Ljudkortsproblem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
sLeM
Posts: 21
Joined: 2005-12-17 9:12:06

Ljudkortsproblem

Post by sLeM »

Jag har just införskaffat mig ett nytt ljudkort (CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREMEMUSIC) och det funkade fint den första veckan. Sedan efter det så kan jag inte starta upp datorn med ljudkortet ikopplat utan det kommer bara upp en massa rader med "Unknown PCI device", ungefär. Alternativt så kommer det upp en bluescreen som försvinner så snabbt att jag inte kan läsa det som står. Detta händer efter att den har laddat upp all hårdvara och precis skall börja ladda windows.

Andra komponenter:
AMD Athlon 3500+
GeForce 6800GT
MSI K8N Neo4
Igelkotten
Posts: 59
Joined: 2005-12-03 19:36:01

Post by Igelkotten »

jag vet inte avrför eller så men jag hade plockat ur ljudkortet och testat igen, funkar inet det plockat ur igen och testat, efter det plockat ur igen och testat nollat bios och provköra med ljudkortet på moderkortet, kolla i fal du behöver stänga av moderkortets ljudkort i bios och funkar inte detta formaterat c. När det gäller grafik får man konflick mellan moderkortets integrerade grafik och grafikkort om man sätter dit separat kort (vanligast) och köra alla mjukvaror men glömmer att stänga av grafiken bios. Det du talar om kankse är att signalen inte går fram ordentligt
User avatar
RainMan
Posts: 24
Joined: 2005-11-23 20:04:13

Post by RainMan »

Du skriver inte om när/hur detta hände "och det funkade fint den första veckan" Är du säker på att det är ljudkortet? Funkar datorn som den ska utan kortet? Har du installerat någon mjukvara/drivers till kortet som kanske ställer till det?
Du skriver att "Sedan efter det så kan jag inte starta upp datorn med ljudkortet ikopplat" Har du plockat ut det och satt i det i samma slot?
Har du råkat skada det? Eller har du råkat komma åt andra komponenter i burken?
"Allt är inte svart eller vitt, det finns en grå vardag också"
Post Reply