Snart första advent

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Emo66
Posts: 4
Joined: 2005-11-27 13:25:01

Post by Emo66 »

Jag ska inte göra ett smack! Hatar julen! Bara att se juleljus gör mig förbannad!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag tillhör även den skalan som faktiskt inte gillar jul. Så idag så kommer jag inte göra ett smack, trotts att jag även fyller år idag. Men den firade jag igår. Soulkväll på kårhuset var min present.

:)
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Grattis!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Grattis!

(min lillasyster fyller också år idag :) )
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Jag har aldrig förstått mig på julen egentligen, måste säga att jag är i samma linje som EMO66.

Julen handlar bara om att folk ska konsumera så mycket som möjligt och äta sig feta, supa. Vad är vettet med det? Sedan så ljuger man till sina barn och hittar på historier om en röd gubbe. Bättre att vara seriös, spara sina pengar och göra något vettigt.

Sedan så anser jag att folk ska vara troende för att fira, annars är det ju bara hyckleri.
Allt är som det ska vara.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Julen är magisk. På något sätt, hur mycket man än tycker att det bara är köp köp köp, lyckas den alltid vagga in en i julstämning. Det där speciella att sätta på första julmusiken så här kring advent. Börja pynta så smått. Gå ut och titta på en gran som man vill köpa. Ställa sig vid spisen och göra julgodis. Allt detta till budskapet att en liten gosse föddes för 2000 år sedan. Mycket avslappnande och hemtrevligt.

Jag tror inte att jag skulle klara mig utan en jul med familjen. Det skulle ta emot. Det som är allra viktigast med julen, trots allt, är att man får vara nära släkt och vänner en stund. Ett avbrott från den grå vardagen.

Jag älskar julen helt enkelt.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
tookish
Posts: 58
Joined: 2003-07-30 16:28:31
Location: Stockholm

Post by tookish »

vi har satt upp adventssaker i alla fönster och en ljusslinga i trädet på framsidan. och så har jag och syrran bakat lussebullar :) vi och mamma har druckit glögg och ätit pepparkakor också.

jag tror att jag ska byta till min julavatar nu :P
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Kristendomen har ju bara kapat julen och framställt den som sin egen. Skit i den religiösa propagandan som kristna, politiker och journalister spyr ut sig vid den här tiden. Man kan tillägna sig Julen precis så som man finner det lämpligt själv. Det är bara att slappna av. Kyrkan har redan förlorat och på senare år verkar det som om prästjävlarna desperat försöker slå tillbaka. Gör det inte enkelt för dem genom att nämna Jul och kristendom i samma mening.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

wille wrote:Julen är magisk. På något sätt, hur mycket man än tycker att det bara är köp köp köp, lyckas den alltid vagga in en i julstämning. Det där speciella att sätta på första julmusiken så här kring advent. Börja pynta så smått. Gå ut och titta på en gran som man vill köpa. Ställa sig vid spisen och göra julgodis. Allt detta till budskapet att en liten gosse föddes för 2000 år sedan. Mycket avslappnande och hemtrevligt.

Jag tror inte att jag skulle klara mig utan en jul med familjen. Det skulle ta emot. Det som är allra viktigast med julen, trots allt, är att man får vara nära släkt och vänner en stund. Ett avbrott från den grå vardagen.

Jag älskar julen helt enkelt.
Faktiskt. Den där "Usch, jag hatar julen för att den är kristen"-grejen är verkligen uttjatad och löjlig.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Avataren uppdaterad inför julen.

Och i fönstret mitt står det en ljustake, mer julpynt i mitt rum blir det inte. Förutom julmusten då. :->
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Lyssnar på CD:n Lars Christmas med Lars Vegas Trio just nu, och förstår samtidigt varför ingen julstämning infann sig förra året. Ingen julstämning utan Lars Vegas Trio!
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Post by Vash »

FreedomFighter wrote:Jag har aldrig förstått mig på julen egentligen, måste säga att jag är i samma linje som EMO66.

Julen handlar bara om att folk ska konsumera så mycket som möjligt och äta sig feta, supa. Vad är vettet med det? Sedan så ljuger man till sina barn och hittar på historier om en röd gubbe. Bättre att vara seriös, spara sina pengar och göra något vettigt.

Sedan så anser jag att folk ska vara troende för att fira, annars är det ju bara hyckleri.
Ja, vad är det för vettigt i att köpa presenter till sina nära och kära och
få några tillbaka? Varför ska man äta gott och ha trevligt tilsammans
med folk man kanske inte träffar så ofta annars? Vad är det för
mening med att klä ut sig till tomte för att försöka roa barnen?
stealth wrote:Faktiskt. Den där "Usch, jag hatar julen för att den är kristen"-grejen är verkligen uttjatad och löjlig.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Last edited by Vash on 2005-11-28 15:23:42, edited 1 time in total.
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Cappuccino wrote:Kristendomen har ju bara kapat julen och framställt den som sin egen. Skit i den religiösa propagandan som kristna, politiker och journalister spyr ut sig vid den här tiden. Man kan tillägna sig Julen precis så som man finner det lämpligt själv. Det är bara att slappna av. Kyrkan har redan förlorat och på senare år verkar det som om prästjävlarna desperat försöker slå tillbaka. Gör det inte enkelt för dem genom att nämna Jul och kristendom i samma mening.
Vad menar du med att framställt den som sin egen?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lither wrote:Vad menar du med att framställt den som sin egen?
Det är ju bara de svenskfientliga massmedierna som försöker dölja att det är en hednisk högtid från början. Det förstår du väl?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

TinyTeeth wrote:
lither wrote:Vad menar du med att framställt den som sin egen?
Det är ju bara de svenskfientliga massmedierna som försöker dölja att det är en hednisk högtid från början. Det förstår du väl?
Ja, såklart! Hur kunde jag ha missat det?!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lither wrote:Ja, såklart! Hur kunde jag ha missat det?!
Det är för att du har låtit dig indoktrineras av kommunistiska landsförrädare. Skäms!
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:
lither wrote:Vad menar du med att framställt den som sin egen?
Det är ju bara de svenskfientliga massmedierna som försöker dölja att det är en hednisk högtid från början. Det förstår du väl?
Eftersom den ursprungliga "julen" var en ljusfest så torde det väl snarare vara lucia som man ska gnälla på? Julen markerade midvintersolståndet och övergången till ljusare tiden. Skulle inte förvåna mig om den enligt vissa kalendrar och markerade början på det nya året.
Sen att den mänskliga civilisationen aldrig varit riktigt bra på det här med datum är en annan sak som knappast kan skyllas på kristendomen alena.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Tänkte på en sak lither. Du sade att du skulle starta upp ett företag som skulle heta "Nibbana-E" varav namnet kommer från Hinduismen eller något. Känns som du motsäger dig en del med dina argument om du hatar religion såpass mycket, varför kan du då använda det ordet?

Det är jue samma sak med julen, den måhända vara kristen, men den är fan vad man gör den till. Det behöver inte bli komersiellt, utan bara en högtid att få lite ledigt samt få umgås lite familjen. Det är vad den är för mig och har varit de senaste 3 åren.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

stealth wrote:Tänkte på en sak lither. Du sade att du skulle starta upp ett företag som skulle heta "Nibbana-E" varav namnet kommer från Hinduismen eller något. Känns som du motsäger dig en del med dina argument om du hatar religion såpass mycket, varför kan du då använda det ordet?

Det är jue samma sak med julen, den måhända vara kristen, men den är fan vad man gör den till. Det behöver inte bli komersiellt, utan bara en högtid att få lite ledigt samt få umgås lite familjen. Det är vad den är för mig och har varit de senaste 3 åren.
Buddhismen, annars var det rätt.
Tja, egentligen används det av burmeser och "det bästa som finns", "frihet" eller bara "cool". Och det är dit Buddha sägs komma efteråt.

Jag hatar inte religioner mer på det sättet att det är som gjort för att misstolkas och att jag, vilket du säkert menade med omformulerade, inte diggar julen.
Det är inte så att jag inte gillar julen på grund av att det är jul, utan jag känner bara att det är inget jag känner för att fira längre, då jag inte är troende. Det var längesen jag slutade fira påsk också. Det är inte så att jag nu ska vända upp och ner på allt som har med Kristendomen att göra, skita i vad almanackan säger och eller slita ner adventsljusstakar. Jag känner bara att jag inte vill fira julen så som jag gjort innan.
För jag håller med dig, det är en utmärkt tid att ta det lugnt, äta god mat och sitta framför brasan och värma sig. Jag är bara glad att jag är ledig och att resten av familjen också är det. Men jag finner bara allt julpyntande och julshoppande otroligt jobbigt och rent av enerverande. Något som jag inte vill beblanda mig med.
Som jag sa till en kompis, det är så typiskt västländer att komma på ord som julstök, julstress och jul-whatever. Det säger sig självt att det är verkligen inte vad man vill få ut av julen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Vash wrote:
Ja, vad är det för vettigt i att köpa presenter till sina nära och kära och
få några tillbaka? Varför ska man äta gott och ha trevligt tilsammans
med folk man kanske inte träffar så ofta annars? Vad är det för
mening med att klä ut sig till tomte för att försöka roa barnen?
Nej social ska man bara vara en gång om året, det är ju bra ::) . Att påstå att man är trött på att man förknippar julen med kristendomen betyder bara att man inte vill se till fakta och bara hitta en anledning till att festa.
Allt är som det ska vara.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Tinyteeth och lither, sluta nu. Jag tycker om Julen och det mesta som hör den till. Det som jag motsätter mig är när kristna såväl som ateister försöker pådyvla medborgarna om "varför vi egentligen firar Jul" och att "vi skall minnas" både det ena och det andra och menar på att det är just Jesus och annat hokus pokus vi skall minnas och fira. Jag menar att detta är en sanning med modifikation; det är ju nämligen bara utifrån ett kristet perspektiv som detta har någon som helst relevans.

I övrigt så är Julen något av min favorithögtid, inte själva Julafton - festen - eller några presenter, utan Julstämningen som Wille snuddade vid i sitt inlägg. Det är förstås enkelt att betrakta Julen som ett samhällsfenomen, där kollektiv hysteri ingår, men det är ändå ett fenomen som jag önskar bevara. Den kristna aspekten hotar dem Jultraditioner som jag som ateist knyter an till.

Ack, jag har förlorat kriget mot "de" och "dem"...
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det där kan jag mycket väl gå med på. Det var bara det att när jag läste
Cappuccino wrote:Kristendomen har ju bara kapat julen och framställt den som sin egen.
såg jag en sådan argumentation kommande.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Bra krönika med en intressant slutkläm/lösning. Jag orkade inte PM:a.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Julkrönika by yours truly:
http://www.bulldozer.nu/patryck/skyltson.html
Men! Tänkte du inte på att halloween också är en kommersiell högtid! Hallå! Du är så naiv, Biggie. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply