Suck,Windows Server 2003 delar inte ut internet anslutningen

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Suck,Windows Server 2003 delar inte ut internet anslutningen

Post by Bamse »

... och jag blir så förbannad!

Tjena alla! ;)

Jag har suttit ett bra tag nu och försökt konfigurera Windows Server 2003 att dela med sig av PPPoE internet anslutningen till brorsans Windows XP Professional maskin. Men det fungerar inte på ett enkelt sätt, eftersom det inte fungerar efter att jag markerat för Internet Connection Sharing på nätverksanslutningen och aktiverat samtliga portar/servicar på den. Jag har försökt söka på google, men google verkar numera endast kasta fram skräpträffar. Jag vet att problemet beror på säkerhetsinställningarna i Policy Group Object editorn, men jag kan bara inte hitta den rätta kombinationen av inställningar som ska ställas in för det. Jag tror det var åtminstone en del av följande inställningar:

"Access this computer from the network"
"Allow log on locally"
"Deny access to this computer from the network"
"Deny log on locally"
"Enable computer and user accounts to be trusted for delegation"
"Accounts: Guest account status"
"Network access: Let everyone permissions apply to anonymous users"

Utöver dessa kan det finnas ännu någon inställning som måste göras.
Jag kan dela ut filer, pinga osv på alla sätt mellan datorerna på ett fullt korrekt sätt. Jag har provat både 192.168... samt 169.254... men jag får inte fram några websidor i brorsans dator, varken genom att pinga eller via internet explorer. Jag har även satt till MTU max 1490 i registret för att undvika att en del sidor inte kan laddas på brorsans dator (relaterat till PPPoE). Jag har stängt av samtliga firewalls och andra säkerhetsprogram som kan tänkas blockera trafiken. Jag har på File and printer sharing i bägge datorerna.

Härnäst kommer jag att fokusera på att lägga upp en fullt korrekt domain nätverksarkitektur på det stora svåmaskinsnätet i hopp om att det beror på authenticeringsproblem! ;)

Har ni några råd som skulle kunna lösa problemet?! 8)
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Det löste problemet... :)
Post Reply