Gymnasieval

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Fredd wrote:Södertörn, menar du då NTI gymnasiet i Flemmingsberg eller är jag helt ute och cyklar?
Ska nämligen välja gymnasium jag med, är sugen på något IT gymnasium.
Jag menar it-gymnasiet i flemingsberg.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Foolo
Posts: 45
Joined: 2003-03-03 15:25:59
Location: Bovallstrand
Contact:

Post by Foolo »

TinyTeeth, jag säger: gå natur!
Antagligen har du ingen aning om vad du vill bli om tre år, så natur är det bästa om du vill hålla alla dörrar öppna. Natur är varken jobbigt eller svårt, om man jämför med högskolan. På natur får du läsa allt du behöver, samt en massa utrymme för tillval, om du tex är intresserad av samhällsgrejer. Man kan välja till allt möjligt. Psykologi osv...

Jag hade kompisar på samhäll som fick bråka med en massa muntliga redovisningar, skrivna arbeten osv.

Om du går natur kan du läsa vidare på alla natur- och samhällsutbildningar på högskolan, men om du går samhäll kan du knappast bli civilingenjör, programmerare eller biolog (eller vad du kan tänkas bli om tre år), utan att slösa bort ett par år av ditt liv på komvux.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jag slösar bort mitt liv på komvux just nu, så gör som de flesta säger och välj natur, och var åtminnstonne intriktad på vg, helst mvg. Kul att vi kommer gå högskolan ungefär samtidigt, men jag är 10 år äldre.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Natur är på alla sätt ett bättre val än samhällsprogrammet. Väljer du rätt stängs nästan inga dörrar för dig.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

nem wrote:Natur är på alla sätt ett bättre val än samhällsprogrammet. Väljer du rätt stängs nästan inga dörrar för dig.
Beror på vad som passar en bäst.
Om du har svårt med matte och fysik är natur den absolut sämsta linjen man kan gå.
Natur har ett betydligt högre tempo än de flesta andra linjer, det passar inte heller alla.
Du kan bli det allra mesta om du går natur, men du måste ha betygen för att bli t.ex läkare, civilingenjör, tekniker, osv. Tänk på att du kan läsa till alla alla naturkurser på komvux. Det tar ca ett år.
Och det är det jag har tänkt att göra efter jag är klar med min gymnasieutbildning. Jag går samhällslinjen.
Arbete ger frihet
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Cappuccino wrote:Gå inte på Lindholmen-/Bräckegymnasiet.
Gå inte på Burgården (de har inrättat ett bönerum för muslimer nu)
Gå inte på Angeredsgymnasiet (där gick jag och lärarna har tvingats anpassa utbildningen till inkvoterad-blatte-nivå).

Väljer du samhällskunskap så... fan fortsätter sen.
Är du rasist eller? Själv tycker jag det är värre att de i mitt gymnasium har ett bönerum för högerextremistiska ultrakristna, vars aktiviteter den lokala lutherska församlingen tar avstånd ifrån...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

Lillen, jag tror att du är nog ljus för att välja en internationell linje. Gör det.
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

nem wrote:Natur är på alla sätt ett bättre val än samhällsprogrammet. Väljer du rätt stängs nästan inga dörrar för dig.
Sådant skitsnack. Det beror helt på vad man skall plugga sedan, samt, helt vad man är intresserad av.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hipshot wrote:
nem wrote:Natur är på alla sätt ett bättre val än samhällsprogrammet. Väljer du rätt stängs nästan inga dörrar för dig.
Sådant skitsnack. Det beror helt på vad man skall plugga sedan, samt, helt vad man är intresserad av.
Som sagt, mindre dörrar stängs, därav ett bättre val. Löjlig definitionsfråga på "bra val".
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Men "mindre dörrar stängs" är ju helt relativt till vad man vill plugga sedan ju.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hipshot wrote:Men "mindre dörrar stängs" är ju helt relativt till vad man vill plugga sedan ju.
Om vi förutsätter att det nem sa är sk. objektiv sanning, dvs. att om du pluggar natur och gör rätt val så stängs nästan inga dörrar och sedan utgår från att det "bästa" man kan plugga är det som stänger minst dörrar, då är natur det bästa.

Stängs mindre dörrar ja då stängs mindre dörrar, och jag antar att detta var nems defenition på ett bra val. Som sagt, en löjlig definitionsfråga.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Om vi förutsätter att det nem sa är sk. objektiv sanning, dvs. att om du pluggar natur och gör rätt val så stängs nästan inga dörrar och sedan utgår från att det "bästa" man kan plugga är det som stänger minst dörrar, då är natur det bästa.

Stängs mindre dörrar ja då stängs mindre dörrar, och jag antar att detta var nems defenition på ett bra val. Som sagt, en löjlig definitionsfråga.
Kan du inte hålla dig till en stavning av definition? ;)

Hursomhelst; att studera på gymnasiet handlar inte bara om betyg, utan om förkunskaper. Läser jag natur, så är jag inte lika väl förberedd kunskapsmässigt om jag t.ex. läser Digital Mediedesign, som jag är om jag läst något IT-inriktat program (t.ex. medieprogrammet). Visserligen har jag papperskraven uppmötta, eftersom NV/NT är det bästa rent objektivt (som du säger) - men det är verkligen inte allt.

Systemen överses nu också, så att gymnasieprogrammen skall vara mer logiskt sammankopplade med universitetslinjerna (men fortfarande med krav på basämnen).

Något annat som spelar in en betydande roll är ens motivation och förkunskaper inför gymnasiet. Är man t.ex. inte särskilt duktig på matematik, så kommer man stöta på problem under gymnasietiden (om man valt NV). Då får man ett lägre betygssnitt än om man t.e.x läser samhällsvetenskapliga programmet, och därigenom får ett bättre betygssnitt.

Personligen hade jag prioriterat ett högt medelbetyg, med färre behörighetsämnen, än ett lägre medelbetyg med samtliga behörighetsämnen. Men det är ju jag det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

gå fordonsteknik, elprogrammet eller bygg och få jobb direkt efter gymnasiet istället.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Kan du inte hålla dig till en stavning av definition? ;)
Nej, jag är troligen sämst. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Jag gick samhäll ett halvår, där alla var omänskligt motiverade plugghästar utan egenskaper.
Så jag bytte till Media.
Det var det bästa jag kunde ha gjort.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

För att vara sådär härligt dagisdiplomatisk kan jag väl säga att ni, Foolo, ziim, nem, Hipshot och Andrej, alla har rätt om än på olika nivåer. Visst, objektivt sett håller natur maximalt antal dörrar öppna, men som Hipshot säger är jag personligen inte nödvändigtvis intresserad av alla dörrar.

Och fisk tog in ett intressant perspektiv som jag aldrig har sett saken i förut. Jag har lätt för matte och naturämnena som det ser ut nu, men det är mycket möjligt att det är väldigt slappt nu på högstadiet och efter vad jag har hört är exempelvis Fysik B väldigt svår. Och då är det väl troligen bättre att jag satsar på ämnen jag är intresserad av och dessutom har bättre chans att få höga betyg i än att se till att få kurser jag troligen inte kommer få användning av lästa.

Jag kommer troligen vara intresserad av att läsa nationalekonomi, teoretisk filosofi, statsvetenskap, psykologi och så vidare på universitetet och då spelar det inte så stor roll om jag går samhäll eller natur. Läser jag samhäll är jag lika förberedd, om inte mer, för dessa ämnen och dessutom får jag troligen ett bättre betygssnitt.

Och perhaven, visst är det en fördel att ha stor chans att få jobb efter gymnasiet, men nackdelen är att jag får ett jobb inom fordons-, el- eller byggbranschen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Annars kan man ju börja modda spel på heltid under sin skoltid och hoppas att man får jobb innom den industrin sedan...
::)
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

och vad vill du bli? finns ju inget bättre än hårt fysiskt arbete! ;D
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Jag citerar en god vän till mig: Det är bättre att gå samhäll och studera litet mer humant, istället för att gå natur och slita häcken av sig för att nå litet högre betyg.
Natur suger på alla sätt och vis om du inte vill studera vidare med någonting som kräver att du har de kurser som endast natur erbjuder. Annars är det bara jobbigare än alla andra program. När man dessutom kan läsa in naturprogrammets extrakurser på komvux, varför ska man då arbeta häcken av sig för att få VG på natur när betydligt mindre ansträngning räcker till MVG på exempelvis Sam?

http://www.catahya.net/forum/svar.asp?t ... =51&page=2
För övrigt är jag litet inne på att den personliga utvecklingen, dvs att ha en bra tid under sina gymnasieår, är minst lika viktigt som det samlade betygsdokument man får ut av det.

Jag läste själv medieprogrammet, och jag ångrar inte mitt val. Jag fick inte så bra förkunskaper för att plugga vidare, men på det personliga planet var det en underbar tid jag kommer minnas med värme.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag berättade att jag funderat mera på samhäll för en av mina närmaste som har drivit på för att jag ska gå samhäll hela tiden, och det visade sig att hon också har gått runt och funderat på Rudebecks. Så för en stund sedan bestämde jag mig och valde samhällsprogrammet där.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

TinyTeeth wrote:Jag berättade att jag funderat mera på samhäll för en av mina närmaste som har drivit på för att jag ska gå samhäll hela tiden, och det visade sig att hon också har gått runt och funderat på Rudebecks. Så för en stund sedan bestämde jag mig och valde samhällsprogrammet där.
Bra! Sam är kul. Sam är speciellt kul på gymnasienivå, då slipper man massa malande i SOn i högstadiet.
men vad valde du då? Sam-sam, Sam-eko, Sam-media?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hipshot wrote:Bra! Sam är kul. Sam är speciellt kul på gymnasienivå, då slipper man massa malande i SOn i högstadiet.
men vad valde du då? Sam-sam, Sam-eko, Sam-media?
Sam-sam. De enda som finns på Rudebecks är sam-sam och sam-språk.

Edit: Det råkade bli en dubbelpost.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Cappuccino wrote: Gå inte på Burgården (de har inrättat ett bönerum för muslimer nu)
Sant på riktigt ?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

XitArS wrote:Sant på riktigt ?
Är det egentligen så konstigt om det finns många muslimer på skolan? LM Engströms har ju morgonbön för kristna varje dag, för att ta ett annat exempel.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

perhaven wrote:gå fordonsteknik, elprogrammet eller bygg och få jobb direkt efter gymnasiet istället.
Och gå en ljus framtid med volvo och radhus till mötes? Fabulous.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
Post Reply