Brandvägg till Windows XP x64?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Brandvägg till Windows XP x64?

Post by Hlidskjalf »

Skulle behöva en så minimal, men hyffsat säker brandvägg som möjligt till mitt Windows XP x64. Jag använder NOD32 som antivirusprogram, och har tidigare använt Kerio eller Sygate Personal Firewall för att komplettera säkerheten lite grann.

Men jag har inte fått varken Kerio eller Sygate att funka på mitt Windows XP x64. Någon som känner till fler minimala brandväggar? Det måste givetvis vara något utan antivirusprogram, annars skulle det antagligen krocka med NOD32. :-/
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

Jag skulle nog testa Zonealarm eftersom det är gratis. Hämta här: http://www.zonelabs.com/store/content/c ... lid=nav_za
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Den som kommer med windows är inte helt usel.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Post by Hlidskjalf »

Jag testade att installera ZoneAlarm (endast brandväggen) men fick upp ett litet felmeddelande där det stod att programmet inte är kompatibelt med min Windows-version, och att installationen inte kunde slutföras. Tråkigt nog.

Angående Windows-brandväggen vet jag inte, man har ju i princip ingen kontroll över den, sen vet jag inte hur säker den är. Finns ju inte några inställningar eller någonting, så kontrollen är noll. Skulle vilja kunna konfigurera den, men tack så mycket för förslagen annars.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Vad är det du vill kontrollera i den inbyggda? Finns ju så du kan blockera portar eller program...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Post by Hlidskjalf »

Branstrom wrote:Vad är det du vill kontrollera i den inbyggda? Finns ju så du kan blockera portar eller program...
Jag vill bara känna att JAG har kontroll över brandväggen, så att säga. Jag har ingen aning om vad Windows brandvägg skyddar mig mot och inte, jag vill helt enkelt veta vad den gör.

Även om det kan vara irriterande vill jag att den ska fråga om program ska få internetåtkomst och liknande, precis som Kerio och Sygate frågar om. Vissa av mina program vill inte fungera för att de får internetåtkomst (kanske pga att det är piratkopior).

Annars är det inte något särskilt sådär...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det gör den väl? Frågar om program ska blockas eller inte?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply