Blu-ray disc ?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Blu-ray disc ?

Post by AntzZ| »

Tjena, läste i en artikel i en tidning precis om nya skivor som kallas:

Blu-ray disc´s tillverkare är Sony

HD DVD´s tillverkare är Toshiba

HD DVD single player som rymmer 15gb

Blu-ray disc single layer som rymmer 25gb

HD DVD dual player som rymmer 30gb

Blu-ray disc dual layer som rymmer 50gb :o


Redan till våren 2006 blir det möjligt att spara hela 50gb på en skiva :D.

( om detta redan varit en nyhet på 64bits.se så ber jag om ursäkt, ville bara dela med mig av info´n :) )
The town where i was born...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Visste redan om det där.
Ser framemot framtidens multibrännare som förhoppningsvis kan bränna både CD/DVD/HDDVD/BLURAY :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det där är en sak jag vänder ryggen till. På båda produkterna finns massa kopieringsskydd som inte kommer över tröskeln hos mig.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

ADiS wrote:Det där är en sak jag vänder ryggen till. På båda produkterna finns massa kopieringsskydd som inte kommer över tröskeln hos mig.
Det kommer ändå säkert knäckas ska du se...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kopieringsskydden kommer ju knappast vara aktiva på skivor man bränner själv om man inte väljer att ha dom aktiva...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Om man kan trycka in 50gb på en skiva detta året hur mycket kommer man inte då kunna få in om ca20år ? :P
The town where i was born...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ghlargh wrote:Kopieringsskydden kommer ju knappast vara aktiva på skivor man bränner själv om man inte väljer att ha dom aktiva...
Näe inte bara sådär på skivorna... Men hårdvaran för att spela upp dessa skivor kräver att det finns massa skydd för att den ska gå att spela upp men även att vid bränning på dessa skivor så kommer skydden med utan att du märker det.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Adis: vad skulle dessa skydd innebära? Att man inte kan läsa sina textdokument och se sina kamerabilder?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ghlargh wrote:Adis: vad skulle dessa skydd innebära? Att man inte kan läsa sina textdokument och se sina kamerabilder?
Tydligen ska det gå att ställa in vem som skall kunna se innehållet osv men alla kommer inte ha möjligthet att se det. Men även så vill jag inte ha något program som säger till mig vad jag ska få bränna och inte bränna på skivorna.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Och ps3 ska ju använda sig av blu-ray..
Bl.a därför den blir så dyr.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag tror nästan att skivornas tid är snart ute, visst det kan tyckas vara lite tragiskt men sånt är livet... Precis som detta med kasetter, jag hade tur och slapp dom eftersom jag föddes i början på 90-talet, men något jag skulle vilja se mer av det är att små minneskort (som CF-kort) blir smidigare att hantera, mer stöttåligare, mer minne (på t.ex 20-60gb) och framförallt att priset ska sjunka! ;)

//Sebastian
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

AshTray wrote:Och ps3 ska ju använda sig av blu-ray..
Bl.a därför den blir så dyr.
Pucko, största kostnaden blir ju ändå Cell-processorn...

On topic, jag tror att HD-DVD kommer slå, dels namnet och dels för att jag hatar flera olika standarder... påminner lite om "Standarder är bra, alla företag borde ha sin egen."
iDon't care about your problems.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

HD-DVD kommer slå eftersom fabrikerna bara behöver modifiera sin befintliga DVD utrustning för att skappa HD-DVD, så är inte fallet med blu-ray.

Tror jag. Sen står Micrsoft bakom HD-DVD. Det är ju inte fel.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Gnuet wrote:
AshTray wrote:Och ps3 ska ju använda sig av blu-ray..
Bl.a därför den blir så dyr.
Pucko, största kostnaden blir ju ändå Cell-processorn...

On topic, jag tror att HD-DVD kommer slå, dels namnet och dels för att jag hatar flera olika standarder... påminner lite om "Standarder är bra, alla företag borde ha sin egen."
Och du vet förstås vad en blu-ray spelare kostar för sig va?....
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

AshTray wrote:Och du vet förstås vad en blu-ray spelare kostar för sig va?....
Har inte hittat någon affär som säljer blu-ray-spelare till datorn. Men här är några som man kopplar direkt till en tv:
http://www.dvnation.com/dvrbdz.html
http://www.japan-direct.com/cartitem.asp?prodid=578
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

I vilket fall som helst spelar det ingen roll, i dom volymer som sony kommer köpa blue-ray-spelare kommer det inte bli mer än nån hundralapp styck om ens det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Ghlargh wrote:I vilket fall som helst spelar det ingen roll, i dom volymer som sony kommer köpa blue-ray-spelare kommer det inte bli mer än nån hundralapp styck om ens det.
Bara 100kr för en spelare ? Är ju billigt som fan enligt mig, men när kommer detta att bli så vanligt som dagens dvd skivor osv ?
The town where i was born...
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

AntzZ| wrote:Bara 100kr för en spelare ? Är ju billigt som fan enligt mig, men när kommer detta att bli så vanligt som dagens dvd skivor osv ?
Jämför med dvd/cd. Det tog inte många år förrän dvd-skivor blev det billigaste/gigabyte.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

DVD-Video i HD kommer ju under året nu så skivorna lär ju knappast försvinna. De lär finnas i många år till. Minst 15 år skulle jag tippa. Men svårt detta med två format. Jag hoppas HD DVD vinner, det verkar vettigast. Skitsamma att Blue-Ray har högre lagringskapacitet. En HD DVD borde räcka mer än väl för att lagra video i HD-kvalitet, det är väl det de nya skivorna främst är tänkta att användas till, allt annat har man väl hårddiskar till? Eller har jag fel?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Fördelen med Blu ray är högre lagringskapacitet medans HD-DVD har bättre fysiskt repskydd. Sedan har något format värre DRM-skydd så folk inte lika lätt skall kunna göra säkerhetskopior. Den som forskar finner svaret på vilket format det är.
Ansen
Posts: 15
Joined: 2005-11-24 9:11:07

Post by Ansen »

Jag undrar hur det ska gå med piratkopieringen när en film ligger på 50gb :P
Ansen
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ansen wrote:Jag undrar hur det ska gå med piratkopieringen när en film ligger på 50gb :P
Folk sa samma sak om DVD, men det finns inga hinder att en film på 50 gig komprimeras till 700 meg med samma kvalité som en lika stor DVDrip i dag.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Optiska lagringsmedia?

Ska det verkligen vara nödvändigt länge till?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Med tanke på hur enormt konkurrenskraftigt det är vad gäller produktionskostnad så har jag svårt att tänka mig något annat.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

HLC wrote:Med tanke på hur enormt konkurrenskraftigt det är vad gäller produktionskostnad så har jag svårt att tänka mig något annat.
Jämfört med elektronisk distribution så är det inte särdeles billigt med optiska lagringsmedia.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply