Boende i Sverige

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Boende i Sverige

Post by Bamse »

Tjenare! :)

Känner ni till någon bra sajt där man kan finna upplysande information om boende i Sverige? Jag syftar på sådant som att få reda på hur hela samhällssystemet funkar (främst ekonomiskt, men gärna även relaterad information), dvs. för att kunna skapa mig en heltäckande bild över det svenska samhällssystemet och vad det innebär att "spela spelet". ;) Jag vill få reda på vad som händer i olika situationer, t.ex. om man flyttat till Sverige (från Finland) och helt plötsligt blir arbetslös utan att i det skedet uppfylla arbetsvillkoret för att kunna erhålla grunddagpenning. Anledningen till det här är att jag planerar flytta till Sverige (från Finland) och befinner mig nu i en mognadsfas inför det som komma skall... Framförallt är jag intresserad av att få reda på vilka de värsta fällorna man kan hamna i är, när det gäller det svenska socialskyddssystemet. Sajten får gärna även behandla ärenden som gäller specifikt för de som flyttat till Sverige från ett annat EU land. Ni får gärna ge mig konkreta råd gällande det här också!

Tack! All form av upplysning och hjälp tas emot med stor uppskattning! :)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det bästa vore väl att kolla igenom www.ams.se och eventuellt kontakta dem om det är något extra du vill ha reda på som inte står på deras sida.
www.forsakringskassan.se kan vara bra att ha kollat in också, vad gäller grundtrygghet och regler.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Tack för tipset! Jag ska genast kolla de sidorna... ;)
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Alltid en god ide att tråla igenom Skatteverket om vad som gäller för just dig och de förhållanden du har.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Som arbetslös ensamstående är du alltid rättigad soicalbidrag på ~3400kr + ev. bostadshyra vilket då är det sämsta du kan få. Sedan finns det ju bidrag att få lite från höger och vänster beroende på ålder och andra orsaker osv...
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Tack för tipsen! Bra att veta! :)
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

EvilGhozt wrote:Som arbetslös ensamstående är du alltid rättigad soicalbidrag på ~3400kr + ev. bostadshyra vilket då är det sämsta du kan få. Sedan finns det ju bidrag att få lite från höger och vänster beroende på ålder och andra orsaker osv...
Du har inte alltid rätt till socialbidrag även om du är arbetslös och ensamstående om du hade ett tidigare arbete som gav dig mer än en viss summa i månaden. Då anser de att det skall räcka mer än en månad.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Sefiruz
Posts: 15
Joined: 2006-01-02 18:09:22
Location: pappas pung

Post by Sefiruz »

skatt - kommun (egen ficka) - a-kassa (socialbedrag) - fängelset - skatt
Post Reply