Ännu mera "övervakning"?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Ännu mera "övervakning"?

Post by KlosterKatten »

Tycker det blir mer och mer nu, läs detta och ge era åsikter, personligen tycker jag att det är helt sjukt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 04,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 62,00.html
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Post by Quark »

Ja. vilken bra idé. Övervaka varje steg vi tar och filma oss när vi går upp ur sängen. Snart får man väl böter om man skiter med olåst dörr.

Ska man lämna DNA-prov vid alla mindre förseelser också?
Tänk dig själv om du cyklar utan reflex eller går mot röd gubbe och polisen tar dig, då blir du inskriven som kriminell och måste lämna blodprov.
Vilken jella skit! FRIHET ÅT FOLKET!!!
wmli
Posts: 6
Joined: 2005-11-23 9:30:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by wmli »

Här är en till trevlig artikel: Brittiska bilresor ska övervakas
När stockholm inför biltullar lär väl det bli samma sak där och går försöken bra kommer det väl till resten av Svedala...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Tror ni detta kommer att fungera?

Händer det att du blir misshandlad och du ringer polisen så kommer de efter 1h... ::)

Nu ska de göra detta. Dom kan inte ens klara av att komma i tid och de ska klara av det där. Enligt mig så behöver man inte oroa sig då de inte kommer att hinna med allt.

Dom skrämmer oss även med att alla kommer vara övervakade, visst kommer vi säkert bli det men de kommer inte vara ute efter en Svensson utan de går på källorna till allt illegalt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ser inget fel med att man får sitta i ett register om man är dum nog att snatta. Om jag inte missminner mig så är det endast tal om fängelse eller böter om man snattar för över 600kr, annars så är det i stort sett ett snack med päronen och lite smisk som gäller.

Ett DNA register kan vara ganska bra, det är ju bara yttligare ett bevis material. Som det är nu drabbas ju bara dem som gör något olagligt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

så länge man inte gör nått olagligt har man inget att oroa sig för? Perfekt med DNA register
Moo
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Folket som låter sig styras av rädsla, kommer att reducera sig själva till djur. (Parafraserar Marx)
Aotearoa - tino rangatiratanga
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

AJJA!

Post by putte_br »

Får man dölja sitt ansikte med en rånarluva när man är ute på stan???

Eller är det olagligt?

Putte
Har dyslexi...
Datorn
[] cpu e6750 @ 2.66GHz (3.32 GHz) [] Gigabyte P35 DS3 [] 3gb ram 830MHz [] PowerColor Radeon X1650PRO 256MB GDDR3 [] 2 st satta 500gb [] 650W [] kylning luft
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: AJJA!

Post by Dissident »

Det kommer ju aldrig att bli någon revolution om vi inte storebrorar till det lite mer, så jag välkomnar förslaget.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Vad spelar det för roll om vi övervakas? Jag gör inget olagligt, har alltid bälte på mig, går aldrig över rött.

Bara ni som gör olagliga grejor som klagar, skäms!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

stealth wrote:[...] Jag gör inget olagligt [...]
Vad är det där bruna korvliknande, rykande du håller mellan tummen och pekfingret?
Aotearoa - tino rangatiratanga
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Tycker om förslaget, småsnattarna är bergis de som om 10 år jagar dig med en kniv.
Skulle vilja ha mer kameraövervakning i Malmö oxå, då hade man känt sig lite tryggare...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Vad är det där bruna korvliknande, rykande du håller mellan tummen och pekfingret?
Jag har starkt för mig att dom är trattliknande, sen luktar dom gott. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Jag ser på dem nya lagarna som en efterkonstruktion till politikernas oförmåga att stoppa kriminaliteten. Men vad har lett fram till detta? Varför sparkade man stor del av Polisens anställda (civila) under nittiotalet? Det ledde till att de riktiga poliserna blev tvungna till mycket mer skrivbordstjänst. Detta ledde till fler nedlagda utredningar, färre poliser "på gatan" och ovilja bland polisen att över huvud taget ta emot anmälningar. Ville politikerna att brottsligheten skulle öka? Varför antogs ingen till Polishögskolan mellan hösten 1995 till 1998? Är det för att man ville att brottsligheten skulle öka? Varför sparkade man majoriteten av tullstjänstemännen och sedermera skrev på Schengen-avtalet? Är det för att brottsligheten skulle öka?

I övrigt: Hur är det möjligt att Polisen fått använda PKU-registret (vilket förövrigt är ett helt sjukt register) utan att det lett till större protester? Kommer PKU-registret att förstöras när dna-testerna på misstänkta brottslingar bli regel?
Wikipedia om PKU-registret wrote:Begäran om destruktion av blodprov.

Man har rätt att begära att ens blodprov destrueras. Detta görs skriftligt och i brevet ska uppges:
#eget namn och personnummer,
#moderns namn och personnummer,
#sjukhus man är född på och födelsedatum
#adress man vill ha bekräftelsebrevet skickat till.

Brevet skickas till: PKU-laboratoriet, Huddinge Universitetssjukhus, 141 86 Stockholm.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

PKU-registret är dock ett forskningsregister som sjukvårdsforskarna vill ha tillgång till, att länsa det på material (begära sitt prov borttaget) är rätt illa, det vore bättre om man kunde begära sitt personnummer borttaget ur registret och låta dom ha kvar proverna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Vad är det där bruna korvliknande, rykande du håller mellan tummen och pekfingret?
Jag överdrev lite. Men det var inte det jag skulle förmedla. Det är väl ingen annan än de som gör något olagligt har något att frukta?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Vi borde ha kameror hemma så vi slipper terroristerna.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Pontarius wrote:Tycker om förslaget, småsnattarna är bergis de som om 10 år jagar dig med en kniv.
Du är ju fan störd i hela jävla skallen.. Jag känner nästan inte någon som ALDRIG har snattat i hela sitt liv (din bror eller mor/far har säkert snattat något litet), och inte fan har någon av dem jaga mig eller någon annan med kniv... Jävla idiot..

Jag ber er alla om ursäkt för mitt spårkbruk. Jag irriterar mig på folk som tror dem vet något, men dem har lik förbannat inte ens vart utanför deras egen gård och sett den verkliga världen...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

EvilGhozt wrote:Du är ju fan störd i hela jävla skallen.. Jag känner nästan inte någon som ALDRIG har snattat i hela sitt liv (din bror eller mor/far har säkert snattat något litet), och inte fan har någon av dem jaga mig eller någon annan med kniv... Jävla idiot..

Jag ber er alla om ursäkt för mitt spårkbruk. Jag irriterar mig på folk som tror dem vet något, men dem har lik förbannat inte ens vart utanför deras egen gård och sett den verkliga världen...
Äh, ditt mensmonster, självklart har även jag snattat och jag jagar inte folk med bollträ eller nått.

Men jag vet många som snattade MYCKET MER än alla andra och de blev bara värre och värre och slutade som rediga gangstaz.
Så det så..
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

PKU är genetiskt ämnesomsättningsfel som gör att hjärncellerna bryts ner om man inte går på en strikt diet. Provet tas på spädbarn och om det visar att barnet har PKU så får man svar. Tycker nog att det räcker med det, registret har bara det syfte vad jag vet.
För övrigt kan jag rekommendera en bra bok av Per Ström, Övervakad heter den. Jag uppmanar alla att läsa den, sen kan vi diskutera. Storebror ser dig redan, den som tror något annat kan flytta till en grotta på Antarktis. Finns ett fint kapitel i boken om bilförsäkringar i USA, man måsta ha en transponder i bilen som registrerar var du kör(geografiskt), hur FORT du kör och förstås hur långt du har kört. Motivering: för att du ska få så rättvis premie som möjligt.
Nu tänker ni säkert, only in America, så fel ni kan ha. If tycker detta är en "mycket spännande idé som ger våra kunder en rättvis premie".
Sedan kan man ju ta alla exempel på övervakning som sker i terroristbekämpningens namn, snacka om att kränka den personliga integriteten. Ni som tycker att det är okej med övervakning, läs boken och tänk efter en liten stund på vad ni egentligen tycker.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag undrar när bilar kommer att förses med en svart låda som loggar hastigheten och rapporterar den vid varje besiktning till polisen som då kan kolla om man kört över 120 längre sträckor. Eller att bilarna bir spärrade vid 140.

Datorer kommer ju snart få liknande, intrernet kommer ju få det med och när kommer dom tröttna? När de vet vad man äter till frukost eller pengarna inte räcker till?

Time to go underground..
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Bilarnas position bevakas reda dom med inbyggd GPS.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Bad_and_ugly wrote: När de vet vad man äter till frukost eller pengarna inte räcker till?
Handlar du med ett medlemskort (typ Coops eller Icas) så har de ganska bra koll redan :)
User avatar
Foolo
Posts: 45
Joined: 2003-03-03 15:25:59
Location: Bovallstrand
Contact:

Post by Foolo »

Från aftonbladet:
– Det här har jag väntat på, säger kommissarie Torsten Stålnacke.
Haha, så skön mening!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Pontarius wrote:Men jag vet många som snattade MYCKET MER än alla andra och de blev bara värre och värre och slutade som rediga gangstaz.
Så det så..
Du har så rätt, och alla barnen som åt müsli till frukost blev homosexuella. Alla som läste fordon blev A-lagare, och alla Esteter är numer utbrända socialfall.

Jag är lite kär i generaliseringar jag också.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply