Danmark vs. Islam

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Profit, Profit. Det skall alltid tas profit.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Spannen
Posts: 36
Joined: 2002-04-17 22:29:02
Location: karlskrona / blekinge
Contact:

Post by Spannen »

hahahahahahahahahahaha det här blir bara löjligare ju fler dagar som går!
MVH
Spannen
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Marknadsekonomi när den är som bäst.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote:Dina jämförelser är därför inte giltiga som argument. Så vad menar du egentligen?
Grattis till det nya ordet, försök nu sätta in det i sitt sammanhang.

Sen kan man väl faktiskt säga att det inte är allt för långsiktigt att tycka att det är rätt så grovt att likställa en religions grundare med en terrorist. Jag är övertygad om att de många icke bombkastande muslimer som faktiskt finns men sällan uppmärksammas av media tog illa vid sig.

Vi kan ta ner liknelsen på ett för dig mer acceptabelt plan.

Hur skulle en Marxist uppleva det om du publicerade bilder med Marx presiderande över utrensningar och gulager?

Hur skulle en Nietzchean tänka om du publicerade bilder av filosofen som ss-kommendant?

Vad skulle en nazist tycka om en teckning av Adolf med böneschal och långa korkskruvslockar? (eller för den delen en jude)

Nu är ingen av dessa livsåskådningar en religion och har förvisso sällan samma genomslag och vikt som islam hos sina anhängare (obs min spekulation) men kanske kan liknelsen den här gången fungera för dig.

Den upplevda förolämpningen är grov. Uppsåtet är i det fallet enligt mig inte särskilt intressant. Särskilt om man betänker att vissa grupper skulle ingen komma på tanken att förolämpa medan andra är högvilt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Men är det då inte desto viktigare att muslimerna får reda på att det finns de i väst som kopplar Islam med terrorister? Istället för att bli arga och upprörda på de som publicerade bilderna borde de kanske funderat på huruvida det fanns något budskap i bilderna och rensat upp på hemmaplan istället. (Vilket förvisso vissa verkar ha gjort, vilket jag ser på som bra)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

HLC wrote:Men är det då inte desto viktigare att muslimerna får reda på att det finns de i väst som kopplar Islam med terrorister?
Jag tror inte att just den biten har undgått upptäkt i den islamska världen. Väst är inte allt för subtila med just det budskapet. Snarare så tror nog muslimer att vi kopplar Islam mer med terrorism än vad vi faktiskt gör. Kanske är det vi som behöver bevisa något?
...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:
Profit, Profit. Det skall alltid tas profit.
Självklart. Annars hade du fått slå ihjäl din lunch själv.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ytterligare en fransk tidning publicerar bilderna:
http://edition.cnn.com/2006/WORLD/asiap ... index.html

Mer självsanering i de muslimska leden:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Avsättning av alla muslimska länders ledare, införande av västerländsk demokrati, samt utplånande av alla rebellgrupper och en omstrukturering av Islams budskap - alla problemen lösta. Självklart skall det sitta västerländska människor i respektive muslimskt lands regering, och all undervisning skall ske med "vårat" system. ::). Oljan säkrad :)

Nä, skojade bara.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Så alltså har tidningar i Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, USA, Italien, Spanien, Nederländerna, Australien, Bulgarien, Ukraina, Rumänien, Irland och Jordanien! publicerat bilderna än så länge (kanske har glömt några länder?).


14 länder av 204! Going strong! "..one could almost say it is the mother of all coalitions".
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

XitArS wrote:14 länder av 204! Going strong! "..one could almost say it is the mother of all coalitions".
Image
You forgot Israel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Så alltså har tidningar i Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, USA, Italien, Spanien, Nederländerna, Australien, Bulgarien, Ukraina, Rumänien, Irland och Jordanien! publicerat bilderna än så länge (kanske har glömt några länder?).


14 länder av 204! Going strong! "..one could almost say it is the mother of all coalitions".
Du glömde Sverige,
Expressen, och några andra tidningar, var väldigt snabbt ute med att försvara yttrandefrihetens principer om jag inte missminner mig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Du glömde Sverige,
Expressen, och några andra tidningar, var väldigt snabbt ute med att försvara yttrandefrihetens principer om jag inte missminner mig.
Det gör du, ingen av bilderna har publicerats i Sverige.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Du glömde Sverige,
Expressen, och några andra tidningar, var väldigt snabbt ute med att försvara yttrandefrihetens principer om jag inte missminner mig.
Det gör du, ingen av bilderna har publicerats i Sverige.
Gör jag?
I Sverige har bilderna tidigare publicerats tillsammans med en debattartikel i systertidningarna Expressen, Kvällsposten och GT. Men Aftonbladet kommer inte att publicera bilderna.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 14,00.html

Tips: Vad du ser på nätet är inte 100% vad du får se i papperstidningen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

I Sverige har bilderna tidigare publicerats tillsammans med en debattartikel i systertidningarna Expressen, Kvällsposten och GT
Det hade jag missat. Men det var väl bara en av bilderna, kraftigt förminskad, som publicerades?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Post by Liu Kang »

Hawkwing wrote:
TinyTeeth wrote:Jag tycker ni har en väldigt konstig retorik. Ni pratar om hur fel det är med "hjärntvätt" och påtvingande av religion, men vill som alternativ "krossa islam" och "avskaffa religion". Får jag fråga vad skillnaden är? Jag är också ateist och tycker att religion är oförnuftigt, men det gör inte att jag har rätt att påtvinga andra mina värderingar.
Problemet är att muslimer vill påtvinga sina värderingar på andra. Hela dess historia är en historia utvidgning och krig. Vi ska vara jävligt glada att 1300-talets kristna lyckades stoppa dem vid Poitiers annars kunde mycket väl Europa idag varit styrt av galna extremister som vill att alla kvinnor ska vara klädda i tält.
Haha, du verkar inte kunna ett dugg om historia. Poitiers på 1300-talet? Snarare år 732 i centrala Frankrike?

Och vad du tror skulle ha hänt efteråt är ännu mer skrattretande.

Problemet har blossat upp som det har gjort p.g.a brist på dialog.

Profeten Mohammed får man inte avbilda enligt islam. Och det värsta var inte att "stackars" Jyllandsposten bara avbildade honom. Utan dom fick honom att framstå som en terrorist, men en bombliknande turban på huvudet, bland annat.

Arabiska diplomater försökte att diskutera om den här händelsen i flera månader men avvisades av den danska regeringen.

Visst, det finns något som heter yttrandefrihet men det finns även ett ansvar som medföljer en sådan rättighet. Att få en älskad profet som har cirka 1 miljard följare att framstå som en terrorist, är inget annat än ren idiotism. Och hade jag varit religiös hade jag definitivt lagt religion långt före både lojalitet till staten och till mitt folk.

Det är lite lustigt när Jyllandsposten i början vägrar att be om ursäkt p.g.a yttrandefrihet men senare böjer sig för pressen, speciellt då danska varor börjar bojkottas. Antar att bara pengar får gå före "Yttrandefriheten" aka Provokationsfriheten.
Last edited by Liu Kang on 2006-02-09 12:55:14, edited 1 time in total.
AMD Barton 2500+ @2150Mhz, 1024 Mb Ram 333Mhz, Sapphire R9800Pro 128Mb(Zalman VF700CU), 2st Maxtor, 120Gb+160GB
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Muslimerna kommer ta över världen, fy fan...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Liu Kang wrote:Profeten Mohammed får man inte avbilda enligt islam. Och det värsta var inte att "stackars" Jyllandsposten bara avbildade honom. Utan dom fick honom att framstå som en terrorist, men en bombliknande turban på huvudet, bland annat.

Arabiska diplomater försökte att diskutera om den här händelsen i flera månader men avvisades av den danska regeringen.

Visst det finns något som heter yttrandefrihet men det finns även ett ansvar som medföljer en sådan rättighet. Att få en älskad profet som har cirka 1 miljard följare att framstå som en terrorist, är inget annat är ren idiotism. Och hade jag varit religiös hade jag definitivt lagt religion långt före både lojalitet till staten och till mitt folk.
Kanske de ville visa på vad som görs i profetens namn? Att sätta religionen före "lojalitet" till stat och folk kan man väl göra, ifall man inte är intresserad av demokrati.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Post by Liu Kang »

ballkula wrote:
Liu Kang wrote:Profeten Mohammed får man inte avbilda enligt islam. Och det värsta var inte att "stackars" Jyllandsposten bara avbildade honom. Utan dom fick honom att framstå som en terrorist, men en bombliknande turban på huvudet, bland annat.

Arabiska diplomater försökte att diskutera om den här händelsen i flera månader men avvisades av den danska regeringen.

Visst det finns något som heter yttrandefrihet men det finns även ett ansvar som medföljer en sådan rättighet. Att få en älskad profet som har cirka 1 miljard följare att framstå som en terrorist, är inget annat är ren idiotism. Och hade jag varit religiös hade jag definitivt lagt religion långt före både lojalitet till staten och till mitt folk.
Kanske de ville visa på vad som görs i profetens namn? Att sätta religionen före "lojalitet" till stat och folk kan man väl göra, ifall man inte är intresserad av demokrati.
Jag tror inte du fattar! Om du vore religiös och verkligen trodde att det fanns en gud, skulle du ens överväga att prioritera något annat än din religion? Demokrati blir en skitsak ifall den hamnar i konflikt med en troende kristen/muslim/jude osv.
AMD Barton 2500+ @2150Mhz, 1024 Mb Ram 333Mhz, Sapphire R9800Pro 128Mb(Zalman VF700CU), 2st Maxtor, 120Gb+160GB
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Liu Kang wrote:Jag tror inte du fattar! Om du vore religiös och verkligen trodde att det fanns en gud, skulle du ens överväga att prioritera något annat än din religion? Demokrati blir en skitsak ifall den hamnar i konflikt med en troende kristen/muslim/jude osv.
Det är just därför det är svårt att respektera religiösa människor. Hade deras övertygelse bottnat i någonting som faktiskt existerar i verkligheten så hade deras åsikt haft någon betydelse. Nu gör den inte det. De hade lika gärna kunnat tro på Jultomten, och försvarat honom med lika stor glöd.
Religiös övertygelse är ovärdigt en tänkande människa.
Vad vi behöver är ett nytt eutanasiprogram, inte förståelse.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Cappuccino wrote:Det är just därför det är svårt att respektera religiösa människor. Hade deras övertygelse bottnat i någonting som faktiskt existerar i verkligheten så hade deras åsikt haft någon betydelse. Nu gör den inte det. De hade lika gärna kunnat tro på Jultomten, och försvarat honom med lika stor glöd.
Religiös övertygelse är ovärdigt en tänkande människa.
Vad vi behöver är ett nytt eutanasiprogram, inte förståelse.
Mycket bra sagt. Respekt är något som förtjänas. Islam har inte gjort något för att förtjäna respekt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Cappuccino wrote:Det är just därför det är svårt att respektera religiösa människor. Hade deras övertygelse bottnat i någonting som faktiskt existerar i verkligheten så hade deras åsikt haft någon betydelse. Nu gör den inte det. De hade lika gärna kunnat tro på Jultomten, och försvarat honom med lika stor glöd.
Religiös övertygelse är ovärdigt en tänkande människa.
Vad vi behöver är ett nytt eutanasiprogram, inte förståelse.
Det där fick mig på andra tankar. Välplitade meningar. Cred till dig, Cappuccino.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

AshTray wrote:Muslimerna kommer ta över världen, fy fan...
Skulle det hända så skulle jag ta självmord allvarligt talat, vad sägs om att göra det tillsammans om detta händer? :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Cappuccino wrote:Det är just därför det är svårt att respektera religiösa människor. Hade deras övertygelse bottnat i någonting som faktiskt existerar i verkligheten så hade deras åsikt haft någon betydelse. Nu gör den inte det. De hade lika gärna kunnat tro på Jultomten, och försvarat honom med lika stor glöd.
Religiös övertygelse är ovärdigt en tänkande människa.
Vad vi behöver är ett nytt eutanasiprogram, inte förståelse.
Jag måste stämma in i hyllningskören, ett mycket välformulerat inlägg. Applåd!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
Post Reply