: 2002-07-15 18:56:40
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by jarlen »

Hemma igen, trött. Så det ska vara. Kul var det.
Fort gick det. All I got was this lousy "ABIT-svettarmband" ;)
Bäst i år: -Hallå!
Sämst i år: -Hallå!

Hoppas alla andra hade lika kul som jag.
//JARLEN :: SHUTTLE SN85G4 | ATHLON64 3000+ S754 | 1024MB PC3200 CAS2.5 | SAPPHIRE X800 PRO | 2x120GB MAXTOR SATA-RAID0 | SB LIVE! 5.1 DIGITAL |

//NUMBER2 :: ASUS P4P800 DELUXE | P4 NW 2.8C HT | 512MB PC3200 | 40GB FUJITSU | SB 128 PCI | ASPIRE 500W |
hitmewithastick

Post by hitmewithastick »

oh vad jag håller med, det var varmt, det var synd att det inte var fler demos, skrota cs och -HALLÅ var skönt de första gångerna, men satan vad drygt det blev efter ett par hundra.

dum di dum, men man kommer nog till nästa dhw ändå, hade bra skoj.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

hitmewithastick wrote:oh vad jag håller med, det var varmt, det var synd att det inte var fler demos, skrota cs och -HALLÅ var skönt de första gångerna, men satan vad drygt det blev efter ett par hundra.

dum di dum, men man kommer nog till nästa dhw ändå, hade bra skoj.
Japp, DH var över förväntan på de flesta punkter, synd bara att man inte hamnade på samma rad som mina bröder utan vi blev utspridda, samt att bordsytan var allt annat än generös vilket skapade problem med min nätta lilla 21" CRT...

Ljudnivån var hög, men det var gutt, har de 14kW ljudanläggning (enligt mediatower crew) så måste de ju få poppa lite ;) sem om CSpojke_13 inte hör fotstegen i counter - strike så är det väl synd om honom ::)

De spelade skön chip-musik med, som demos, helt suverän! Fast det var delade meningar om det på mirkken :P
Kan inget om mycket
User avatar
jarlen
Posts: 36
Joined: 2002-07-15 18:56:40
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by jarlen »

Annan rolig grej. #dreamhack.trade var helt galet. Troligen har det aldrig gjorts så många affärer, på så liten tid, på samma plats.

Jag har en mirc-logg på 28.5mb från #dreamhack.trade på ca 72h.

EDIT: 210 000 rader i loggen. (48 rader i minuten under 72h).
//JARLEN :: SHUTTLE SN85G4 | ATHLON64 3000+ S754 | 1024MB PC3200 CAS2.5 | SAPPHIRE X800 PRO | 2x120GB MAXTOR SATA-RAID0 | SB LIVE! 5.1 DIGITAL |

//NUMBER2 :: ASUS P4P800 DELUXE | P4 NW 2.8C HT | 512MB PC3200 | 40GB FUJITSU | SB 128 PCI | ASPIRE 500W |
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Kazutoyo wrote:När Dreamhack startade för 10 år sedan så var det i huvudsak ett demoparty.
Och sen blev det ett cs-party för småbarn.
Kazutoyo wrote:Men jag ser personligen som demoscenen som en grupp av människor som pressar hårdvarugränser. Det var riktigt tufft och se hur mycket de kunde få ut från en 7MHz A500 eller 14MHz A1200.
Det här demot tycker jag att är precis det du pratar om http://www.pouet.net/prod.php?which=16376, var lite kul när de visade det på breakpoint, alla skrek som galningar :D

Finns ju fortfarnade mycket folk på amiga- och c64-scenen också.
Kazutoyo wrote:Idag så är det inte riktigt så längre, med 3GHz datorer, monstergrafikkort och 64+ musikkanaler. Gränser har suddats ut med teknikens framsteg.

Visst, det släpps fortfarande lite läckra grejer, men de är inte lika revolutionerande eller imponerande längre. Iaf inte enligt mig. .theprodukkt är i stort sett de enda som impat mig de senaste 5 åren med sina extremt små demos.

Fast å andra sidan, så har jag ju faktiskt inte sett så himla många demos de senaste 5 åren heller :P
Jag tycker inte direkt att det är något dåligt med att det nästan inte finns några gränser nuförtiden, det släpps ju mycket som är riktigt bra. Och gillar man gränser så finns ju t.ex. 4k.

Demot som vann på assembly i år var ju inte precis dåligt, synd att jag råkade däcka mitt i democompot och missade det ;D
http://www.pouet.net/prod.php?which=18350

Gillar även det som kom 3:a, speciellt musiken :)
http://www.pouet.net/prod.php?which=18351
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
wheki

Post by wheki »

Hah, folk skriver att det var varmt, jag satt på D62 och frös rätt mycket :P Satt med vinterjackan på stora delar av helgen.. Kan dock va för att jag är van vid hög temperatur och att man var väldigt trött.
Men annars tycker jag det va kul där! :) Första gången för mig.
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

jallabert wrote:Och sen blev det ett cs-party för småbarn.
Heh, jo. Så synd.
jallabert wrote:Det här demot tycker jag att är precis det du pratar om http://www.pouet.net/prod.php?which=16376, var lite kul när de visade det på breakpoint, alla skrek som galningar :D
Hahahaha :D En remake av Second Reality av Future Crew ;D Klassiskt PC demo från den gamla goda tiden ;) Vann Assembly '93.
jallabert wrote:Jag tycker inte direkt att det är något dåligt med att det nästan inte finns några gränser nuförtiden, det släpps ju mycket som är riktigt bra. Och gillar man gränser så finns ju t.ex. 4k.

Demot som vann på assembly i år var ju inte precis dåligt, synd att jag råkade däcka mitt i democompot och missade det ;D
http://www.pouet.net/prod.php?which=18350
Näe, det är inte dåligt att gränserna nu är borta. Ger folk mer frihet att genomföra deras visioner. Men jag saknar det ändån. Fast jag är väl en gammal nostalgiskt gubbe angående detta antar jag ;D

Gamle Kazutoyo mannen: I mina dar så fick vi gå 40 mil till närmsta demo!
*Reser käppen och pekar framför honom*
Gamle Kazutoyo mannen: Och det var i snöstorm också!
*Somnar*

Ick, gubbe innan 30. Brrrr. :o

Demot som vann Assembly '05 var dock rätt häftigt :) Väldigt läckert. Tyckte däremot inte om det andra demot som kom trea.
Locked