[OT] Fängelsestraff för att släppa låttexter på nätet ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

[OT] Fängelsestraff för att släppa låttexter på nätet ?

Post by KlosterKatten »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 19,00.html

Det verkar som om musikbranschen vill ta ett steg längre (överdrivet enligt mig) att man ska få fängelsestraff om man släpper texter, gitarrepp eller lägger ut låtar på nätet.

Vad är er åsikt om detta, jag tycker dom går ett steg för långt.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Istället för att locka sina kunder så hotar skrämmer dom iväg dom... ::)
En till anledning varför man SKA ladda ner och inte köpa…
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

ADiS wrote:Istället för att locka sina kunder så hotar skrämmer dom iväg dom... ::)
En till anledning varför man SKA ladda ner och inte köpa…
Eller helt enkelt undvika att lyssna på artister som hör till de bolagen det rör sig om? Det finns musikbolag som inte behandlar dig som ett hot.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dödsryckningar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

übermensch wrote:
ADiS wrote:Istället för att locka sina kunder så hotar skrämmer dom iväg dom... ::)
En till anledning varför man SKA ladda ner och inte köpa…
Eller helt enkelt undvika att lyssna på artister som hör till de bolagen det rör sig om? Det finns musikbolag som inte behandlar dig som ett hot.
Det är ju alla som klagar inners inne, visst kanske inte med just det där då...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Känns bara pinsamt, vill någon ha sångtexten för att stå och sjunga lite karaoke hemma med sina polare ska det väl inte vara några konstigheter, lika lite som om man vill lära sig spela en låt.

Knappast så att det ger någon förlust för dem, förstår inte alls. Så fort det blir något större i kommersiellt sammahang måste de ju ändå få pengar. Nu attackerar de ju människorna som ger dem pengarna i första hand?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

Nästa steg är att förbjuda folk från att lyssna på musiken. Konsumenterna ska bara betala pengar till skivbolagen och hålla käften.
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det här alienerar ungdomen.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Dissident wrote:Det här alienerar ungdomen.
Tänkte också på det, revolution nästa?
We dance to all the wrong songs
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

jag förstår bolagen!!

Post by putte_br »

jag har bara 7 cd skivor som är köppta utav dom så har jag bara köppt 2 cd skivor, själv när jag var 12-13..
å då kan jag förstå att dom klagar på att folk laddar ner å bildar en lag för fildelning..
det finns inget cd skydd som inte går att kopiera i från!!! ;D ;D ;D
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: jag förstår bolagen!!

Post by smorgar »

putte_br wrote:jag har bara 7 cd skivor som är köppta utav dom så har jag bara köppt 2 cd skivor, själv när jag var 12-13..
å då kan jag förstå att dom klagar på att folk laddar ner å bildar en lag för fildelning..
det finns inget cd skydd som inte går att kopiera i från!!! ;D ;D ;D
Tydligen så förstör sonys xcp-programvara din cdspelare... tror det blir lite småsvårt att kopigera då?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

Re: jag förstår bolagen!!

Post by putte_br »

smorgar wrote:
putte_br wrote:jag har bara 7 cd skivor som är köppta utav dom så har jag bara köppt 2 cd skivor, själv när jag var 12-13..
å då kan jag förstå att dom klagar på att folk laddar ner å bildar en lag för fildelning..
det finns inget cd skydd som inte går att kopiera i från!!! ;D ;D ;D
Tydligen så förstör sonys xcp-programvara din cdspelare... tror det blir lite småsvårt att kopigera då?
jo det stämer... men det kommer bärgis komma program som hindrar att dom farliga programen kommer att installeras... typ som en brand vägg..
fast för cd... =)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Where will it end?

Ska dom äga allt eller?
Och fortsätta äga det när sista kronan är kramad ur det för att ingen annan ska hunna råka få nytta av det?

Verkar inte finnas någon hejd för vad som ska hittas på för att begränsa människors användande av musiken, om det var möjligt skulle de säkert ta 5kr för varje gång man lyssnar på en låt och hindra alla möjligheter att reproducera minsta antydan till liknelse i materialet, att förbjuda gitarrgrepp och sätta folk i fängelse verkar ju helt absurt.

Det är nästan så man vill stödja piratbyrå-revolutionärerna.

Fast det är väl inte bara på musik/media området som det ska ägas allt hårdare utan även när det gäller programmeringstricks och idéer..

Det lär väl inte dröja förän man måste ha persiennerna nere när man ska titta på film för att inte obehöriga ska kunna se filmen..
Kan inget om mycket
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

geez, snart måste man ha licens för att sjunga med
Those who have wings,
fly your dreams.
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

hm..

Post by putte_br »

är det någon som inte tänker skaffa dom nya tv boxarna??
det skulle inte förvåna mej om det snart kommer en avgift för att man har dator uppkopplad mot internet som tv licensen!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Denka wrote:geez, snart måste man ha licens för att sjunga med
App app! Du måste ha licens för att få säga det där.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: jag förstår bolagen!!

Post by snigel »

putte_br wrote:
smorgar wrote:
putte_br wrote:jag har bara 7 cd skivor som är köppta utav dom så har jag bara köppt 2 cd skivor, själv när jag var 12-13..
å då kan jag förstå att dom klagar på att folk laddar ner å bildar en lag för fildelning..
det finns inget cd skydd som inte går att kopiera i från!!! ;D ;D ;D
Tydligen så förstör sonys xcp-programvara din cdspelare... tror det blir lite småsvårt att kopigera då?
jo det stämer... men det kommer bärgis komma program som hindrar att dom farliga programen kommer att installeras... typ som en brand vägg..
fast för cd... =)
jagg komer skrivA den första brand veggen för detta!!1 håler precis po att lära mig BASIC!!1 Fasst jag har iofs hörtt att man är säker med mcintosch som jag har!!
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
difi
Posts: 17
Joined: 2004-10-10 0:47:15

Post by difi »

hejja snigel, använd gärna min bang&olufsen som test ;D
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

fisk wrote:
Denka wrote:geez, snart måste man ha licens för att sjunga med
App app! Du måste ha licens för att få säga det där.
Har DU befogenheter att påpeka det? :P
Kan inget om mycket
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Det här var då ren idioti.
Nästan så det här är bättre
http://www.theonion.com/content/node/29130
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Om du har gått för långt så kan du lika gärna fortsätta ?

Post by GuessWho »

Det känns absurt, överdrivet och omotiverat. Ibland är det nästan så man undrar om vissa bolag inte är nöjda förräns de satta halva jordens befolkning bakom lås och bom, hängda på vatten och bröd i dubbla livstider och böter lika höga som USAs BNP.

Varför är de så otroligt hämndlystna på sina kunder och potentiella kunder? Försöker de medvetet eliminera all tillstymmelse till lust att köpa album orginal, eller är det bara en bonus?
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Re: jag förstår bolagen!!

Post by Hattmakaren »

snigel wrote:
putte_br wrote:
smorgar wrote:
putte_br wrote:jag har bara 7 cd skivor som är köppta utav dom så har jag bara köppt 2 cd skivor, själv när jag var 12-13..
å då kan jag förstå att dom klagar på att folk laddar ner å bildar en lag för fildelning..
det finns inget cd skydd som inte går att kopiera i från!!! ;D ;D ;D
Tydligen så förstör sonys xcp-programvara din cdspelare... tror det blir lite småsvårt att kopigera då?
jo det stämer... men det kommer bärgis komma program som hindrar att dom farliga programen kommer att installeras... typ som en brand vägg..
fast för cd... =)
jagg komer skrivA den första brand veggen för detta!!1 håler precis po att lära mig BASIC!!1 Fasst jag har iofs hörtt att man är säker med mcintosch som jag har!!
man kan bara brenna om skivann annasr och ta bort viruset. jag har ett virus programm som kan göra dt. förrsten är det inte olagligtt att ladda ner!!1
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Varför ska man inte få lära sig ackord och sångtexter? Vad hände med det fria internet ?!?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

Re: jag förstår bolagen!!

Post by putte_br »

snigel wrote:
putte_br wrote:
smorgar wrote:
putte_br wrote:jag har bara 7 cd skivor som är köppta utav dom så har jag bara köppt 2 cd skivor, själv när jag var 12-13..
å då kan jag förstå att dom klagar på att folk laddar ner å bildar en lag för fildelning..
det finns inget cd skydd som inte går att kopiera i från!!! ;D ;D ;D
Tydligen så förstör sonys xcp-programvara din cdspelare... tror det blir lite småsvårt att kopigera då?
jo det stämer... men det kommer bärgis komma program som hindrar att dom farliga programen kommer att installeras... typ som en brand vägg..
fast för cd... =)
jagg komer skrivA den första brand veggen för detta!!1 håler precis po att lära mig BASIC!!1 Fasst jag har iofs hörtt att man är säker med mcintosch som jag har!!

Ok... där ser vi... en som försöker ialla fall..
Fan jag som gav bort min macintosch till syrran...
Men om man har linux då???
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

Re: jag förstår bolagen!!

Post by putte_br »

Hattmakaren wrote:
snigel wrote:
putte_br wrote:
smorgar wrote:
putte_br wrote:jag har bara 7 cd skivor som är köppta utav dom så har jag bara köppt 2 cd skivor, själv när jag var 12-13..
å då kan jag förstå att dom klagar på att folk laddar ner å bildar en lag för fildelning..
det finns inget cd skydd som inte går att kopiera i från!!! ;D ;D ;D
Tydligen så förstör sonys xcp-programvara din cdspelare... tror det blir lite småsvårt att kopigera då?
jo det stämer... men det kommer bärgis komma program som hindrar att dom farliga programen kommer att installeras... typ som en brand vägg..
fast för cd... =)
jagg komer skrivA den första brand veggen för detta!!1 håler precis po att lära mig BASIC!!1 Fasst jag har iofs hörtt att man är säker med mcintosch som jag har!!
man kan bara brenna om skivann annasr och ta bort viruset. jag har ett virus programm som kan göra dt. förrsten är det inte olagligtt att ladda ner!!1
men ska man kunna ladda ner så måste det finnas en pirat som lägger upp så jag el ni kan ladda ner...
dom..
Post Reply