Datorn öppnades helt oväntat av sig själv!!!!!!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Datorn öppnades helt oväntat av sig själv!!!!!!

Post by liger »

Ok, då har det hänt igen för andra gången nämligen att datorn startats av sig sjäöv, trots att den varit helt stängt.

Jag vet inte om det är någon timer men dock tror jag inte det eftersom det inträffat vid olika tidpunkter samt att en lång tid gått emellan.

Nått annat som jag lagt märke på är att detta inträffat när jag haft datorn på vänteläge tidigare men det är alltså inte alltid det händer såhär. Dessutom kan jag direkt fastslå att datorn vart helt stängt när den sattes på, inte på vänteläge alltså.

Vad kan det egentligen bero på? Virus, keylogging eller inget alls?!!!

Behöver snabbt hjälp för att detta skrämmer mig! Tacksam för allt hjälp! :)


Observera att datorn är ganska ny, mindre än ett halvår!
x-axeln vs y-axeln
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Re: Datorn öppnades helt oväntat av sig själv!!!!!!

Post by criscros »

fruktfanatikern_bf wrote:Ok, då har det hänt igen för andra gången nämligen att datorn startats av sig sjäöv, trots att den varit helt stängt.

Jag vet inte om det är någon timer men dock tror jag inte det eftersom det inträffat vid olika tidpunkter samt att en lång tid gått emellan.

Nått annat som jag lagt märke på är att detta inträffat när jag haft datorn på vänteläge tidigare men det är alltså inte alltid det händer såhär. Dessutom kan jag direkt fastslå att datorn vart helt stängt när den sattes på, inte på vänteläge alltså.

Vad kan det egentligen bero på? Virus, keylogging eller inget alls?!!!

Behöver snabbt hjälp för att detta skrämmer mig! Tacksam för allt hjälp! :)


Observera att datorn är ganska ny, mindre än ett halvår!



AI







:Pskoja men kolla alla sladdar inut i chassit.
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Kolla inställningarna för hur du startar datorn, finns under power nånting under bioset. Skriv gärna ned vilka inställningar du har så kan vi kika... Har disablat alla mina så den kan inte starta hur den vill... Kan ju också vara Windows inställningar men då står den i viloläge eller liknande... Vill du alltid vara säker på att den är av och det är ganska bra ur brandsynpunkt: Använd en grenkontakt med på/av brytare...
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Har du kanske Wake On LAN på i bios, eller någon annan liknande inställning påslagen?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

jag är inte särskilt bekant med datorer och därför undrar jag om man av misstag kan krångla till det hela i bios och därefter inte återställa det på något sätt. Vill verkligen försöka själv! Så man startar datorn och sedan går man direkt in i biosen elelr??
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Jepp de första sekunderna under booten kan du komma in i bioset vanligen med [del] eller [f10] eller andra kombinationer beroende på tillverkare mm... Därefter leta upp power settings och kolla därunder, en manual till ditt moderkort kan vara till nytta... Finns ju även en load optimized default om man behöver återställa.. Men då kan vissa inställningar försvinna och det är inte säkert att du får optimal prestanda..
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

är du ansluten till ett nätverk med datorn konstant?
Post Reply