Nätverket fungerar inte

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
castor
Posts: 28
Joined: 2005-10-21 20:41:02
Location: vem vet?

Nätverket fungerar inte

Post by castor »

Nätverket fungerar inte
Igår installerade jag om windows xp på farsans gamla dator och tänkte nu föra över hans filer från min.
Enda problemet är att jag inte kommer åt den andra datorn. När jag ska komma åt den från min dator hänger den sig när man klickar på "visa datorer i arbetsgruppen". På farsans så kommer iaf de två datorerna upp men när jag ska gå in och kopiera över filer kommer en ruta upp som typ säger: DU har inte åtkomst till denna dator, kontakta admin!
När jag pingade så fick jag svar från den andra datorn men inte när jag pingade min från den andra....nåt är fel men vad????

Är inte så kompetent när det gäller nätverk så en förståelig förklaring vore att föredra=)
Någon som vet vad detta kan bero på????

//jonas
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Du har inte åtkomst till denna dator, kontakta admin!
Där står det i klartext. Ena datorn har inte rättighet att komma åt andra datorns utdelningar. Lösiningen: Fixa rättigheterna.

(Klart du kan pinga en maskin som du har kontakt med, om de har ställt in att de skall svara på ping.)
castor
Posts: 28
Joined: 2005-10-21 20:41:02
Location: vem vet?

Post by castor »

inte det som är problemet, antar att du menar att det ska komma upp en ruta där du får skriva in användarnamn och lösenord men detta är inte fallet. Det som händer är att en helt vanlig meddelanderuta dyker upp och säger att nåt är fel:S
så hela problemet är väl tror jag att det inte går att pinga min dator från farsans.....
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

castor wrote:inte det som är problemet, antar att du menar att det ska komma upp en ruta där du får skriva in användarnamn och lösenord men detta är inte fallet. Det som händer är att en helt vanlig meddelanderuta dyker upp och säger att nåt är fel:S
så hela problemet är väl tror jag att det inte går att pinga min dator från farsans.....
Om det fungerade finfint förut men nu efter en ominstallation av Windows så din fars maskin inte kommer åt dina SMB-utdelningar (SMB = Windowsutdelning) är klart och tydligt rättighetsproblem. (Förutsatt att inget är ändrat på din dator)

Det med pingen tolkar jag som att en brandvägg är aktiverat på din dator.
castor
Posts: 28
Joined: 2005-10-21 20:41:02
Location: vem vet?

Post by castor »

löste problemet med pingen, så datorerna har iaf kontakt med varandra, nu kommer iaf ingen skylt upp med att jag inte har tillgång till den andra datorn. Det som händer nu är att när jag trycker på "visa datorerna i arbetsgruppen" så kommer ingenting upp :S
vad kan detta bero på, dom är ju i samma arbetsgrupp....
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Windows och detta med arbetsgrupper är allmänt buggigt. Lös problemet på detta settet istället. Skriv:
\\DATORNAMN
Post Reply