Datorn startas om utan förvarning

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
snajdarn
Posts: 6
Joined: 2005-12-07 15:35:30

Datorn startas om utan förvarning

Post by snajdarn »

Den senaste tiden har datorn helt utan förvarning och inte i något synligt mönster börjat reboota. Direkt, "poff" ingen blå skärm, inget häng, ingenting. Det sker helt oregelbundet. Ibland varje minut och ibland kan det gå dagar utan att någonting händer.
Har felsökt minnen, hårddisk och formaterat c: utan framgång.
JME har haft datorn i två omgångar utan att hitta några fel. Fick hem den efter omgång två just idag.
Efter ca en timme så är problemen igång igen. Den startar om men jämna mellanrum.
Loggen visar

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x1000007f (0x00000008, 0x80042000, 0x00000000, 0x00000000).

Har sökt på google och denna bugcheck diskuteras ganska flitigt på diverse forum, men ingenstans har man kommit fram till en lösning.
Vore väldigt tacksam om någon här vet något som kan vara till hjälp.

Edit: Sekunden innan Bugchecken skapas så skapas en eventlog som lyder

Microsoft (R) Windows (R) 5.01. 2600 Service Pack 1 Multiprocessor Free.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Har alldrig hört talas om problemet. Har du kollat så att din processor är "väl kyld"?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Har/har haft samma problem själv. Var hittar du loggen?
snajdarn
Posts: 6
Joined: 2005-12-07 15:35:30

Post by snajdarn »

_JesteR_ wrote:Har alldrig hört talas om problemet. Har du kollat så att din processor är "väl kyld"?
Har en P4 2.8 GHz Nortwood och den ligger på 50 grader när jag bara slösurfar. Det är rätt högt vad jag har förstått. Vad kan jag göra för att få ner temperaturen? Har beställt kylpasta och en ny fläkt. Bör jag blåsa in eller ut luft för att få ner temperaturen bäst? Förslag på BRA fläktar till processorn och till att bara blåsa ut/in luft ur chassit skulel sitta fint. Gärna tysta.

AphX wrote:Har/har haft samma problem själv. Var hittar du loggen?
Loggen finns i Kontrollpanelen -> Administrations verktyg -> Datorhantering -> Loggboken
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

snajdarn wrote:
_JesteR_ wrote:Har alldrig hört talas om problemet. Har du kollat så att din processor är "väl kyld"?
Har en P4 2.8 GHz Nortwood och den ligger på 50 grader när jag bara slösurfar. Det är rätt högt vad jag har förstått. Vad kan jag göra för att få ner temperaturen? Har beställt kylpasta och en ny fläkt. Bör jag blåsa in eller ut luft för att få ner temperaturen bäst? Förslag på BRA fläktar till processorn och till att bara blåsa ut/in luft ur chassit skulel sitta fint. Gärna tysta.
Själv har jag en P4 1.8. Fläkten som kyler den sitter inte på flänsen utan vertikalt ungefär under nätaggregatet. Det blir alltså att den leder in luft direkt utifrån. Sedan går det som en slags "lufttrumma" som leder luften direkt ner mot kylarflänsen. Det är alltså bara en fläkt och den är väldigt tyst. Nu skiljer det visserligen 1 Ghx mellan våra processorer, men jag tror inte att det ska vara något problem.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Testa att kolla: >>högerklicka på "den här datorn">>välj egenskaper>>avancerat och checka så att rutan "starta om automatiskt" är avmarkerad. Om den inte är det så har du iaf hittat problemet till att datorn bara startar om ;).


Det kan också hända att det finns någon inställning i bios som gör att datorn automatiskt startar om vid fel. Minst troligt men ändå, så kan det faktiskt vara spyware, virus eller andra tidsinställda program som gör en automatisk reboot av systemet. Tanka hem adaware och kör en full scan och om du inte redan har ett uppdaterat antivirusprogram så skaffa ett sådant illa kvickt och kör en full scan i felsäkert läge.

Det är också värt att defragmentera ditt system och såklart se till så att du har alla nyaste drivrutinerna till dina komponenter.
Även om inget av ovanstående är orsaken till dina reboots så är det ändå att rekommendera.


De allra flesta reboots beror på felskrivningar till minnet. Kontrollera i bios att inställningarna för RAM är korrekt inställda med timings och volt.

Kontrollera också att nätagget klarar de påfrestningar som uppkommer, många problem (iaf när man spelar spel) beror på att komponenterna inte får tillräckligt med ström.

En uppdatering av bios kan också vara på sin plats. Kolla tillverkarens hemsida ifall det finns en uppdaterad version. Checka även efter uppdaterad programvara till moderkortet.

Uppstår problemen sporadiskt när som helst eller endast då du utför krävande operationer (som ex spel) ?

Och händer det att datorn "hakar upp" då och då?

Det är relativt ovanligt att ett system fungerar helt smärtfritt och bara helt plötsligt stängs av ifall det är pga överhettning. Man brukar se många olika symptom först.

Använder du Windows XP service pack 1 ? En rekommendation är att uppgradera till SP 2. En del system (speciellt intelsystem) upplevs med SP2 som "långsammare" dock.

Ladda ner sisoft sandra (gratis) http://www.sisoftware.net/ och kör CPU och eller system testet i det programmet. Klarar datorn det så är det högst osannolikt att det är hårdvaran det är fel på (inklusive kylning). I så fall ligger felet i programvaran.

Håll oss uppdaterade hur det går. ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

XitArS wrote:Testa att kolla: >>högerklicka på "den här datorn">>välj egenskaper>>avancerat och checka så att rutan "starta om automatiskt" är avmarkerad. Om den inte är det så har du iaf hittat problemet till att datorn bara startar om ;)
Som standard är rutan markerad. Om felet beror på det så har han ett systemfel.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ni får lägga ner och gissa grabbar!
Detta fel orsakas tydligen av ramminnet
http://support.microsoft.com/default.as ... -us;137539
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
NVDIA
Posts: 32
Joined: 2005-10-31 22:48:13

Post by NVDIA »

tror att det kan ha nåt med din kylning att det blir för varmt i datorn o att den över belastas o därefter startar om datorn/ eller så är det som han säger att det är ram minnet som spökar
intel p4 3.20ghz x600 256mb 1gig ram 19tums widescreen
snajdarn
Posts: 6
Joined: 2005-12-07 15:35:30

Post by snajdarn »

ADiS wrote:Ni får lägga ner och gissa grabbar!
Detta fel orsakas tydligen av ramminnet
http://support.microsoft.com/default.as ... -us;137539
Ska köra ett Memtest imorgon hade jag tänkt.

XitArS:
Datorn hakar inte upp sig då och då utan detta kommer bara plötsligt. I början trodde jag detta bara inträffade när jag spelade spel men nu har det även inträffat en gång på morgonen när datorn varit avstängd i 8h och jag bara ahft msn igång i en kvart.
Ska genomföra flera av de sakerna du tipsade om, tack så mycket. Återkommer med hur det gick.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

ADiS wrote:Ni får lägga ner och gissa grabbar!
Detta fel orsakas tydligen av ramminnet
http://support.microsoft.com/default.as ... -us;137539
Där står det:
This error message can occur if either of the following conditions exists:
• Your computer has hardware or software problems (hardware failure is the most common cause).
• You try to over clock the speed of your computer's processor (for example, you set a 150 MhZ processor to run at 187 MhZ).

Vilket är precis vad vi diskuterar ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

The above STOP error means a trap occurred in kernel mode and the trap is either one the kernel is not allowed to have or is always fatal. The most common causes of a STOP 0x7F are:
  • Low-level hardware corruption, such as corrupt memory (RAM)
    Mismatched memory modules
    A malfunctioning motherboard
;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

ADiS wrote:
The above STOP error means a trap occurred in kernel mode and the trap is either one the kernel is not allowed to have or is always fatal. The most common causes of a STOP 0x7F are:
  • Low-level hardware corruption, such as corrupt memory (RAM)
    Mismatched memory modules
    A malfunctioning motherboard
;)
Om man läser allt på sidan så kan man konstatera att i princip vad som helst kan vara orsaken ;)

Ung. som windows felmeddelande "Felet kan bero på flera orsaker" :)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
BrusE
Posts: 129
Joined: 2005-08-21 18:12:41

Post by BrusE »

Vad gör du när datorn startas??


Vet inte om detta är samma problem men den händer att min dator gör liknande men ibland får jag en blå skärm ibland inte.

Jag talade med säkerhetskonsult om problemet och han sa att det kan vara att någon överbelastar mitt RAM eller likande som får min dator att dö.

Det kunde lösas med en vanlig router.

Jag får problemet när jag är på DC eller liknande program.
AMD X2 4200 + ASUS DELUXE SLI 2048 Corsair XMS Gainward 7800 GTX "GS" 200 GB SATA
Fagge
Posts: 26
Joined: 2005-04-14 10:11:56
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Fagge »

Det låter mer som att ditt nätaggregat håller på å ge upp eller att Lytarna på moderkortet har blivit uttorkade/läckt!.
Post Reply