Danmark vs. Islam

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

PilotPencil wrote:Svenskar verkar underkasta sig det mesta för att inte spilla blod.
Nä, de verkar hålla sig neutrala vilket är det bästa draget i hela spelet tycker jag.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

PilotPencil wrote:Svenskar verkar underkasta sig det mesta för att inte spilla blod.

Är det något dåligt?



Jag hoppas att ni äntligen inser vad för slags yttrandefrihet ni försvarar.
DDS for life!
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Re: Stänga ner siten var bra

Post by Ajaj »

übermensch wrote:Nej, ett politiskt parti som inte sitter i regeringen representerar inte Sverige rent formellt. Dessutom sitter SD inte ens i riksdagen. Sedan tycker jag att du resonerar konstigt, politiker ska inte få säga vad de vill, men det ska alla andra få?
Det är skillnad på personlig integritet och yttrandefrihet och den hos ett parti. Det borde vara otillåtet med parti som har en religös eller främlingsfientlig agenda.
Tex. Sverigedemokraterna.
Kanske Kristdemokraterna om de finns nåt sånt, också hör dit?
PilotPencil wrote:Svenskar verkar underkasta sig det mesta för att inte spilla blod.
Blod, våld och krig är barbariskt. Vi bör undvika att stupa så långt ner. Det är bäst om man försöker att undvika konflikter, och lösa konflikter när de uppstår konflikter istället för att starta nåt blodbad.
Men sen får man inte börja att ge vika, för då kommer vi leva i ett sådant samhälle som de, där yttrandefrihet inte finns, där man blir mördad för att säga nåt illa om nån jävla profet, etc.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Det är bäst att vi börjar se sanningen i vitögat. Vi skulle nog må bra av lite elände.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

PilotPencil wrote:Det är bäst att vi börjar se sanningen i vitögat. Vi skulle nog må bra av lite elände.
Vad menar du med det?
Är inte världen tillräckligt förjävlig redan nu?
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ajaj wrote:Vad menar du med det?
Är inte världen tillräckligt förjävlig redan nu?
Nej, vi är utanför och beklagar oss.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

borz wrote:
PilotPencil wrote:Svenskar verkar underkasta sig det mesta för att inte spilla blod.

Är det något dåligt?



Jag hoppas att ni äntligen inser vad för slags yttrandefrihet ni försvarar.
Medvetna klavertramp och avsiktliga provokationer?
Det är iaf vad det mer och mer börjat bli, då kan man undra hur nödvändigt det är att publicera sådana bilder ö.h.t. Det har inte med yttrandefrihet att göra, snarare om sunt förnuft.

SD är oerhört klantiga med att själva utlysa en karikatyrtävling, riktigt oseriöst.

Förövrigt är väl den enda bilden jag egentligen skulle reagera på är den med muhammed med en stor bomb som turban, den är inte satir, den är provokativ i min uppfattning.
Kan inget om mycket
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Bad_and_ugly wrote:
borz wrote:
PilotPencil wrote:Svenskar verkar underkasta sig det mesta för att inte spilla blod.

Är det något dåligt?



Jag hoppas att ni äntligen inser vad för slags yttrandefrihet ni försvarar.
Medvetna klavertramp och avsiktliga provokationer?
Det är iaf vad det mer och mer börjat bli, då kan man undra hur nödvändigt det är att publicera sådana bilder ö.h.t. Det har inte med yttrandefrihet att göra, snarare om sunt förnuft.

SD är oerhört klantiga med att själva utlysa en karikatyrtävling, riktigt oseriöst.

Förövrigt är väl den enda bilden jag egentligen skulle reagera på är den med muhammed med en stor bomb som turban, den är inte satir, den är provokativ i min uppfattning.
Sunt förnuft låter skitbra för min del!
DDS for life!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Liu Kang wrote:Du borde kanske förtydliga lite.
nem wrote:Det innebär att varje teori som vill höja sig över tro skall vara möjlig att motbevisa.
Du menar snarare att "den kan vara möjlig att motbevisa"?
Nej, jag ska verkligen inte förtydliga. Det var helt rätt från början.

Varje teori som kallar sig vetenskaplig _skall_ per definition vara möjlig att motbevisa. Är den inte möjlig att motbevisa är den inte falsifierbar och ej heller vetenskaplig. Att en teori är möjlig att motbevisa betyder inte nödvändigtvis att det går, är den helt korrekt så finns inga bevis.

Det är det som är en av de större skillnaderna mellan vetenskap och religion och tro och vetande. Darwins teori är uppbyggt på ett sådant sätt att den går att motbevisa. Ögonblicket någon hittar ett bevis så faller teorin. Religiös tro är uppbyggt så att det aldrig går att motbevisa. Du kan inte motbevisa Guds existens. Det betyder inte att Gud existerar. Det betyder inte ens att det är troligt. Det betyder endast att teorin om Gud inte är vetenskaplig eller underbyggd på något vis. Det handlar då endast om blind tro.

Vilket var den enda poängen jag ville göra. Det är en enorm skillnad på vetenskap och tro, något du tydligt visade att du inte hade förstått.
Liu Kang wrote:Vetenskapen kommer aldrig att helt ersätta religion, för att vi kommer alltid att ha frågor om vår omgivning och vi kommer alldrig att få alla svar.

Vi har det för bra i Sverige för att inse vilka positiva sidor en religion kan ha på ett samhälle. I andra delar av världen där ekonomiskt oberoende och säkerhet inte är lika självklart tjänar religionen som ett hoppgivande medel. Om vi bortser från uppenbara negativa sidor så enar en religion ett samhälle och många utsatta människor får mycket hjälp via religiösa organisationer.

Visst, många här är inte religiösa, men vad ger er rätten att förolämpa religiösa människor? Varför ska alla jävla stolta "ateister" jävlas och förnedra religiösa människor?
Jag har aldrig tagit mig för att försöka förnedra religiösa människor. Jag är inte ateist. Jag har aldrig sagt att vetenskap skall eller bör ersätta religion. Så varför i hela friden tar du upp dessa saker?

Det enda jag gjorde var att upplysa dig om skillnaden mellan att tro på Gud och att tro på Big Bang. Det du skrev nedan är fel.
Liu Kang wrote:För om just denna specifika teori inte är bevisad så är folk som tror på den även dom "religösa" i den mening att dom tror på nåt som inte är helt bevisat.
Det är en fruktansvärt stor skillnad mellan att tro på religion att tro på obevisade vetenskapliga teorier. Det ena är styrt av vetenskap och logik medan det andra är styrt av känslor. Jag vill inte värdera, eller säga att det ena är mer rätt än det andra. Men det är annorlunda. Mycket annorlunda.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Post by Liu Kang »

Nej, jag ska verkligen inte förtydliga. Det var helt rätt från början.

Varje teori som kallar sig vetenskaplig _skall_ per definition vara möjlig att motbevisa. Är den inte möjlig att motbevisa är den inte falsifierbar och ej heller vetenskaplig. Att en teori är möjlig att motbevisa betyder inte nödvändigtvis att det går, är den helt korrekt så finns inga bevis.
Intressant.
Det är det som är en av de större skillnaderna mellan vetenskap och religion och tro och vetande. Darwins teori är uppbyggt på ett sådant sätt att den går att motbevisa. Ögonblicket någon hittar ett bevis så faller teorin. Religiös tro är uppbyggt så att det aldrig går att motbevisa. Du kan inte motbevisa Guds existens. Det betyder inte att Gud existerar. Det betyder inte ens att det är troligt. Det betyder endast att teorin om Gud inte är vetenskaplig eller underbyggd på något vis. Det handlar då endast om blind tro.

Vilket var den enda poängen jag ville göra. Det är en enorm skillnad på vetenskap och tro, något du tydligt visade att du inte hade förstått.
Anta inte för mycket om vad jag kan och inte kan. Jag missuppfattade dig, inget mer.


Jag har aldrig tagit mig för att försöka förnedra religiösa människor. Jag är inte ateist. Jag har aldrig sagt att vetenskap skall eller bör ersätta religion. Så varför i hela friden tar du upp dessa saker?

Det enda jag gjorde var att upplysa dig om skillnaden mellan att tro på Gud och att tro på Big Bang. Det du skrev nedan är fel.
Jag riktiade inte in mig på dina personliga åsikter, utan emot den allmänna attityd som verkar råda bland forumets medlemmar genemot religion generellt.
Det är en fruktansvärt stor skillnad mellan att tro på religion att tro på obevisade vetenskapliga teorier. Det ena är styrt av vetenskap och logik medan det andra är styrt av känslor. Jag vill inte värdera, eller säga att det ena är mer rätt än det andra. Men det är annorlunda. Mycket annorlunda.
Då får du definiera "Logik", är det logiskt att det finns en gud eller inte?

Och religion är inte enbart styrd av känslor, men dock är de flesta "bevisen" till olika religioner inte kompatibla med vetenskapliga kriterier.

Big bang, evolutionen osv, det finns en massa "vetenskapliga" teorier som krockar med olika relgioner. Och många människor börjar korsa relgion med vetenskap, som t.ex. smart design, och någon påstår säkert att big bang var guds verk. Saken är den att, där relgionen tar vid kommer vetenskapen aldrig att nå. Den gräns som existerar mellan dessa två begrepp är relativ till den individuella personens åsikter.
AMD Barton 2500+ @2150Mhz, 1024 Mb Ram 333Mhz, Sapphire R9800Pro 128Mb(Zalman VF700CU), 2st Maxtor, 120Gb+160GB
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Bad_and_ugly wrote:Medvetna klavertramp och avsiktliga provokationer?
Det är iaf vad det mer och mer börjat bli, då kan man undra hur nödvändigt det är att publicera sådana bilder ö.h.t. Det har inte med yttrandefrihet att göra, snarare om sunt förnuft.

SD är oerhört klantiga med att själva utlysa en karikatyrtävling, riktigt oseriöst.

Förövrigt är väl den enda bilden jag egentligen skulle reagera på är den med muhammed med en stor bomb som turban, den är inte satir, den är provokativ i min uppfattning.
Det är fortfarande inte rätt att att begränsa deras yttrandefrihet.. när den dörren väl öppnats finns det inget som kan stänga den igen.

För övrigt har jag sett den bilden på muhammed cirkulera på nätet långt innan den publicerades i jyllandsposten.

Jag stöder danskarnas position i detta.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Muhammed med gristryne var också ganska allvarligt, i min mening.


Det handlar om sunt förnuft, yttrandefrihet är inte ett sk. "get out of jail free card", oavsett vad man gör så får man stå för konsekvenserna av det.

borz wrote:Sunt förnuft låter skitbra för min del!
Ransonerna av sunt förnuft är ganska magra i världen.

Edit: Sär skrivning.
Last edited by Andrej on 2006-02-13 14:32:04, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hittade ett inlägg i debatten signerat Mattias Gardell som jag tänkte kunde vara värt att beakta:
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 78,00.html

(med reservation för att firefox plötsligt inte låter mig klistra in i textfältet här på 64bits.)

Edit: Även Helle Kleins krönika i ämnet kan vara belysande om man vill ha mer sunt förnuft och mindre skrik och skrän:
http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/st ... 48,00.html
Last edited by Big_Bird on 2006-02-14 14:44:15, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Liu Kang wrote:Anta inte för mycket om vad jag kan och inte kan. Jag missuppfattade dig, inget mer.
Det du skrev var väldigt tydligt fel. Därför drog jag slutsatsen att du faktiskt inte förstått och på allvar trodde att vetenskap bara handlar om tro.

Liu Kang wrote:
nem wrote:Det är en fruktansvärt stor skillnad mellan att tro på religion att tro på obevisade vetenskapliga teorier. Det ena är styrt av vetenskap och logik medan det andra är styrt av känslor. Jag vill inte värdera, eller säga att det ena är mer rätt än det andra. Men det är annorlunda. Mycket annorlunda.
Då får du definiera "Logik", är det logiskt att det finns en gud eller inte?

Och religion är inte enbart styrd av känslor, men dock är de flesta "bevisen" till olika religioner inte kompatibla med vetenskapliga kriterier.
Det finns inga vetenskapliga bevis som skulle troliggöra eller än mindre bevisa att gud finns. Eftersom att några indicier inte finns är det inte heller logiskt att tro på en gud. Följaktligen är det inte rationellt utan hänför sig enkom till känslor eller intuition.
Liu Kang wrote:Big bang, evolutionen osv, det finns en massa "vetenskapliga" teorier som krockar med olika relgioner. Och många människor börjar korsa relgion med vetenskap, som t.ex. smart design, och någon påstår säkert att big bang var guds verk. Saken är den att, där relgionen tar vid kommer vetenskapen aldrig att nå. Den gräns som existerar mellan dessa två begrepp är relativ till den individuella personens åsikter.
Fel igen. Det är inte på något sätt relativt vad som är vetenskapligt och vad som inte är det. När du börjar korsa vetenskap och religion så är det inte längre vetenskapligt i någon del av ordets betydelse.

Intelligent Design är religion med vetenskapligt språkbruk, men teorin är inte falsifierbar och därför ej heller vetenskap.

Att vetenskapen aldrig kommer att nå in på religionens domäner är precis vad jag velat framföra hela tiden. Det är två skilda saker och aldrig kan de två kombineras eller användas för att stödja varandra.

Religion handlar om tro. Vetenskap handlar om vetande. Och aldrig mötas de två.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Angående Sverigedemokraternas sida och censur...
Jag tog mig tiden att ta och leta rätt på tryckfrihetsförordningen och hittade följande godbit:
http://www.riksdagen.se/templates/R_Pag ... _6102.aspx
"2. krigsanstiftan, såframt fara för att riket skall invecklas i krig eller andra fientligheter framkallas med utländskt bistånd;"
Nu är jag ju endast en lekman, men jag undrar om inte en medveten provokation av den sort som uppenbarligen lett till attacker på ambasader (vilket tekniskt sett är en krigshandling då ambasaderna räknas som mark tillhörig den nation de är avsedda för) borde kunna fällas under just 4§.2
Varvid yttrandefriheten får se sig som kringskuren på grund av nationella intressen. Inget underligt eller uppseendeväckande med det egentligen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Big_Bird wrote:Angående Sverigedemokraternas sida och censur...
Jag tog mig tiden att ta och leta rätt på tryckfrihetsförordningen och hittade följande godbit:
http://www.riksdagen.se/templates/R_Pag ... _6102.aspx
"2. krigsanstiftan, såframt fara för att riket skall invecklas i krig eller andra fientligheter framkallas med utländskt bistånd;"
Nu är jag ju endast en lekman, men jag undrar om inte en medveten provokation av den sort som uppenbarligen lett till attacker på ambasader (vilket tekniskt sett är en krigshandling då ambasaderna räknas som mark tillhörig den nation de är avsedda för) borde kunna fällas under just 4§.2
Varvid yttrandefriheten får se sig som kringskuren på grund av nationella intressen. Inget underligt eller uppseendeväckande med det egentligen.
Damn you're smooth!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ziimzallabiim wrote:Damn you're smooth!
Det får vi se när vår jurist granskat fallet :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jag har, idag, upplevt en sak, som gör att, om jag inte tidningarna "vågar" publicera tecknade bilder som är "emot" judar, så skall de fan inte publicera bilder som är emot muslimer heller, inte på detta sättet iaf.
Jag skulle gärna se en sådan där Rabi eller vad de heter, med ett hakkors i pannan, men nej, det är det ingen som vågar göra, om man inte bor i Japan typ.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hipshot wrote:Jag har, idag, upplevt en sak, som gör att, om jag inte tidningarna "vågar" publicera tecknade bilder som är "emot" judar, så skall de fan inte publicera bilder som är emot muslimer heller, inte på detta sättet iaf.
Jag skulle gärna se en sådan där Rabi eller vad de heter, med ett hakkors i pannan, men nej, det är det ingen som vågar göra, om man inte bor i Japan typ.
Problemet är här att det är helt okej att avbilda Muslimer som terrorister, för det är den allmäna schablonbilden som råder i media idag.

Judar får endast avbildas som martyrer i västerlänsk media i dagsläget, du kan fråga den äckliga Spielberg för mer info.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hade nazistpartiet varit en fransk idé från början så hade araber också varit offer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Big_Bird wrote:Hade nazistpartiet varit en fransk idé från början så hade araber också varit offer.
Ja, och det är därför vi måste anpassa oss till arabiska muslimer i 2000-talets Sverige. Eller ...var det för mångfaldens och alla människors lika värdes skull? Jag blandar ihop saker.

Men tänk då om nazistpartiet hade varit en arabisk idé, då hade vi kunnat införa demokrati i arabländerna istället för att anpassa oss till Islam i väst. Nu kan vi ju inte det.
Det är tråkigt det här med arvsskulden och kontrafaktiska påståenden. Det är tur att det finns hederliga människor med sunt förnuft som kan påtvinga oss sådant och inge respekt för utsatta grupper, annars hade ju världen varit - ja, nästan - omänsklig.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote:Ja, och det är därför vi måste anpassa oss till arabiska muslimer i 2000-talets Sverige. Eller ...var det för mångfaldens och alla människors lika värdes skull? Jag blandar ihop saker.

Men tänk då om nazistpartiet hade varit en arabisk idé, då hade vi kunnat införa demokrati i arabländerna istället för att anpassa oss till Islam i väst. Nu kan vi ju inte det.
Det är tråkigt det här med arvsskulden och kontrafaktiska påståenden. Det är tur att det finns hederliga människor med sunt förnuft som kan påtvinga oss sådant och inge respekt för utsatta grupper, annars hade ju världen varit - ja, nästan - omänsklig.
Du måste ta och lära dig att tänka igenom dina idéer innan du postar dem. Det här var helt obegripligt och strukturlöst. (och det känns som om du inte förstod min avsikt med den posten jag gjorde för den delen)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Förstår inte varför de attakerar Italiens ambassad. Italien har väl ingenting alls med den här saken att göra?
Tycker Italien borde montera en mini-gun på taket och köra en runda eller två.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Ajaj wrote:Förstår inte varför de attakerar Italiens ambassad. Italien har väl ingenting alls med den här saken att göra?
Tycker Italien borde montera en mini-gun på taket och köra en runda eller två.
Italien publicerade bilderna...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Post Reply