Anime elelr filmer utan "happy ending"!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Anime elelr filmer utan "happy ending"!

Post by borz »

Hej allihopa. Är nu ganska trött på filmer och framför allt anime som slutar lyckligt.


Är nyfiken på vad det finns för anime eller vanliga fimer där det onda segrar över det goda. Vilka filmer har tragiska slut? Vad finns det för filmer med udda slut?


Vill gärna se någon film som går emot strömmen.

Let the brainstorm begin!
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Rourouni Kenshin OVA.

Utan tvekan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

fisk wrote:Rourouni Kenshin OVA.

Utan tvekan.
Jepp, såg både trust och betrayal igår. Underbart tragiska på slutet :D




Fler tips...
DDS for life!
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

där berserk animen slutar e väll ganska tragiskt?

och lain kanske?
Those who have wings,
fly your dreams.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Tex Leon slutar ju lite annorlunda en vad man förväntar sig.. visserligen är d en gammal film men ändå.. Sen titanic, men den slutar ju oxå "fel" men d är en sådan film så d är bara rätt.. :P
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom star wars III inte övergick i en snuffilm där Hayden Christensens tarmar drogs ut medan han levde så tycker jag att den slutar olyckligt.

Annars kan jag varmt rekommendera allt som är "based on a true story" om du vill slippa lyckliga slut.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

Big_Bird wrote:Annars kan jag varmt rekommendera allt som är "based on a true story" om du vill slippa lyckliga slut.
Ja, Boys don't cry är inte direkt en upplyftande film.

Annars kan jag varmt rekommendera Park Chan-wooks hämndtrilogi. Hittills finns det bara två filmer ute av den tänkta trilogin, Sympathy for Mr Vengeance och Old boy. Men den avslutande delen: Sympathy for Lady Vengeance har premiär på bio i Mars.
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Rekviem för en dröm.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

fisk wrote:Rekviem för en dröm.
Wierdest movie EVER. Fast bra är den.

No Man's Land (Nicija Zemlja), väldigt rolig/tragisk film, slutar väl inte så värst lyckligt.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Grave of the Fireflies? Fick mig att gråta några gånger.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Anime med inte helt lyckliga slut:

Neon Genesis Evangelion: Finns två slut, alternativa/parallella, filmen "End of Evangelion" varandes det som inte får missas under några som helst omständigheter. Denna levererar väl ett av de mer defenitiva slut jag någonsin sett...

Texhnolyze: sparsmakad med repliker, särskilt i början, men inget som man skall bli bortskrämd av. Tungt slut. Väldigt tungt. Sov gott.

Narutaru: Må se ut som ett barnprogram för ungar runt 7-12. Första avsnittet är väl så i stort också. Sen börjar ungarna med mord, sexuellt utnyttjande, trakkaserier, psykisk tortyr, you name it.

Gantz: ond bråd död, sex, våld, blod, gravt störda karaktärer, fullkomligt absurda monster, och så tar vi det hela ett par varv till. Krydda med lite extra ond bråd död. Första halvan finns i TV-version (11 avsnitt, "censurerad") samt DVD-version (13 avsnitt, oklippt), medans andra halvan bara finns oklippt. Se för guds skull till att se oklippta...

Jin-Roh: lite seg av och till, men riktigt bra slut. Bara en film dessutom, ingen hel serie.

X: TV-serien, tja, duglig (neutrlat-hoppfullt slut). Men för det än mer deppiga slutet, skit i den och ta den massaker som är filmen i stället. Folk introduceras. Folk dör. Upprepa.

Lain och Kenshin enligt ovan. (Ta rätt på Kenshin, finns två OVA, en film, en TV-serie, du vill ha OVA1).

Mer neutrala slut:

Wolf's Rain: att lägga den här under "neutrala" slut är väl lite diskutabelt, sista sträckan före slutet hör i vart fall hemma bland de sorgligare historierna.

Paranoia Agent: neutralt slut, en rejäl utflykt långt från allt vad mental hälsa heter på vägen dit. Sträckses på egen risk (vilket jag dock rekommenderar...)

Neokijiru-so (aka Cat Soup): surrealistisk liten rulle, om en kattunge som ger sig av på resa efetr sin halvdöda systers själ. Surrealism.

Sen så har vi Utena (filmen primärt, men TV-serien är riktigt bra den med), som väl må sluta på plus, men den följer å andra sidan ingen ström denna sidan om ett helrör absint. Dessutom ruggigt snyggt animerad (arkitekturen verkar i det närmsta designad av M.C.Escher), och med suverän musik. Lika hård surrealism som Nekojiru.

Och slutligen för att titta på spelfilm så har vi ju alltid Dr Strangelove. Yiiihaw!
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Såg en jävla konstig rulle med Dolph Lundgren där alla dör. Vafan hette den nu igen.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Varken anime eller vanlig film, men jag skulle vilja tipsa om Twin Peaks om du inte redan sett den serien. Skön samling karaktärer och en mörk, skruvad story. Undvik den amerikanska klippningen av pilotavsnittet, de har klippt bort ~10min viktig handling där.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Stalingrad har ett bra slut.

Pi har ett slut som går att diskutera, jag yrkar nog på att det är ett lyckligt slut dock.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag vet, jag vet. Cube 1 och 2 ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Saw och Saw II grymt bra båda två! :-*
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

House of Sand and Fog

Alla dör och alla mår skit och alla hatar och det regnar hela tiden...kul med tragiska filmer. Det finns inte många, men detta var en. :)
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

donnie darko kanske?
Those who have wings,
fly your dreams.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Denka wrote:donnie darko kanske?
Uhm, det har jue ett ganska lyckligt slut om jag får säga det själv.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

The usual suspects är rätt känd för sitt slut, värd att se om man missat den pärlan.

Andra jag kan komma på är American History X och Mystic River.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

"Seven" hade ett bra slut tycker jag. Lyckligt eller olyckligt kan ju diskuteras... men det var ju inget klassiskt "happy ending" i alla fall.
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

stealth wrote:
Denka wrote:donnie darko kanske?
Uhm, det har jue ett ganska lyckligt slut om jag får säga det själv.

själv tyckte jag hans val stod mellan pest eller kolera men du får tycka vad du vill..
Those who have wings,
fly your dreams.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Denka wrote:själv tyckte jag hans val stod mellan pest eller kolera men du får tycka vad du vill..
Ja, men han räddar henne av kärlek, det är ganska lyckligt?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

De flesta av Stanley Kubricks verk. I både A Clockwork Orange och Full Metal Jacket slutar huvudpersonerna som nickedockor för regeringen, och Dr. Strangelove slutar med... ja, jordens förintelse genom kärnvapenkrig. I 2001 beror det lite på om man diggar Nietzsche eller inte och i The Shining blir huvudpersonen trots allt galen och fryser ihjäl, även om resten av familjen överlever. Resten av filmerna har jag inte sett.

The Blair Witch Project kanske, även om den mest var tramsig. 1984. Battle Royale, eftersom alla karaktärer man gillade blev dödade och vice versa.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ohmega man.
Night of the living dead.
Dawn of the Dead.
Day of the dead.

Iofs har dom flesta zombiefilmerna ganska onda slut.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply